Jag har relationen till Nolan att jag gärna ser hans filmer - en gång. Har aldrig kännt att jag behöver se om någon av dem, och i det fallet jag gjort det gillade jag dem mer första gången. Skulle gärna se han i Tenet som ny James Bond.
Håller med om Interstellar och Tenet, i alla fall.Allt Christopher Nolan har gjort, utom Memento, är som bäst meh, som sämst riktigt tråkigt.
Mer allmänt så verkar fel förutsättningar göra vilken film som helst till en dålig filmupplevelse. Exempelvis undrar jag om Bergmanfilmer verkligen kommer till sin rätt för skolelever som får reda på att detta ”är stor film” istället för att välja en film som ger en mjukare ingång till film som något utöver tidsfördriv och underhållning (som inte behöver va fel, men film i skolan har ju inte riktigt det syftet).Alla filmrekommendationer borde också komma med en rekommendation om optimala förutsättningar för att tillgodogöra sig filmen. Typ "den här filmen ska du se när du är nydumpad med ett glas rött i näven".
Jag gillar allt jag sett av Bergman, men det är inte så att jag plöjt allt eller sökt upp honom. Det är för det mesta lite magisk realsim, bra skådespeleri och rätt mycket humor.Mer allmänt så verkar fel förutsättningar göra vilken film som helst till en dålig filmupplevelse. Exempelvis undrar jag om Bergmanfilmer verkligen kommer till sin rätt för skolelever som får reda på att detta ”är stor film” istället för att välja en film som ger en mjukare ingång till film som något utöver tidsfördriv och underhållning (som inte behöver va fel, men film i skolan har ju inte riktigt det syftet).
Jag hoppas min fru begär ut skilsmässa snart så jag kan se den här filmen med full behållning...Alla filmrekommendationer borde också komma med en rekommendation om optimala förutsättningar för att tillgodogöra sig filmen. Typ "den här filmen ska du se när du är nydumpad med ett glas rött i näven".
Haha jag kunde uppenbarligen inte lämna tråden. Här är ett utmärkt exempel som jag glömt av. Alla jag känner tycker den är fantastisk. Jag förstår överhuvudtaget inte vad som är bra med den.
- The Big Lebowski...
Heat är den bästa Heist-film jag vet.Heat har jag aldrig förstått storheten med. Pacino överspelar och jag ser ingen som helst kemi mellan personerna. Action-scenerna är sönderklippta och jag känner ingen som helst spänning i dem.
The Shining är bara tråkig. Jag förstår nog inte bara storheten med hur psykologisk den är.
Rocky Picture Horror Show är mest teatral. Kan uppskatta den för det, men inget jag skulle vilja rekommendera för andra.
Jag kan uppskatta Cohen-filmerna men The Big Lebowski är för mig en gåta. Ser de "bra" sakerna men förstår inte hur de kan engagera.
Har aldrig träffat nån som tyckt att det var genialiskt. Misstänker att allmänomdömet ligger närmare ”poänglöst”.Humorserien "Varan-TV" delade publiken i slutet av 90-talet – poänglöst eller genialt?
Det är ju rent anekdotiskt.Har aldrig träffat nån som tyckt att det var genialiskt. Misstänker att allmänomdömet ligger närmare ”poänglöst”.
//EvilSpook
Med andra ord filmer som är kritikerrosade eller som nästan alla andra gillar. Filmer som scorar högt på IMDB och Rotten Toamtoes år efter att dem getts ut.
Ja. Fast det är ju din kompiskrets också?Det är ju rent anekdotiskt.
Jag antar att du menar Interstellar? Jag hade också problem med den eftersom det var lite för många tillfällen då jag ville pausa filmen och ha en lång diskussion med manusförfattarna om varför de tyckte att det som hände nu var rimligt.Jag hade svårt för Inception, bra musik och en riktigt bra scen, men jag kände att hela premissen kändes korkad och konstig, svart hål vid Jupiter, Really? Jag hade bilden av att filmen skulle vara hård Scifi, och så var det verkligen inte det.
Då får jag passa på att slänga en brandfackla på "I manegen med Glenn Killing", "Nilecity" och "Percy tårar". Alla citerar och skrattar och jag tycker bara det känns tunt och tråkigt.Inte film men jättemånga älskar Varan-TV. Själv orkade jag bara med första avsnittet på Öppet Arkiv. Det såg ut som ett påkostat spex - vilket väl är exakt vad det är också.
Yes, blandade ihop namnenJag antar att du menar Interstellar
Där håller jag med dig. När Nilecity var nytt och "hett" skakade jag bara förvånat på huvud -- "vilket poänglöst trams" var mitt betyg.Då får jag passa på att slänga en brandfackla på "I manegen med Glenn Killing", "Nilecity" och "Percy tårar". Alla citerar och skrattar och jag tycker bara det känns tunt och tråkigt.
Jag tror ni är antingen för unga eller gamla.Där håller jag med dig. När Nilecity var nytt och "hett" skakade jag bara förvånat på huvud -- "vilket poänglöst trams" var mitt betyg.