Nekromanti Brädspel jag spelat

Vimes

Sillkung
I den här tråden tänkte jag skriva om brädspel jag spelat. Typ recensioner alltså.

Det är förstås ok för andra att skriva om brädspel de har spelat. Så som en "brädspelsklubb" i analogi med forumets "Filmklubb" alltså.

Eventuellt kommer jag även kopiera in mina recensioner av spel från andra trådar också.

Pirog

Veteran
Spenderade julhelgen med ett par omgångar This War of Mine med lillbrorsan.
Spelade datorspelet mycket när det släpptes och tycker att det överförts till analog variant väldigt väl. Dessutom lärde man sig snabbt i datorspelet att metaspela för optimala utgången av spelet. Det kanske man lär sig i brädspelet också så småningom, men jag tycker ändå det kändes som att det var svårare och allt var mer... oförutsägbart.
Kort och gott, ett riktigt bra spel. Kul eller trevligt är väl fel ord med tanke på vad som sker i spelet, men ja... vet man vad man ger sig in på, så är det ett riktigt bra survivalspel.
Att spela i grupp är lite knöligt dock. Man ska kunna spela upp till 6 pers, men jag ser inte varför skaparna ens skrivit ut någonting sådant. Man kan spela 1 och man borde kunna spela 25 personer också om man nu vill det. Men jag tror ändå att 2, kanske max 3 personer är optimalt.

Vimes

Sillkung
Under julen har jag och min bror traditionsenligt bytt julklappsspel med varandra. Årets julklappsspel gick i rymdtema: Gaia Project (https://boardgamegeek.com/boardgame/220308/gaia-project) och Terraforming Mars (https://boardgamegeek.com/boardgame/167791/terraforming-mars).

Båda är bra spel, som trots vissa ytliga likheter (terraforming, rymdtema, variable player powers och hexagoner) är två tämligen skilda spelupplevelser.

Gaia Project är en vidareutveckling av Terra Mystica (det är till och med "A Terra Mystica game"). TM (Terra Mystica) är visserligen ett nära nog komplett spel från början, men trots detta vill jag nog mena att GP tillför några saker som gör spelet mer dynamiskt och intressant. Mycket är sig likt från TM, men med några väsentliga skillnader. Det som i TM var enkla cult tracks har i GP blivit teknologitracks, de genererar både poäng i slutet av spelet och fördelar under pågående spel. GP inför också vad som skulle kunna kallas neutrala området (Gaia-planeter) som alla har lika lätt/svårt att bygga på. Därtill har bowls of power-systemet förändrats och blivit mer dynamiskt. GP återanvänder även en del av de bra tilläggen från TM-expansionen Feuer & Eis.

Alla dessa förändringar fungerar utmärkt. GP är inte bara "Terra Mystica in space". Det är ett nytt, uppdaterat spel byggt runt samma motor. Temat är förstås lövtunt och utrymmet för misstag minimalt. Ett engagerande pussel att dunka hjärnan mot, snarare än en story att uppleva. Om någon kritik ska nämnas är det att ikonografin inte riktigt håller samma perfekta standard som TM.

Alla som spelat och gillat TM bör spela GP. De som ännu inte spelat TM kan med fördel gå direkt till GP. De enda som inte behöver spela GP är de som inte gillar bra brädspel.

Terraforming Mars har varit något av en snackis. Och inte bara i Sverige. I spelet ska, som titeln berättar, Mars göras beboelig. Spelet är kortdrivet och på ganska många sätt tämligen konventionellt. Den intressanta mekaniken är manipulationerna av de globala förhållandena (syrenivå, temperatur och mängden hav på planeten). När alla mål är uppfyllda avslutas spelet, och många av korten kräver att en viss nivå i någon av dessa har nåtts. Detta samtidigt som alla spelare påverkar variablerna. Spelets stora styrka ligger dock i temat. I grund och botten är ett här ett habilt semi-euro med ett starkt tema. Det terraformade Mars växer fram under spelets gång: städer, skogar, hav. Syrenivån höjs, vi importerar mikrober och mindre djur. Och så vidare.

Terraforming Mars är något för alla tror jag. Spelmekaniken är trevlig och tämligen lättillgänglig. Temat är starkt. Även om man inte vinner kan man känna att man varit med och terraformat Mars. Hur många omspelningar det håller för låter jag vara osagt.

Feuflux

omjonasson.se
Jag köpte ticket to ride junior europe edition till familjen. Från 6 år heter det, mina är 7 och 5, och recensionerna var bra så jag slog till.

Gissar att alla känner till ticket to ride, och det är inga överraskningar här. En stor europakarta, större greppvänliga tågvagnar, tågkort i olika färger och lok, samt hemliga resekort som visar vilka städer man ska koppla ihop.

Först till 6 färdigställda resvägar vinner. Stor risk att vagnarna tar slut först känns det som, men har bara spelat en gång än så länge.

6 årsgränsen kändes lite låg, för det blev mycket förklarande för mig (särskilt för 5åringen) men jag ska absolut spela igen. Reglerna i sig är väldigt enkla, men hela tänket med att lägga ut tågvagnar på en karta för att knyta ihop städer var lite för abstrakt.

anth

Vetefan
Jag kidnappar den här tråden för att göra något udda...

Efterlysning
Har någon spelat Gloomhaven och har lust att skriva en recension?
Det är ett spel som jag är intresserad av, men det är fruktansvärt dyrt, fruktansvärt svårt att få ta på och fruktansvärt krångligt att få tag på.
Jag vill helt enkelt veta om det är värt allt arbete att få tag på det.

Vimes

Sillkung
anth;n267403 said:

Efterlysning
Det är ett spel som jag är intresserad av, men det är fruktansvärt dyrt, fruktansvärt svårt att få ta på och fruktansvärt krångligt att få tag på.
Har inte spelat Gloomhaven men vill ge mitt godkännande till att efterlysa recensioner och omdömen av specifika spel i tråden.

PAX

Jordisk Äventyrare
anth;n267403 said:

Efterlysning
Länken du hade ger ju en hel del recensioner att studera ingående + alla YT reviews att glutta på.

Vimes

Sillkung
PAX;n267408 said:
Länken du hade ger ju en hel del recensioner att studera ingående + alla YT reviews att glutta på.
Jag tycker att det verkar rimligt att anta att anth inte är helt dum i huvudet utan förstår att det finns recensioner att finna på BGG eller via Google, men att han av för dig kanske okända anledningar gärna vill höra vad någon som bevistar WRNU tycker om spelet.

Vimes

Sillkung
Såhär skrev jag om Blueprints 28:e maj 2016:

Vimes;n182846 said:
Blueprints - bygg hus med tärningar och vinn priser för dina arkitektoniska framsteg. Bara kört en gång på två spelare och har svårt att uttala mig, men är inte övertygad.
Nu har jag plockat upp spelet igen och spelat en hel del med min dotter. Jag är betydlig positivare nu. Blueprints är ett ganska lagomt litet spel. Om dottern spelar skärpt är det jämnt och spännande och jag tycker fortfarande att det är ganska roligt. Det är inget jättedjupt spel men det fungerar fint som ett lite kortare familjespel (som jag som gillar tyngre eurospel inte lessnar helt på).

PAX

Jordisk Äventyrare
Vimes;n267415 said:
Jag tycker att det verkar rimligt att anta att anth inte är helt dum i huvudet utan förstår att det finns recensioner att finna på BGG eller via Google, men att han av för dig kanske okända anledningar gärna vill höra vad någon som bevistar WRNU tycker om spelet.

Ja ja...