Nekromanti Bra med Eon

G

Guest

Guest
Problemet är att stridssystemet kräver väldigt mycket administration. Mycket kryss och poäng som ska antecknas.

Just striderna går väldigt väldigt fort, pga av sin dödlighet...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Alltså skadesystemet går ju hur fort som helst i eon. Medans spelare slår skada så kollar spelledaren vart och hur illa man träffar, sen finns det en lathund som snabbt säger vad 43 delat på 5 är tex.
Liksom det går på ett par sekunder och detaljerna är mer realistiska än vad de flesta spel är. Och det tar knappt någon tid.
Dom som tycker att eonstriderna är för långsamma har striderna bara oorganisrade.

Old world of darkness menade jag och systemet där är skitlätt men tar löjlig tid.

Och D&D tar mycket längre tid i min mening, om man är över lvl 1 dvs. attack, skada, saves, spellchecks osv osv tar tid.

Med grundläggande matematikkunskap och ett normalt huvudräckningsinstrument så är grundchanserna i eon inte direkt svåra eller tar mer än något ögonblick att räkna ut.
(psy+syn)/4 är direkt inte svårt. tex (8+13)/4 =5 (5.25.) men allt avrundas ju ner.
Och vilken rollspelare är inte expert på additioner och subtrationer inom skalan ~1-25 ?
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Bra:
ObT6 systemet
Stridskonster
Världen
Magin som en vetenskap
Stridssystemet

Dåligt:
Skadesystemet, det tar för lång tid.
Religionsförmågorna är kassa, no big deal men ändå.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
Lösningen är enkel ju :gremsmile:

Använd Mundana som värld och spela Burning Wheel. BW gör allting bättre än Eon när det gäller regler; strid, sociala biten, erfarenhet, magi etc. BW har dock ingen värld och Mundana skulle passa väldigt bra som sådan.

BW+Mundana=Eon made good

Imho,
Fredrik
 

Vovven

Veteran
Joined
15 May 2006
Messages
59
Location
Örebro (Mittens rike)
Det finns mycket som är bra med eon;

Älskar ob-systemet och att man kan spela många olika typer av karaktärer och det ändå blir intressant.

Tycker att det är bra att om jag tränar på att klättra så blir jag bättre på att klättra, till skillnad mot vissa andra rollspel där man blir bättre på att köpslå genom att slå ned zombies...

Inväntar ett gäng med böcker inklusive "grundreglerna" till eon3, men det jag störde mig på i eon2 iaf var strid mellan personer med låg fv och strid med vapen som gör liten skada.

Detta kanske är ändrat i eon3 och då kan ni ignorera mitt klagande...

Ett utav exemplena som jag brukar gnälla om med mina kompisar är att ifall jag var en eonkaraktär så skulle jag nog ha en grundskada kross på ob1t6, fv5-6 i klubba och fv8-9 i slagsmål (träna lite olika kampsporter och blir enklare med slagsmål än att försöka ta någon stridskonst:p).

Om jag då skulle hamna i en strid/slagsmål så skulle det i eon vara bättre för mig att slåss obeväpnad än att använda en hammare.
Eftersom en hammare är k+2 (om jag minns rätt) medan nävarna är k och spark är k+1. Och eftersom chansen att lyckas med en extraskada på ob1t6+2 jämfört med ob1t6(+1) är väldigt liten så är det självklart bättre att köra på det jag har högre fv i.

I verkligheten så skulle jag förståss ha använt hammaren ifall det var i självförsvar på dödligt allvar...

Sammanfattning: Hammare(och en hel del andra vapen) gör för lite skada och det är för svårt att träffa när man har bara grundchans i ett vapen.

För i verkligheten om någon jag vet aldrig har tränat någonting med vapen/slagsmål/strid/whatever (fv5) skulle anfalla mig med en kniv så skulle jag var väldigt försiktig och ta mig därifrån. I eon så "vet" man att träff är väldigt liten risk så det är bara att kötta på...

Nä, dags för lite mer komplimanger:)

Tycker om hur världen är uppbyggd och att "alvbuggen" som finns med i typ alla andra spel/berättelser är fixad. Alltså att alverna kan vara urgamla men ändåså är "bara" är bättre än människorna. Visst, alverna är många snäpp bättre på hantverk och bågskytte och sådant, men har man levt i några tusen år och tränat/jobbat med något så ska det vara mer än så.

