Nekromanti Bra andravärldskrigsrollspel

Krille

Super Moderator
Re: [Utmaning] Det jag läser just nu - Rollspelet

Poppe said:
Kärlek, krig och tonåringar. What's not to like!
Möjligen att det inte är mycket till vad jag frågade efter. Missförstå mig rätt: det är ett trevligt förslag, men inte ett synopsis.

Christoffer

It's all pig.

Du påtalade att alla spel på temat sög. Jag sa, nope. Inte alls. :gremsmile: Och sen finns det ju en handfull som faktiskt skulle fungera alldeles otroligt fint bara man bytte färg, 3:16 tex, eller varför inte The Mountain Witch....

Krille

Super Moderator

Jag flyttar ut den här deltråden och lägger den rätt.

Christoffer

It's all pig.

Helt rätt! Rollspel på temat andra världskriget förtjänar en egen tråd!

Storuggla

Champion
Trådstarten är hemsk, men okej - Godlike. Det är bra. WWII, men med gritty superhjältar. man har en anledning att inte vara skytteslusk och får vara lite speciell.

Storuggla, man kan äta taggtråd till exempel

mr_si

Warrior
Operation Fallen Reich har iallafall ett fruktansvärt coolt karaktärsgenereringssystem. Hitills har jag inte haft chansen att spela det tyvär men får väll återkomma när jag gjort det.

solvebring

Superhero
Tja, det här var minsann en tunn tråd.
Ingen som möjligtvis känner till mer än typ två rollspel på temat?

... Om inte annat, efter jag sett den norska zombieslashern Död Snö i helgen så är jag förjävla sugen på WWII och zombies. Zombienazister är till exempel alltid coolt. Bara slemmet, blodet plus de fina Hugo Boss-uniformerna (för nazityskland hade tveklöst tidernas snyggaste uniformer) är en grym kombo.
Sedan nazismens evilstämplade ideologi och de odödas ockulta evil på allt det. En fin smörgåstårta! :gremwink:

Ger mig fan på att ett sådant indieproducerat rollspel såklart redan existerar, eller?
Är ändå i annat fall intresserad av slashiga zombierollspel i övrigt, vilket kan tipsas om via PM så att inte ännu en deltråd krävs.

Krille

Super Moderator
solvebring said:
... Om inte annat, efter jag sett den norska zombieslashern Död Snö i helgen så är jag förjävla sugen på WWII och zombies. Zombienazister är till exempel alltid coolt. Bara slemmet, blodet plus de fina Hugo Boss-uniformerna (för nazityskland hade tveklöst tidernas snyggaste uniformer) är en grym kombo.
Sedan nazismens evilstämplade ideologi och de odödas ockulta evil på allt det. En fin smörgåstårta! :gremwink:

Ger mig fan på att ett sådant indieproducerat rollspel såklart redan existerar, eller?
Är ändå i annat fall intresserad av slashiga zombierollspel i övrigt, vilket kan tipsas om via PM så att inte ännu en deltråd krävs.
All Flesh Must Be Eaten har ett nazi-zombie-kampanjupplägg.

Det har dessutom ett utomjordingszombie-upplägg, ett veneriskt-sjukdomsupplägg, ett kometstrålningszombie-upplägg, ett nu-tröttnade-gaia-zombie-upplägg, ett atomstrålningszombie-upplägg, ett apokalypsen-år-1000-zombie-upplägg, ett apokalypsen-idag-zombie-upplägg, ett voodoo-zombie-upplägg, ett upplägg där spelarna är de döda som återvänder, och ett helt vanligt jävla zombie-upplägg. Dessutom har det ett system att skapa och balansera helt egna zombies om ovanstående upplägg inte räcker, och med det kan man till exempel göra Skövde Matfestival.

Men det är totally besides the point. Poängen är att All Flesh har ett nazi-zombie-upplägg.

solvebring

Superhero
Låter trevligt av bara tusan det där. Inte bara upplägget med nazi-zombies utan alla andra klassiska zombieupplägg. Trevligt! :gremsmile:
Fast, jag kommer att fundera på det, om det är lika detaljkomplext och segt som Witch Craft eftersom det är Eden som gjort det?
... Kan tillägga att jag inte spelat Witch Craft utan bara läst lite till och från i det och att min uppfattning är att det är mycket detaljer och segt som tusan att läsa in.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
... Kan tillägga att jag inte spelat Witch Craft utan bara läst lite till och från i det och att min uppfattning är att det är mycket detaljer och segt som tusan att läsa in.
Det beror på vad man jämför med, och vad man tycker är svårt. För mig var det som WoD ungefär, dvs ett ganska slimmat centralt system och ganska strömlinjeformat i övrigt. Jag läser Mutant RYMD just nu, och tycker att det är mycket krångligare. d20 är jättefetmycket krångligare, och Gurps ska vi inte snacka om alls...

solvebring

Superhero
För mig var det som WoD ungefär
Okej, kanske borde läsa lite noggrannare i Witch Craft då för jag tycker ju att WoD är enkelt och bra.

d20 är jättefetmycket krångligare
How come?
... Finns väl, i alla fall inte i grunden, något som helst krångligt med det?

Gurps ska vi inte snacka om alls...
Tja, då har jag som tur är aldrig brytt mig om dess regler. Läser GURPS-böcker enbart för de olika settingarna, aldrig för att spela med just GURPS system.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
[OT] Re: Bra andravärldskrigsrollspel

Hmm, om du tycker att Witchcraft är bökigt kanske Witch Quest kan vara något?

En WW2-kampanj utgående från WQ torde bli något alldeles extra.

Spelnedladdning: http://yarukizero.wordpress.com/2010/02/11/witch-quest-book-ii-release

Min "recension": http://wilper.wordpress.com/2010/02/18/r...tsugimi-wakiaka

AP: http://wilper.wordpress.com/2010/05/15/playing-witch-quest-by-tsugimi-wakiaka/

14-åriga flickor, katter, kvastflygning och UNDERBARA leenden; vad mer kan en andravärldskrigskampanj behöva?

solvebring

Superhero
Re: [OT] Re: Bra andravärldskrigsrollspel

Hmm, om du tycker att Witchcraft är bökigt kanske Witch Quest kan vara något?
Verkar ju jättetufft det här. Har inte kollat allt men har börjat läsa din recension i alla fall. Helt klart, det låter som ett spel i min smak (även om jag har förbaskat bred spelsmak som inte går att sätta fingret på).
Tackar kort och gott hjärtligast för tipset. Att det dessutom är så "friendly" som du beskriver det så blir jag än mer triggad. Och tack vare referenserna till Ghibli än mer.
Danke!