Nekromanti Bra med Eon

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,262
Eon är ett spel som ofta får mycket negativa omdömen i allmänhet av rollspelare (eller kanske bara jag som uppfattat att det får en hel del skäll för det ena eller andra?). Har spelat Eon väldigt lite så jag har ingen klar uppfattning utom att jag tycker vissa av världsmodulerna är intressanta. Vad tycker ni som spelar Eon är bra med spelet och kampanjsättningen? Använder du/ni relgerna till fullo eller friformas det eller annat regelsystem?

Själv har jag fått uppfattningen att skadesystemet är det omständigaste, varför jag hade tänkt försöka infoga ett klassiskt KP-system för behandlingen av skador istället när jag ger mig i kast med spelet.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag använder mycket lite regler när jag spelar Eon; det är ovanligt med strid och det mesta utanför strids sköts med rollspelande. Vi snittar nog på mindre än tio färdighetsslag per spelmöte ifall det inte förekommer strid.

Vad tycker jag då är bra med Eon?

Regler: jag är personligen ganska förtjust i de detaljerade och simulationistiska spelreglerna i Eon, men de för ju med sig problemet att spelet blir väldigt långsamt när det vill sig illa... det är kanske det främsta anledningen att jag undviker strid så mycket som jag gör (inte för att spelet blir sämre för det, enligt min och flera av mina spelares mening). Jag använder i stort bara färdighetsslag och grundläggande stridsregler + stridskonst och extraregler bara för att undvika uppenbara brister i det grundläggande systemet - t.ex. "Konstiga avståndsfummel", än så länge med fullt detaljerat skadesystem (möjliggörs av sammanfattningstabellen som ska finnas här på forumet någonstans). Har också funderat på att gå över till KP-version, då det nog skulle passa vår spelstil bättre.

Setting: Jag gillar Mundana. Om det nu beror på att jag "levt" med settingen så länge nu eller bara gillar att läsa (många moduler är enligt mig positivt) vet jag inte, men för mig är Mundana en väl avvägd blandning av standardfantasy, originalitet och fiktiv realism som i det stora hela passar mig utmärkt.

Det kvantiserade, "vetenskapliga" och modulära magisystemet är enligt mig en av spelets största tillgångar, eftersom det gör det väldigt lätt att faktiskt resonera övernaturligheter på någon slags logisk bas, vilket passar jättebra för min naturvetar-hjärna :gremwink:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Alltså det här har varit uppe en miljon gånger. Använd sökfunktionen.

Och vill du ha vad folk svarar utan att söka blir det;

Negativt; för mycket regler, osammanhängande värld, och för low fantasy eller för high fantasy.

Positivt; bra regler, väldigt sammanhängande värld, härligt myslerfantasy eller mysigt mörk högstämdhet.


Liksom egentligen är argumenten helt lika på båda sidor.
Helt enkelt för att DET ÄR olika sidor på samma mynt.

Men som sagt, vill du ha mer, använd sök

/posuer som fick spela sin learamflicka i helgen ^^
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag brukar hävda att en av Eons stora behållningar är att det har ett regelsystem där en bondflicka kan bli lika intressant som en riddare.

Det är inget unikt förstås, men just bland tradspel som Eon är det rätt ovanligt.

Eons regelsystem möjliggör också ett härligt brett spektrum av olika stämningar och spelstilar, så länge man accepterar dess ganska detaljistiska, simulationistiska grund.

Att världen sedan är kickass är mest en bonus.

Men det bästa av allt är ju att Eons regelsystem kommer bli ännu bättre i Eon IV.

- Ymir, lovar
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Håller ni på och spekulerar om regelsystemet till eon 4? har ni kommit någonvart eller? Verkar det bli stora skillnader? Vem pratar man med för att bli speltestare?




/poseur vet nog egentligen svaret på frågorna :gremsmirk:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag brukar hävda att en av Eons stora behållningar är att det har ett regelsystem där en bondflicka kan bli lika intressant som en riddare.
Det är nåt jag missat, kan du berätta mer hur Eon uppnår det?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är inte så speciellt, really. Eon har ett lika stort stridsfokus som många andra spel, men den förkrossande majoriteten av alla resultat på bakgrundstabellerna har inget med strid att göra, och bygger upp i stort sett lika intressanta bakgrunder oavsett vilken social klass rollpersoner tillhör. Många resultat verkar tillochmed designade för bondflickor snarare än riddare. (Det heter tex 'barn på bygden', inte 'bastard').