(Jag borde igentligen läsa igenom alvboken igen, var längesedan nu, men om jag minns rätt så hindrar väl förbannelsen att alverna "kan bli jättegamla").

Sedan tycker jag bra om stridssystemet generellt, undantaget ovan nämda. Bra att det finns många alternativ att välja på i strid. Striderna blir ofta intressanta och klagomålen om att det är segt är enligt min erfarenhet beroende på för liten kunskap om reglerna.

Vad jag har hört och läst så ska ju skadesystemet i eon3 ha ändrats litegrann så att det går fortare också.

Kryssystemet med trauma etc. anser jag är mycket bättre än kp-system.

Finns mycket mer som är bra med eon, men inlägget börjar bli långt och min lunch är strax slut...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag var inne på samma tankar...
Följande combos skulle funka hur bra som helst:

- Mundana + Sagas gratisregler (eller boken, men den behöver man egentligen inte om man kör i Mundana, eftersom den till stor del består av kampanj). Och lägga till mina extraregler för "taktisk strid" som jag halft om halft snott från BW (samma princip, fast smidigare).

...och för att inte bara ägna mig åt skamlös selfpromotion:

- Mundana + BW är en finfin combo, som du säger. Speciellt som BW har den där gritty, jordnära känslan. Och även om BW inte är ett enkelt spel så är det i alla fall snäppet enklare än Eon.

- Mundana + Dragon Warriors. Är nog min egen solklara favorit. DW är enkelt, snabbt, gritty, jordnära och har yrken som täcker upp de flesta behoven för spel i Mundana. Och så är det ett jävla bra spel som nyss kommit i nytryck. Skrivet av britter som pluggat på Oxford. Bra språk. Tajt regelsystem. Passar både nybörjare och veteraner. Är man medeltidsfreak så älskar man det.
 

Demo

Veteran
Joined
27 May 2008
Messages
18
Location
Norrköping
Det du säger egentligen är ju att du inte spelar din karaktär rätt, du går bara på det du har högst fv i?

Sen är ju det väldigt svårt att träffa och liknande när man slåss med vapen för det finns ju en "fiende" som kommer att undvika/parera och liknande.

Jag vet inte heller om du har räknat in alla regler och liknande när du kör en obeväpnat envig?
Det är ju inte speciellt enkelt att sparka någon precis, sen när man oftast hamnar i ett slagsmål så hamnar man oftast på marken och fumlar omkring.

Men detta kanske var lite meningslöst men men..
När du väl träffar med din hammare eller liknande så kommer du absolut göra mer skada än med dina nävar.
:gremtongue:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Om jag då skulle hamna i en strid/slagsmål så skulle det i eon vara bättre för mig att slåss obeväpnad än att använda en hammare.
Eftersom en hammare är k+2 (om jag minns rätt) medan nävarna är k och spark är k+1. Och eftersom chansen att lyckas med en extraskada på ob1t6+2 jämfört med ob1t6(+1) är väldigt liten så är det självklart bättre att köra på det jag har högre fv i.
Det här ska delvis simuleras av SI-systemet; den med ett vapen har en fördel inte bara i skada utan också i räckvidd och rent psykologiskt, vilket den bonusen ska simulera.

Om den sedan lyckas eller inte är en annan fråga.

Det stora problemet är väl egentligen att Eons skadesystem blir på tok för grovkornigt på låga nivåer; allt under klubba måste ju samsas om K, K+1 och K+2, vilket kanske inte riktigt ger rättvisa till alla de tillhyggen som hamnar där, då all skadeverkan 1-9 ger samma skada.

För i verkligheten om någon jag vet aldrig har tränat någonting med vapen/slagsmål/strid/whatever (fv5) skulle anfalla mig med en kniv så skulle jag var väldigt försiktig och ta mig därifrån. I eon så "vet" man att träff är väldigt liten risk så det är bara att kötta på...
Grejjen med Eons stridssystem är att det simulerar just ditt beteende - i en riktigt strid håller du din undan från motståndarens vapen. Färdighetsslaget i Eon säger inte om du kan träffa en människostor stock på en meters avstånd - det kan en blind person göra - utan om du kan hitta en öppning hos en motståndare som _aktivt_ försöker hålla sig utom räckhåll för ditt vapen utan att blotta dig själv för mycket.

