Under julen har jag och min bror traditionsenligt bytt julklappsspel med varandra. Årets julklappsspel gick i rymdtema:
Gaia Project (
https://boardgamegeek.com/boardgame/220308/gaia-project) och
Terraforming Mars (
https://boardgamegeek.com/boardgame/167791/terraforming-mars).
Båda är bra spel, som trots vissa ytliga likheter (terraforming, rymdtema, variable player powers och hexagoner) är två tämligen skilda spelupplevelser.
Gaia Project är en vidareutveckling av Terra Mystica (det är till och med "A Terra Mystica game"). TM (Terra Mystica) är visserligen ett nära nog komplett spel från början, men trots detta vill jag nog mena att GP tillför några saker som gör spelet mer dynamiskt och intressant. Mycket är sig likt från TM, men med några väsentliga skillnader. Det som i TM var enkla cult tracks har i GP blivit teknologitracks, de genererar både poäng i slutet av spelet och fördelar under pågående spel. GP inför också vad som skulle kunna kallas neutrala området (Gaia-planeter) som alla har lika lätt/svårt att bygga på. Därtill har bowls of power-systemet förändrats och blivit mer dynamiskt. GP återanvänder även en del av de bra tilläggen från TM-expansionen Feuer & Eis.
Alla dessa förändringar fungerar utmärkt. GP är inte bara "Terra Mystica in space". Det är ett nytt, uppdaterat spel byggt runt samma motor. Temat är förstås lövtunt och utrymmet för misstag minimalt. Ett engagerande pussel att dunka hjärnan mot, snarare än en story att uppleva. Om någon kritik ska nämnas är det att ikonografin inte riktigt håller samma perfekta standard som TM.
Alla som spelat och gillat TM bör spela GP. De som ännu inte spelat TM kan med fördel gå direkt till GP. De enda som inte behöver spela GP är de som inte gillar bra brädspel.
Terraforming Mars har varit något av en snackis. Och inte bara i Sverige. I spelet ska, som titeln berättar, Mars göras beboelig. Spelet är kortdrivet och på ganska många sätt tämligen konventionellt. Den intressanta mekaniken är manipulationerna av de globala förhållandena (syrenivå, temperatur och mängden hav på planeten). När alla mål är uppfyllda avslutas spelet, och många av korten kräver att en viss nivå i någon av dessa har nåtts. Detta samtidigt som alla spelare påverkar variablerna. Spelets stora styrka ligger dock i temat. I grund och botten är ett här ett habilt semi-euro med ett starkt tema. Det terraformade Mars växer fram under spelets gång: städer, skogar, hav. Syrenivån höjs, vi importerar mikrober och mindre djur. Och så vidare.
Terraforming Mars är något för alla tror jag. Spelmekaniken är trevlig och tämligen lättillgänglig. Temat är starkt. Även om man inte vinner kan man känna att man varit med och terraformat Mars. Hur många omspelningar det håller för låter jag vara osagt.