Vidare tar färdigheter upp en relativt stor del av rollformuläret, regelsystemet och karaktären.

Förbättring sker genom att man blir bättre på sina färdigheter, och i undantagsfall sina attribut.

Det är sådana små saker som gör det. Det är verkligen inget speciellt alls. Det är bara ljusår från D&D.

- Ymir, mätt
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
OK, lite samma approach som jag körde med Saga då.. bortsett från att jag inte har några bakgrundstabeller.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Bakgrundstabellerna är det som gör eons karaktärskapande!
visserligen inte, men dom är roliga och ger ett väldans djup.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
Arfert said:
OK, lite samma approach som jag körde med Saga då.. bortsett från att jag inte har några bakgrundstabeller.
Fast hur får du fram det som Ymir hyllar (Bakgrundstabellernas resultat) utan bakgrundstabeller?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Han pratade ju inte enbart om bakgrundstabeller i sitt inlägg. Uppfattade inte att just tabellerna var det viktigaste av det han skrev om, utan snarare färdigheterna... (sen finns ju böcker med bakgrundstabeller att köpa om man gillar sånt, till generiska fantasyrollspel).

Dessutom är det lättare att göra bakgrunder direkt i grundboken utan tabeller än vad som är vanligt i fantasyrollspel, eftersom man får hela settingen också. Plus andra saker om rollpersonens bakgrund.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Fast hela vitsen med bakgrundstabeller är att folk slår fram saker de förmodligen inte hade hittat på eller valt själva. Ibland innebär det udda resultat, men med lite flexibilitet med tabellerna så blir de utmärkta verktyg att få fram mångbottnade karaktärer.

Visst, om man är van att komma på dramatiska karaktärskoncept så behöver man inte tabellerna, men många Eon-spelare började som nybörjare och har förmodligen fått stor hjälp av tabellerna.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Listor

Du frågar om vad som är bra men tar själv upp något dåligt om Eon så jag börjar i den ändan.

Som jag ser det är Eon dåligt ur följande perspektiv:
1. Det är långsamt i strid
2. Det lämpar sig inte för stora grupper/ Krångel i regel konverteringen mellan fältslag och vanliga strider.
3. Vilddjur och bruksdjur har inte kommit ut än. (Längtar)
4. Ovisst när nya moduler kommer.

1. Det är tråkigt att det tar tid och det bästa sättet att lösa det är att vara väl insatt i regler och ha en eller flera spelare som hjälper SL i strid med att för skadeanteckningar för SLP osv.
2. Vilket system är bra på det här? Jag har inte kört något iaf. Någon som har tips så Pm mig.


Men till din fråga, vad som är bra.

1. Invecklat (jag älskar att pula med allt möjligt från olika rustnings material på olika kroppsdelar till borgar och underhåll.
2. Realism
3. Roliga bakgrundstabeller
4. Systemet är lika intressant och funkar på helt olika Rp även bondflickor som sagt.
5. Stridskonsterna gör att det finns så många olika sätt att strida på med olika för och nackdelar.
6. Bra system för förbättring
7. Obt6 är enkelt men underhållande
8. Världen innehåller mycket olika intressanta platser men som ändå känns genomtänkta i förhållande till varandra.
9. Mycket bra olika böcker men det går att spela med några få också.
10. Ett magisystem som känns förankrat i spelvärlden.
11. Ett antal olika religioner men olika agendor och livsåskådningar.
12. V3 innehåll helt klart förbättringar jämfört med V2 som borttagandet av vinit slag.
13. Frivilliga regler som är lätta att ta in i existerande spelgrupp allt eftersom man vill.
14. Det kommer fortfarande nytt material.

Listan kan helt klart göras längre och mer invecklad. Vår grupp har alla modulerna och kör med alla extra regler. Eon är helt klart mitt favorit rollspel och jag har testat flera andra men inte hittat något som faller mig mer i smaken. Den största utmanaren jag läst är Noir men det har jag tyvärr inte haft möjlighet att spela.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har verkligen inte påstått motsatsen. Men bakgrundstabeller i sig räcker ju inte för det Ymir talade om, för det krävs ju mer (som han också talade om)... Om man till exempel hade haft samma bakgrundstabeller till D&D så hade det ju inte funkat lika bra (att spela bonddotter eller liknade). Eftersom D&D inte är byggt för spel som handlar om äventryr med "vanligt folk".