Det borde dock läggas till en regel för att skippa försvar i utbyte mot större träffchans (-Ob1T6 för bådas anfall, ungefär), för att även korkade bonddrängar ska kunna träffa hyfsat ofta om de inte tänker på att inte bli dödade själva.
 

Vovven

Veteran
Joined
15 May 2006
Messages
59
Location
Örebro (Mittens rike)
Som sagt, mina klagomål gäller eon2, om det är förändringar i eon3 så saknar jag konkret kännedom om dessa, iaf några dagar till.

Självklart försöker en motståndare försvara sig (oftast iaf, bärsärkar och annat knepigt finns ju), men då är det ju försvararens fv som ska avgöra. Om en person med fv 5 i verkligheten skulle hoppa på mig så bör denna träffa någonting på mig, undantaget ifall jag lyckas med ett undvikaslag. Men i eon så lyckas man typ alltid undvika ifall personen har låg fv i sitt vapen, vare sig jag har fv5 eller 20 i undvika. Detta utan att behöva slå ett slag mot undvika.

Jag har tränat lite "knivfight/försvar" och det är rätt lätt att träffa,(dock är man rätt defensiv ifall den andra också har kniv, pga den stora risken att bli träffad, den risken är enligt mig alldeles för låg i eon) däremot så är det svårt att träffa bra, men med en kniv räcker det oftast med halvbra träffar för att skada en motståndare allvarligt. I eon så blir skillnaden mellan ett slag och en kniv +1 i blödningstakt, typ.

Jag anser att träfftabellen simulerar det "automatiska" försvaret tillräckligt bra, eftersom de flesta träffar tar i armarna.

På tal om markstrid, har det skrivits regler om detta i eon3? För de som står i eon2 ser jag mer som regler för situation när den ena kombatanten står och den andre ligger.

Men det vore nog bra ifall jag väntade med att fortätta diskutera stridsreglerna tills jag har fått hem eon3.

Men det verkar som att det kommer att kunna bli givande diskussioner om detta! :gremsmile: Ska vi starta en ny tråd istället för att kapa denna?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Som sagt, mina klagomål gäller eon2, om det är förändringar i eon3 så saknar jag konkret kännedom om dessa, iaf några dagar till.
Ah, missade det. Jag får be om ursäkt.

Och jag kommer pga. bristande erfarenhet av faktiskt strid inte att delta i några längre diskussioner i frågan, om jag inte orkar dra ut några av mina kompisar till "praktiska experiment" med valfria vapenattrapper eller så, men det kommer jag tyvärr att vara för lat för :gremwink:

Men som sagt så tycker jag att en regel där man offrar försvar eller dylikt för en nivå lättare träffchans förhoppningsvis skulle göra systemet riktigare (som sagt, har inte gjort några experiment IRL än), och framför allt roligare (med de med lågt FV eller tankar på heroisk hjältedöd vid hög Smärta i åtanke).

På tal om markstrid, har det skrivits regler om detta i eon3? För de som står i eon2 ser jag mer som regler för situation när den ena kombatanten står och den andre ligger.
Har troligen inte utvecklats så mycket, men jag kan ha fel (själv har jag inte sett Eon 2, så jag kan inte jämföra...).
 

Vovven

Veteran
Joined
15 May 2006
Messages
59
Location
Örebro (Mittens rike)
Jo, blir lite småstruligt när vi pratar om olika "versioner" av systemet tyvärr. Men det ordnas om nästa vecka ^^

Aldrig heller varit med i riktig strid (undantaget när man blev påhoppad av fyra samtidigt i mellanstadie, men fyra mot en blir inga bra erfarenheter för dessa diskussioner, och som sagt, i mellanstadiet...).

Det bästa vore ju att gå och träna europeisk medeltida stridskonst för att få praktisk erfarenhet som passar med eons system.

Jag har mest tränat obeväpnade varianter.

Men när jag har fått hem böckerna och läst så startar jag upp en ny tråd :gremsmile:
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Arfert said:
ALLA jag pratat med som spelar Eon påpekar just striderna som otroligt långsamma. Bara skadesystemet är bland det mest komplicerade jag sett. Och de har dessutom betydligt mer erfarenhet av Eon än jag, så jag litar dem. Det stämmer med mina erfarenheter också. De finns här på forumet, så de kan ju kommentera om de orkar.
Jag skulle säga att det beror en hel del på versionerna. Eon i gemen har inte ett snabbt skadesystem, men det är i min erfarenhet ljusårs skillnad mellan t.ex. Eon I och III. Särskilt de olika lathundarna och grupperingstipsen man får i Eon3 ökar snabbheten betänkligt. Det blir aldrig blixtsnabbt, men det blir snabbt nog efter att det sjunkit in att andra aspekter av reglerna sölar ner det betydligt mer.

