Flera av de bästa gängfilmerna har redan namedroppats i tråden, men det är väldigt västerländskt alltihop, så jag skulle vilja rekommendera Sonatine av Takeshi Kitano och Ichi the Killer av Takashi Miike; i det senare fallet är mangan dock mycket bättre ur just gäng-psykologi-aspekten. Sonatine är däremot en suverän gäng-film, fylld av hierarkier, mobbing och hårdkokta, återhållna känslor. Vi har även en bred flora av triadfilmer, varav A Better Tomorrow II av John Woo är en av de fetaste. Infernal Affairs är förstås allra bäst, men gäng-aspekten är inte så stor förrän i dess uppföljare, som inte är alls lika bra.
Also, den fantastiska '
Kamikaze Girls' fokuserar delvis på ett sånt här japanskt tjej-glam-moped-gäng som är något av det häftigaste som överhuvudtaget finns. Den här är en must-see!
Vi har även uppföljaren till Krigarens själ, vad den nu heter (What becomes of the broken hearted?), som IIRC fokuserar ganska mycket på maori-gäng.
Det finns även indiska gäng-filmer, typ Dhoom 2. Jag har dock inte hittils sett någon jag kan rekommendera annat än för soundtracket, men jag vet att det finns några riktiga klassiker på området, som jag kan gräva upp titlarna på om någon i tråden (mot förmodan) är intresserad av indisk typ, 60-70-talsfilm.
I delar av västafrika (tror det var Ghana i synnerhet) är filmer om nät-scammer-gäng sjukt populära, men för oss är det nog avsevärt intressantare att se VICE-dokumentärerna om dessa filmer än att faktiskt se själva filmerna.
Föga förvånande tycks Mexico producera en hel del gängfilm. En som är väldigt bra är '
Miss Bala', om en oskyldig tjej som på slump blir mer eller mindre förslavad av en kartell, och spelbricka i dess brutala affärer.
Räknas ninja- och kung fu-klaner som gäng? Isåfall kvalar liksom två mer eller mindre gigantiska genrer in i den här tråden.