Det var den biten jag var intresserad av; hur Eon stöder spel som BÅDE bonddotter eller riddare. Ett regel-sånt stöd skulle göra Eon mycket mer intressant, och jag undrade om det redan fanns, Och det verkar det ju redan göra till en viss del. Men bakgrundstabeller i sig är inget regel-stöd för actual play, det är ett "idé-stöd" för nybörjare (eller kanske inte bara nybörjare, jag tycker sånt är kul) som har dålig koll på världen. Förstår du hur jag menar?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
I get your point.

Eons regler är ju ganska "jämställda" (det vill säga alla kan göra något, inte bara slåss), men inte lika långtgående som många nyare spel som hanterar ex. sociala konflikter bättre. Men även om inte grundreglerna ger extra stöd för att spela "vanligt folk" så är det tydligt i nästan alla moduler att sådant spel är viktigt.

Det finns långa texter om ämnen som markskifte, odling, jakt, folkteater, det finns regler för graviditet och barnafödsel, det finns sjukdomar, bybeskrivningar, etc. Helt enkelt, Eon är till stor del ett grisodlarspel (även om vissa moduler försökt motarbeta det). Det är ju ingen hemlighet att flera av Eons författare är medeltidsnördar :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja men dåså. Fixa bara till så att strid går snabbare då... Så vore det helt ett spel i min smak. :gremlaugh:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Bläddrade igenom Eon igen lite snabbt...

BRA:

- Jag gillar världen. I första versionerna var Mundana trist, men jag tycker den har blivit bättre allt eftersom den byggts ut. Kan absolut tänka mig att spela i Mundana.

- Bakgrundstabeller kan vara kul.

- Regelsystemet täcker det mesta.

- Det finns hur mycket material som helst.

DÅLIGT:

- Alldeles för långsamt och pilligt, generellt, för min smak. Stridssystemet är för långsamt och överdetaljerat, och jag har svårt med system som använder grundchanser i stil med "(PER+PSY)/4". Jag skulle ha föredragit om allt enkelt var standard och allt komplicerat (som skadereglerna) skulle vara frivilliga regler.. i ett appendix.

- OB-systemet är för långsamt, jag skulle ersatt det med ett där man räknar lyckade/misslyckade tärningar istället, så man slapp all extra huvudräkning.

...magisystemet har jag bara skummat snabbt, men det lider också av att vara för detaljerat... dock känns strid som ett större problem.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Alltså striderna i eon tycker jag går fortare än i många andra spel. tex old wod, DndD, noir , trudvang för att nämna några.
Dessutom så är ju dom flesta regler i strid frivilliga. Kör man med det grundläggande regler så går ju strid väldigt fort, och när man lär sig reglerna så går det fortare och fortare. då kan man lägga till flera frivilliga regler såsmåningom.

Och allt pillande med grundchans och tabeller och sådant, det skriver man ju i när man gör sin karaktär. Ser inte svårigheterna där.


/poseur
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ALLA jag pratat med som spelar Eon påpekar just striderna som otroligt långsamma. Bara skadesystemet är bland det mest komplicerade jag sett. Och de har dessutom betydligt mer erfarenhet av Eon än jag, så jag litar dem. Det stämmer med mina erfarenheter också. De finns här på forumet, så de kan ju kommentera om de orkar.

old wod? Menar du Warhammer FRPG? I så fall tycker jag du har fel, Warhammer är ju snabbt.
D&D är sjukt snabbt jämfört med Eon.
Noir har jag inte spelat.
Trudvang är väl som vanlig BRP, fast lite krångligare? Men jag har svårt att tänka mig att Eon skulle vara snabbare.

Tja, Riddle of Steel kanske är långsammare, enligt det jag hört.

Gillar inte onödig pillighet utan anledning... tycker grundchanserna är som i Kheelathar, och det var inte bra. Man ska inte behöva en miniräknare när man gör en gubbe. :gremgrin:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,027
Location
Nordnordost
Old WoD, dvs gamla Vampire the Masquerade från White Wolf och dess syskonspel.
 
Top