Nu ska jag göra något udda. Jag ska gå igenom två spel, varav jag bara spelat det ena.
Pandemic
Pandemic är ett av de bästa brädspelen som jag någonsin spelat (och brukar finnas med på de flesta spelares top tio-listor). Det är ett samarbetsspel för 2-4 spelare. Det betyder att spelarna spelar tillsammans mot spelet: antingen vinner alla spelarna eller så förlorar alla spelarna. Det är välbalanserat för 2, 3, 4 spelare men jag tycker nog det är roligast på fyra.
Man spelar på en världskarta där fyra (röd/gul/blå/svart) sjukdomar härjar.
Varje spelare har fyra handlingar när det är dennes tur, då kan man flytta runt på brädet och bota sjukdomar. Sedan drar spelaren två kort ur spelarleken som förhoppningsvis hjälper en.
Sist drar spelaren två kort ur infektionsleken som sprider mer sjukdomar i olika städer. Har man otur blir det ett sjukdomsutbrott och antalet sjukdomar ökar markant.
Jag sa att korten ur spelarleken förhoppningsvis hjälper en - men där finns också de fyra värsta korten: epedemikorten som drastiskt förvärrar situationen.
Spelarna kan bara vinna på ett sätt: att bota alla fyra sjukdomarna. Man kan däremot förlora på flera olika sätt:
1. Spelarleken tar slut. Tiden har runnit ut och sjukdomarna sprids okontrollerat.
2. En av de fyra sjukdomarna sprids utom kontroll. Varje sjukdom representeras av 24 färgade kuber på världskartan. Ligger alla 24 kuber ute på spelbrädet och ytterligare en kub ska lägga ut så är det slut.
3. Man drabbas av totalt 8 sjukdomsutbrott, då är också allt utom kontroll.
Till sist har varje spelare varsin roll med en specialförmåga som hjälper gruppen. Eftersom det finns 8 olika roller och man slumpar ut dem i början av spelet blir inget spel det andra likt.
Spelet är väldigt svårt: det är tveksamt om man ens vinner var annan gång i början. Skulle man tycka att spelet blir för lätt är det bara att öka antalet epedemikort i spelarleken. Nybörjarnivån är 4 epedemikort, men man kan spela med upp till 6 epedemikort. Det här är också ett spel där man kan ha kul även om man skulle förlora. En spelomgång tar c:a 1 timme.
Jag tycker att grundboxen har ett mycket högt omspelbarhetsvärde, men skulle man tröttna så finns det flera expansioner. Jag rekommenderar
On the Brink som innehåller fler roller, fler kort, flera sjukdomar, flera olika sätt att spela på, samt gör det spelbart på upp till 5 spelare. En prisvärd expansion som förlänger spelbarheten rejält för ett redan bra spel.
Har ni mot all förmodan inte spelat Pandemic tidigare rekommenderar jag att ni tittar på Will Wheatons TableTop, avsnitt 14:
Nu kommer vi till nyheten som jag själv inte har hunnit spela (jag ska börja i januari).
Pandemic Legacy Season 1
Det här, mina damer och herrar, är
ÅRETS JULKLAPP!
Ni som känner till Risk Legacy har en aning om vad som väntar.
Spelet kommer i
röd låda eller
blå låda, men innehållet är detsamma. Anledningen är att man ska kunna skilja spelen åt om man vill köpa flera (och det vill man).
Lådorna innehåller i princip samma sak som originalspelet, men är minst dubbelt så stora som originalet så de innehåller betydligt mer:
en kampanj!
Man spelar ett år. Första spelet är januari. Vinner man spelar man februari o.s.v. Förlorar man spelar man om samma månad en gång. Förlorar man en månad två gånger går man automatiskt vidare till nästa månad. Kort sagt består en kampanj av mellan 12 till 24 spel.
Redan under första spelet drar man kort ur legacy-leken som förändrar reglerna i spelet. Vi talar klistermärken som man sätter på spelplanen, nya regler i regelhäftet, nya spelpjäser, att rollpersonerna kan dö... Dessutom ändras spelet beroende på om man vinner eller förlorar en månad. När man spelar december så spelar man ett helt annat spel än januari. Framför allt blir varje Pandemic Legacy-kampanj unik eftersom man drar olika kort och man vinner/förlorar olika ofta.
Och namnet Season 1 tyder på att de tänker ge ut en season 2.
Jag vet att det finns många brädspel som liknar rollspel, men det här är ett av de få brädspelen som liknar en rollspelskampanj.
Jag har själv inte spelat Legacy ännu (ska börja i januari), men på
Boardgame Geek är Pandemic Legacy det tredje populäraste spelet just nu och alla som spelat det säger att det är bättre än Pandemic (som redan är ett bra spel).
Vad väntar ni på? Köp det!