Dimfrost
Special Circumstances
När jag postade regelskissen till Terone fick jag en del kommentarer om den något styvmoderliga behandlingen av erfarenhetsreglerna. Jag såg då inte förbättring och erfarenhet som någon viktig del av Terone, och missade helt den spelmässiga charmen med att uppleva förvandlingen från nybörjare till hjälte i spelet. Det kan vara kul att fördela en massa små poäng och höja spelvärdena på rollformuläret, helt enkelt. Därför har jag nu pysslat ihop ett nytt förslag på förbättringsregler.
Erfarenhet mäts i erfarenhetspoäng (eller är förbättringspoäng en bättre beteckning?). Det kostar 5 poäng att höja en färdighet ett steg. (För den som inte orkar kolla ovanstående länk kan jag meddela att färdigheterna i Terone ligger på en skala mellan 0 och 6, så det är ett stort steg att gå upp ett steg.)
Förbättring genom erfarenhet: när man misslyckas med ett färdighetsslag i en dramatisk situation, alltså när det står något viktigt på spel och man verkligen inte vill misslyckas, får man ett erfarenhetspoäng.
Förbättring genom träning: egentligen tycker jag inte att träning hör hemma i ett äventyr, och mellan äventyren bör man ha vettigare saker för sig, men visst kan man tänkas träna upp färdigheterna. Vid ensamträning får man ett erfarenhetspoäng efter lika många månaders träning som antal nivåer i färdigheten+1. Alltså tar det en månad att få en erfarenhetspoäng om man har värdet 0 i färdigheten, och så vidare. Studerar man med lärare fördubblas antalet poäng. Är man yrkesverksam får man något erfarenhetspoäng om året i lämpliga färdigheter.
Förbättring genom användandet av egenskaper: det här fungerar precis som i Andra Imperiet, med den lilla skillnaden att man får mer än ett erfarenhetspoäng. Hur många har jag inte riktigt beslutat mig för än.
Heroisk förbättring: nu börjar vi komma till det intressanta. Man kan vilja spela en kampanj där rollpersonerna börjar som nybörjare, mer eller mindre, och efterhand blir beryktade hjältar. Då väljer man ett mål och en förbättringsplan när rollpersonen skapas. Målet är rollpersonens livsmål, det som driver honom att bryta upp från hemmets trygga härd och ge sig ut på äventyr i den stora vida världen. Det kan vara sådana klassiska saker som att leta reda på faderns mördare, eller få reda på vem man egentligen är. Förbättringsplanen är ett eller två attribut (grundegenskap, ungefär; se regelskissen) och 3-4 färdigheter som man planerar att bli riktigt bra på. Bondsonen kanske kommer att bli världens bästa fäktare, eller han kanske har dolda talanger för drakmagi.
Om man sedan handlar i enlighet med sitt mål, och speciellt om man når några framsteg, så får man ett gäng erfarenhetspoäng (exakt summa har jag inte bestämt än). Dessutom kan man får erfarenhetspoäng genom att utföra prövningar som ligger i linje med förbättringsplanen. En typisk prövning kan vara att resa till avlägsna och främmande länder på jakt efter en sägenomspunnen mästare, som har några särskilda tekniker att lära ut. När man utför prövningar får man också erfarenhetspoäng utöver det vanliga. Alla poäng man får genom heroisk förbättring kan endast spenderas på attributen och färdigheterna inom förbättringsplanen. (Det kostar tio poäng att höja ett attribut ett steg, för den som undrar.)
Dessutom får man mer poäng än vanligt när man för in en egenskap i ett äventyr, om man använder sig av heroisk förbättring. Även efter särskilt dramatiska händelser, som leder till ökad livserfarenhet och insikt i ödets väsen, kan man få ett gäng erfarenhetspoäng.
Så, vad tror ni? Är det här en rimlig modell för erfarenhetsregler? Det är alltså ytterst frivilligt att använda sig av heroisk förbättring. Om man vill spela partyrollspel där ingen egentligen förbättras, eller om man vill spela väldigt kompetenta personer från början, är den varianten rätt onödig.
/Dimfrost
Erfarenhet mäts i erfarenhetspoäng (eller är förbättringspoäng en bättre beteckning?). Det kostar 5 poäng att höja en färdighet ett steg. (För den som inte orkar kolla ovanstående länk kan jag meddela att färdigheterna i Terone ligger på en skala mellan 0 och 6, så det är ett stort steg att gå upp ett steg.)
Förbättring genom erfarenhet: när man misslyckas med ett färdighetsslag i en dramatisk situation, alltså när det står något viktigt på spel och man verkligen inte vill misslyckas, får man ett erfarenhetspoäng.
Förbättring genom träning: egentligen tycker jag inte att träning hör hemma i ett äventyr, och mellan äventyren bör man ha vettigare saker för sig, men visst kan man tänkas träna upp färdigheterna. Vid ensamträning får man ett erfarenhetspoäng efter lika många månaders träning som antal nivåer i färdigheten+1. Alltså tar det en månad att få en erfarenhetspoäng om man har värdet 0 i färdigheten, och så vidare. Studerar man med lärare fördubblas antalet poäng. Är man yrkesverksam får man något erfarenhetspoäng om året i lämpliga färdigheter.
Förbättring genom användandet av egenskaper: det här fungerar precis som i Andra Imperiet, med den lilla skillnaden att man får mer än ett erfarenhetspoäng. Hur många har jag inte riktigt beslutat mig för än.
Heroisk förbättring: nu börjar vi komma till det intressanta. Man kan vilja spela en kampanj där rollpersonerna börjar som nybörjare, mer eller mindre, och efterhand blir beryktade hjältar. Då väljer man ett mål och en förbättringsplan när rollpersonen skapas. Målet är rollpersonens livsmål, det som driver honom att bryta upp från hemmets trygga härd och ge sig ut på äventyr i den stora vida världen. Det kan vara sådana klassiska saker som att leta reda på faderns mördare, eller få reda på vem man egentligen är. Förbättringsplanen är ett eller två attribut (grundegenskap, ungefär; se regelskissen) och 3-4 färdigheter som man planerar att bli riktigt bra på. Bondsonen kanske kommer att bli världens bästa fäktare, eller han kanske har dolda talanger för drakmagi.
Om man sedan handlar i enlighet med sitt mål, och speciellt om man når några framsteg, så får man ett gäng erfarenhetspoäng (exakt summa har jag inte bestämt än). Dessutom kan man får erfarenhetspoäng genom att utföra prövningar som ligger i linje med förbättringsplanen. En typisk prövning kan vara att resa till avlägsna och främmande länder på jakt efter en sägenomspunnen mästare, som har några särskilda tekniker att lära ut. När man utför prövningar får man också erfarenhetspoäng utöver det vanliga. Alla poäng man får genom heroisk förbättring kan endast spenderas på attributen och färdigheterna inom förbättringsplanen. (Det kostar tio poäng att höja ett attribut ett steg, för den som undrar.)
Dessutom får man mer poäng än vanligt när man för in en egenskap i ett äventyr, om man använder sig av heroisk förbättring. Även efter särskilt dramatiska händelser, som leder till ökad livserfarenhet och insikt i ödets väsen, kan man få ett gäng erfarenhetspoäng.
Så, vad tror ni? Är det här en rimlig modell för erfarenhetsregler? Det är alltså ytterst frivilligt att använda sig av heroisk förbättring. Om man vill spela partyrollspel där ingen egentligen förbättras, eller om man vill spela väldigt kompetenta personer från början, är den varianten rätt onödig.
/Dimfrost