Arfert said:
Noir har jag inte spelat.
Prova! När vi testade var initiativordningen det som tog tid. Noir lyckas simulera väldigt bra den förlust av kontroll man får i en hetsig strid (säg t.ex. att vår detektiv snurrar runt och avlossar sin revolver mot förföljaren i en eldskur; denne har då inte full kontroll på hur många skott det blir, då adrenalinet kan leda till att man helt sonika tömmer puffran).

Trudvang är väl som vanlig BRP, fast lite krångligare? Men jag har svårt att tänka mig att Eon skulle vara snabbare.
Eon är inte långsammare sett efter den mängd relevant information man får, skulle jag hävda. BRPs system är rätt tunggrott om man ser till att man i princip bara får ett binärt utslag (utslagen/inte) som dessutom ofta inte passar in i situationens logik. Det simulerar utnötning på ett otillfredsställande sätt, och har i tidigare versioner i allmänhet hanterat ytterlighetssituationer med fasthäftade specialregler.

I jämförelse med det skulle jag säga att Eons chock-, benbrott- och organskadesystem är helt okej, blödningssystemet svårhanterligt, medan utmattningssystemet är direkt ohanterligt. Vinitsystemet funkar bra på låga nivåer men ger fel känsla på högre.

Gillar inte onödig pillighet utan anledning... tycker grundchanserna är som i Kheelathar, och det var inte bra. Man ska inte behöva en miniräknare när man gör en gubbe.
Återigen, det är en stor (enorm) skillnad mellan Eon1 och Eon3. Och inte ens när jag först började spela Eon2 och förbryllades över dess pillighet tog det ens i närheten av så lång tid att skapa en figur där som i Khelataar, där jag ändå hade hjälp.
 

Bengt

Veteran
Joined
15 Jun 2006
Messages
21
Location
Linköping
Jag skrev just ett svar i ett ennat inlägg men jag kan putta in lite här också.

Jag har valt att utgå från EON men ändra systemet en (hel) del. Anledningen var att jag hade redan en klar bild av hur jag ville att både min värld (jag använder alltså inte Mundana) skulle se ut och hur magin skulle fungera. Men EON kändes som ett bra system att utgå ifrån och det visade sig stämma. Det var enkelt att modifiera EON efter mina syften. En del saker skulle nog alla se som rena förbättringar, andra förändringar.

Startvärden etc på färdigheter har jag ändrat så att färdighetssystemet nu är mer systematiskt. Jag har också gjort så att vissa attribut kan påverka mer än andra för färdigheter. Det är en ren förbättring tycker jag som skulle passa alla.

Magisystemet har jag ändrat på två sätt. För att göra det mycket enklare att använda har jag helt tagit bort slag och färdighet för aspekter utan istället har man enbart färdighet i krafterna. Det här är nog en ändring som inte passar den normala EON-spelaren men även de som inte spelar så ofta elelr har huvudet fullt med annat (som vi tonårsföräldrar ofta har) klrar nu av magin också.

För att göra det mer systematiskt är alla formler ändrade så att det finns en standardeffektnivå, t ex 1 minut, 1 dm i diamater osv som ALLA formler börjar på och då utgår formlerna från att man tar Ob1T6. För att få högre effekt lägger man på fler tärningar. Detta skulle alla kunna köra med och det fungerar superbt. Man vet direkt effekten på en formel utan att behöva slå upp något. Det är också läckert att en magiker kan chansa och slå mot 5 tärningar för att få en högre effekt.

