Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Hej,
låt oss diskutera design och hur det här korrelerar med regler. Min åsikt är att bra design är osynlig (ett exempel är en fläkt, ingen som är i ett möte ställer sig någonsin upp och säger, alltså, vilken bra temperatur vi har här inne, men om det blir för varm… ja ni förstår).
Så, hur översätter vi det här till regler? Personligen så tycker jag att en bra designad regel är en regel som man lägger märke till så lite som möjligt och ett fantastiskt exempel på det är Neotech 2s pansar-regler. Kulor har ett penetrationsvärde, pansar har ett pansar-värde, är penetrationsvärdet över pansarvärdet så gör vapnet full skada, är det under så gör den inget alls (det är betydligt mer komplext än så egentligen, men det är så vi brukade använda den).
Hur ser ni på saken? Och vilka regler har ni som är dra kontra dåligt designade?
låt oss diskutera design och hur det här korrelerar med regler. Min åsikt är att bra design är osynlig (ett exempel är en fläkt, ingen som är i ett möte ställer sig någonsin upp och säger, alltså, vilken bra temperatur vi har här inne, men om det blir för varm… ja ni förstår).
Så, hur översätter vi det här till regler? Personligen så tycker jag att en bra designad regel är en regel som man lägger märke till så lite som möjligt och ett fantastiskt exempel på det är Neotech 2s pansar-regler. Kulor har ett penetrationsvärde, pansar har ett pansar-värde, är penetrationsvärdet över pansarvärdet så gör vapnet full skada, är det under så gör den inget alls (det är betydligt mer komplext än så egentligen, men det är så vi brukade använda den).
Hur ser ni på saken? Och vilka regler har ni som är dra kontra dåligt designade?