Nekromanti Bra, bättre, bäst?

Dimfrost

Special Circumstances
När jag postade regelskissen till Terone fick jag en del kommentarer om den något styvmoderliga behandlingen av erfarenhetsreglerna. Jag såg då inte förbättring och erfarenhet som någon viktig del av Terone, och missade helt den spelmässiga charmen med att uppleva förvandlingen från nybörjare till hjälte i spelet. Det kan vara kul att fördela en massa små poäng och höja spelvärdena på rollformuläret, helt enkelt. Därför har jag nu pysslat ihop ett nytt förslag på förbättringsregler.

Erfarenhet mäts i erfarenhetspoäng (eller är förbättringspoäng en bättre beteckning?). Det kostar 5 poäng att höja en färdighet ett steg. (För den som inte orkar kolla ovanstående länk kan jag meddela att färdigheterna i Terone ligger på en skala mellan 0 och 6, så det är ett stort steg att gå upp ett steg.)

Förbättring genom erfarenhet: när man misslyckas med ett färdighetsslag i en dramatisk situation, alltså när det står något viktigt på spel och man verkligen inte vill misslyckas, får man ett erfarenhetspoäng.

Förbättring genom träning: egentligen tycker jag inte att träning hör hemma i ett äventyr, och mellan äventyren bör man ha vettigare saker för sig, men visst kan man tänkas träna upp färdigheterna. Vid ensamträning får man ett erfarenhetspoäng efter lika många månaders träning som antal nivåer i färdigheten+1. Alltså tar det en månad att få en erfarenhetspoäng om man har värdet 0 i färdigheten, och så vidare. Studerar man med lärare fördubblas antalet poäng. Är man yrkesverksam får man något erfarenhetspoäng om året i lämpliga färdigheter.

Förbättring genom användandet av egenskaper: det här fungerar precis som i Andra Imperiet, med den lilla skillnaden att man får mer än ett erfarenhetspoäng. Hur många har jag inte riktigt beslutat mig för än.

Heroisk förbättring: nu börjar vi komma till det intressanta. Man kan vilja spela en kampanj där rollpersonerna börjar som nybörjare, mer eller mindre, och efterhand blir beryktade hjältar. Då väljer man ett mål och en förbättringsplan när rollpersonen skapas. Målet är rollpersonens livsmål, det som driver honom att bryta upp från hemmets trygga härd och ge sig ut på äventyr i den stora vida världen. Det kan vara sådana klassiska saker som att leta reda på faderns mördare, eller få reda på vem man egentligen är. Förbättringsplanen är ett eller två attribut (grundegenskap, ungefär; se regelskissen) och 3-4 färdigheter som man planerar att bli riktigt bra på. Bondsonen kanske kommer att bli världens bästa fäktare, eller han kanske har dolda talanger för drakmagi.

Om man sedan handlar i enlighet med sitt mål, och speciellt om man når några framsteg, så får man ett gäng erfarenhetspoäng (exakt summa har jag inte bestämt än). Dessutom kan man får erfarenhetspoäng genom att utföra prövningar som ligger i linje med förbättringsplanen. En typisk prövning kan vara att resa till avlägsna och främmande länder på jakt efter en sägenomspunnen mästare, som har några särskilda tekniker att lära ut. När man utför prövningar får man också erfarenhetspoäng utöver det vanliga. Alla poäng man får genom heroisk förbättring kan endast spenderas på attributen och färdigheterna inom förbättringsplanen. (Det kostar tio poäng att höja ett attribut ett steg, för den som undrar.)

Dessutom får man mer poäng än vanligt när man för in en egenskap i ett äventyr, om man använder sig av heroisk förbättring. Även efter särskilt dramatiska händelser, som leder till ökad livserfarenhet och insikt i ödets väsen, kan man få ett gäng erfarenhetspoäng.

Så, vad tror ni? Är det här en rimlig modell för erfarenhetsregler? Det är alltså ytterst frivilligt att använda sig av heroisk förbättring. Om man vill spela partyrollspel där ingen egentligen förbättras, eller om man vill spela väldigt kompetenta personer från början, är den varianten rätt onödig.

/Dimfrost

Olle Linge

Snigel
Smidigt!