Så, EON är krångligt, det tycker jag, men det inbjuder till förenklingar och spelet vidareutvecklas också av spelmakarna, kanske just av detta skälet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Snabbsvar (jag är på jobbet):
Noir kommer jag spela förr eller senare, har ju allt till det. Initiativsystemet har jag dock sett, Bernie använde det till Artesia... Ingen av spelarna fattad nåt. :gremgrin:

Men det där med att Eon skulle vara snabbare än BRP... nä knappast. Kanske om man har alla regler i ryggmärgen, men hur många har det. Och BRP kan man lära nån som aldrig spelat rollspel tidigare på under 10 minuter. Jag vet, jag har testat. Själv fattar jag inte allt av Eon ännu, fast jag läst böckerna flera gånger. Men jag kanske är trög.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag skulle säga att när det gäller rollspelssystem så handlar det lite om vad man vill ha och om vad det kostar.

BRP är enligt mig skittrist. KP hit och KP dit. Jag tycker det är mycket roligare när man kan få en träff i mjälten, ögat, levern, lungan, örat osv och detta får en effekt.

Men visst tar det längre tid än att:

Slå om du träffar: *rullar 1D100*
Han slår för att parera *rullar 1D100*
Slå var det träffar *rullar 1D100*
Slå skada *rullar 1D8*
Räkna av ABS.
Dra av KP.

Klart...

Sedan slåss man till någon får slut på KP i endera kroppsdel och saken är biff.

Sedan förstår jag inte folk som tycker att reglerna är komplicerade. Själva grundmekaniken handlar ju bara om att addera eller dra ifrån tärningar.

Varje extra handling - en extra tärning.

Jag tror att folk gör det svårare för sig än vad det är. Men som sagt - Perception is reality!

Sedan finns det vissa saker som är mer komplicerade - exempelvis förläningsregler, sjöslag, skapa magiska ritualer och liknande. Men detta är ju verkligen specialfall och något som de flesta rollspel inte ens har något system för.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Grundreglerna i Eon kanske inte är så krångliga... men det har maskerats bra i så fall... funderar på en Eon Light. Fast det skulle ju vara varumärkesintrång, så jag struntar nog i det.

Senast det kom upp när vi spelade så kom en av våra Burning Wheel-experter med en lååång utläggning om hur krångligt Eon var, där han redogjorde för varför, steg för steg. Väldigt övertygande. Och då är ju BW knappast ett enkelt spel.

Frågan var inte om BRP var roligare än Eon, det är en smaksak, utan om det var svårare. Tycker många Eonister försöker blanda bort korten, genom att säga saker som att strid går fort för det är så dödligt. Fort är inte samma sak som Enkelt.

Självklart kan många uppfatta Eon som roligare än BRP, speciellt när man är i den del av sin del av rollspelskarriären då man letar efter detaljerade system och orkar läsa (och till och med känner njutning i att läsa) massor med regler. Som jag själv var mellan 18-28. Men numera är jag för lat för såndant, om det inte är något extra speciellt som bjuds.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Hummm....

Själv har jag både spelat och spellet EON, och nog tycker jag att systemet för strid är snabbt. Jag tycker att det är relativt enkelt också. Dock så blir det inte särskilt intuitivt förrän man läst och förstått det, så sitter man med spelare som inte kan systemet så blir det VÄLDIGT drygt.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Magisystemet har jag ändrat på två sätt. För att göra det mycket enklare att använda har jag helt tagit bort slag och färdighet för aspekter utan istället har man enbart färdighet i krafterna. Det här är nog en ändring som inte passar den normala EON-spelaren men även de som inte spelar så ofta elelr har huvudet fullt med annat (som vi tonårsföräldrar ofta har) klrar nu av magin också.
Magisystemet är just en del som jag inte är så nöjd med i vanliga Eon. Jag är väldigt kär i dess vision och potential, men ställer mig mindre uppskattande till hur begränsat det blir i realiteten.

De formler jag uppskattar mest är de som faktiskt är friformiga till sin natur, t.ex. "Snöfall" är ett utmärkt exempel. Den kombinerar två effekter, "nederbörd" och "kyla", och skapar därigenom fallande fruset vatten. Med tanke på att kombinationssystem rent logiskt innebär många fler möjliga utfall, känns det som om Eons system borde ta tillvara den aspekten, istället för att som nu bestraffa kombinationer.

Så, EON är krångligt, det tycker jag, men det inbjuder till förenklingar och spelet vidareutvecklas också av spelmakarna, kanske just av detta skälet.
Japp, det är lite min poäng. Just det faktum att man kan strippa bort alla extraregler och blottlägga ett par enkla grundsystem innebär att Eon i enklast utförande är ganska enkelt.
 
Top