Förbättring genom erfarenhet: när man misslyckas med ett färdighetsslag i en dramatisk situation, alltså när det står något viktigt på spel och man verkligen inte vill misslyckas, får man ett erfarenhetspoäng.
Så har jag inte tänkt på att man kan göra. Jag brukar oftast klaga på att folk inte tar hänsyn till att man borde bli bättre när man misslykas också. Men du slår ju två flugor i en smäll! Det innebär att man får erfarenhetspoäng långsammare ju bättre man är, eftersom man förhoppningsvis misslyckas allt mer sällan och därför har mindre att lära. Frågan är hur det fungerar i praktiken. Har du testat? Det kanske låter som en enkel sak att definiera "en dramatisk situation där man verkligen inte vill misslyckas", men är det inte en gradfråga? Eller vad är bäst? Grader vore helt klart jobbigt. Fin idé i alla fall. :gremlaugh:

Feliath

Swashbuckler
Bra tänkt

Nästan allt är snyggt löst, utom förbättring genom träning: med de tider du ger tar det knappt två och ett halvt år att träna upp sig från totalt okunnig till världsmästare - och det är om man är ensam.
Mitt förslag är att du helt enkelt skrotar den formen av förbättring; förbättring mår bäst av att handla om dramaturgi och inte realism, IMO, och träning är ju den minst dramatiska av alla typerna (därmed inte sagt att den helt saknar dramatik, c.f. Rocky).

Egentligen undrar jag om du inte skulle hålla dig till den Heroiska förbättringen och kasta bort de andra sorterna; den är riktigt bra, nämligen.

/Feliath - fram för fler styvmödrar i reglerna

Olle Linge

Snigel
Men...?

Egentligen undrar jag om du inte skulle hålla dig till den Heroiska förbättringen och kasta bort de andra sorterna; den är riktigt bra, nämligen.
Nu vet jag inte om Terone är ett utpräglat hjälterollspel, men om man kastar bort alla andra förbättringsregler blir det lite den effekten. Då fungerar inte de reglerna för de som inte vill gå från nybörjare till hjältar. Riktar sig inte spelet till sådana (jag själv, till exempel), så är det helt klart okej. Annars är det rätt dumt, tycker jag.

Feliath

Swashbuckler
Jo, för...

Nu vet jag inte om Terone är ett utpräglat hjälterollspel, men om man kastar bort alla andra förbättringsregler blir det lite den effekten. Då fungerar inte de reglerna för de som inte vill gå från nybörjare till hjältar.
Tja, alltså, när jag funderar på det så känns det faktiskt som om det duger även till andra former av spelande, med lite manipulation; vad det handlar om är ju egentligen att sätta upp ett mål för när man bli bättre, och sedan bli bättre när man jobbar mot det målet. Det behöver ju inte vara ett heroiskt mål egentligen, bara för att det heter så.

Eller menar du att du spelar rollspel på ett sådant sätt att din figur aldrig försöker uppnå något alls, och därför föredrar du att låta honom pumpa i ett gym när han ändå bara står och drar? :gremgrin:

/Feliath - det var ett skämt, det där sista

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Smidigt!

Frågan är hur det fungerar i praktiken. Har du testat? Det kanske låter som en enkel sak att definiera "en dramatisk situation där man verkligen inte vill misslyckas", men är det inte en gradfråga? Eller vad är bäst? Grader vore helt klart jobbigt.
Jag hade helt enkelt tänkt mig att alla färdighetsslag under äventyr räknas. Min kommentar syftade bara på att man naturligtvis inte ska kunna försöka sig på en massa saker i en lugn miljö bara för att försöka få erfarenhet. Det handlar ju inte om ensamträning, liksom. Och jag har naturligtvis inte speltestat någonting. :gremlaugh:

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Bra tänkt

Eh, det kanske märks att jag inte räknade igenom följden av en längre tids träning. Fast nu när jag gjorde det kom jag fram till att det tog 105 månader, knappt 9 år, att träna från nivå 0 till nivå 6. 5 månader från 0 till 1, 10 månader från 1 till 2, och så vidare: 5+10+15+20+25+30=105.

Kul att du gillar den heroiska förbättringen, men jag tycker inte att den kan ersätta de andra formerna. Träning kan nog tänkas utgå, men erfarenhet känns som en vettig del i spelet. Dessutom kan man tänkas vilja spela kampanjer som inte alls är särskilt förbättringsinriktade, som till exempel en Risingsk partykampanj, och då känns det lite fel att använda den heroiska modellen.

/Dimfrost

Sodivra

Champion

Dessutom kan man tänkas vilja spela kampanjer som inte alls är särskilt förbättringsinriktade, som till exempel en Risingsk partykampanj, och då känns det lite fel att använda den heroiska modellen.

Använd delmål, vettja!

"Jag måste sy den snyggaste balklänningen i staden.. och bli bättre på sykonst"
"Jag måste förföra greve Konrac.. och bli bättre på att dansa"
"Jag ska banne mig klara en fest utan att dricka mig full och sedan göra mig till allmänt åtlöje!"

Dimfrost

Special Circumstances

Men liksom, eh, varför? Om man inte vill bli bättre ska man väl inte tvingas till det? :gremsmile: Det var min poäng, se.

/Dimfrost

Foggmock

Myrmidon

Då skiter man bara i att uppfylla målet...

Schysst exklusiv lyxblå tråd... förutom Arvidos... :gremmad:

Olle Linge

Snigel
Näe

Eller menar du att du spelar rollspel på ett sådant sätt att din figur aldrig försöker uppnå något alls, och därför föredrar du att låta honom pumpa i ett gym när han ändå bara står och drar?
Näe, det gör jag inte :gremlaugh:. Jag hävdar däremot å det bestämdaste att ett mål inte behövs för att bli bättre. Om man nu inte börjar hitta på krystade mål. Om vi tar ett gäng rollpersoner som hamnar i vildmarken och inte har något hopp om att bli räddade eller komma därifrån. De måste då lära sig leva av det naturen ger omkring dem och eventuellt slåss mot vilda djur och sådär. De skulle bli bra ganska fort (förutsatt at de inte dog, alltså :gremlaugh:). Det känns lite väl krystat att sätta upp mål som "överleva", tycker du inte det? Eller finns det något annat sätt att lösa det på?

Det jag försöker få fram är att när jag spelar så är "att bli bättre" en bisak till allt annat, det liksom halkar med det andra som händer och är inte jätteviktigt. Därför blir det konstigt om man ska använda det systemet. Men det kanske går att modda om lite så att det fungera? :gremconfused:

Feliath

Swashbuckler
Jooouuu...

Det känns lite väl krystat att sätta upp mål som "överleva", tycker du inte det?
Näe :gremsmirk:
Så enkelt är det faktiskt. Jag tycker att det är skitsmidigt. Så det här är en smaksak, uppenbarligen.

Det jag försöker få fram är att när jag spelar så är "att bli bättre" en bisak till allt annat, det liksom halkar med det andra som händer och är inte jätteviktigt. Därför blir det konstigt om man ska använda det systemet.
Det här förstår jag däremot inte riktigt.Varför blir det mindre av en bisak för att man har målbaserad erfarenhet?

/Feliath - dun geddit

Feliath

Swashbuckler

Eh, det kanske märks att jag inte räknade igenom följden av en längre tids träning. Fast nu när jag gjorde det kom jag fram till att det tog 105 månader, knappt 9 år, att träna från nivå 0 till nivå 6. 5 månader från 0 till 1, 10 månader från 1 till 2, och så vidare: 5+10+15+20+25+30=105.
Eh, oj :gremblush:
Jag glömde bort att träningen var villkoret för att få en poäng, inte en nivå. Oh well, poängen kvarstår ändå, den är bara inte lika akut: det går förvånansvärt fort och lätt att bli världsbäst från intet.

I övrigt tycker jag som Arvidos. :gremsmile:

/Feliath - epigon

Sodivra

Champion

Schysst exklusiv lyxblå tråd... förutom Arvidos...
F U!!!

Då skiter man bara i att uppfylla målet...
Eller så får man flytta runt värden när man uppnått målet.
Fast då är det förstås smidigare att bara flytta runt värden precis närsomhelst man tycker att det passar.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Jooouuu...

<blockquote><font class="small">Citat Feliath:</font><hr />
<blockquote><font class="small">Citat Snigel:</font><hr />
Det känns lite väl krystat att sätta upp mål som "överleva", tycker du inte det?

[/quote] Näe :gremsmirk:
Så enkelt är det faktiskt. Jag tycker att det är skitsmidigt. Så det här är en smaksak, uppenbarligen.

[/quote]

Ja, det är nog bara en smaksak. Jag föredrar att målen är "heroiska" och dramatiskt korrekta; åtminstone var det så jag hade föreställt mig det. Det står naturligtvis var och en fritt att modifiera systemet efter eget tycke, men jag tänker nog begränsa heroisk förbättring till just heroiska kampanjer i reglerna.

/Dimfrost