Det finns mycket som är bra med eon;
Älskar ob-systemet och att man kan spela många olika typer av karaktärer och det ändå blir intressant.
Tycker att det är bra att om jag tränar på att klättra så blir jag bättre på att klättra, till skillnad mot vissa andra rollspel där man blir bättre på att köpslå genom att slå ned zombies...
Inväntar ett gäng med böcker inklusive "grundreglerna" till eon3, men det jag störde mig på i eon2 iaf var strid mellan personer med låg fv och strid med vapen som gör liten skada.
Detta kanske är ändrat i eon3 och då kan ni ignorera mitt klagande...
Ett utav exemplena som jag brukar gnälla om med mina kompisar är att ifall jag var en eonkaraktär så skulle jag nog ha en grundskada kross på ob1t6, fv5-6 i klubba och fv8-9 i slagsmål (träna lite olika kampsporter och blir enklare med slagsmål än att försöka ta någon stridskonst
).
Om jag då skulle hamna i en strid/slagsmål så skulle det i eon vara bättre för mig att slåss obeväpnad än att använda en hammare.
Eftersom en hammare är k+2 (om jag minns rätt) medan nävarna är k och spark är k+1. Och eftersom chansen att lyckas med en extraskada på ob1t6+2 jämfört med ob1t6(+1) är väldigt liten så är det självklart bättre att köra på det jag har högre fv i.
I verkligheten så skulle jag förståss ha använt hammaren ifall det var i självförsvar på dödligt allvar...
Sammanfattning: Hammare(och en hel del andra vapen) gör för lite skada och det är för svårt att träffa när man har bara grundchans i ett vapen.
För i verkligheten om någon jag vet aldrig har tränat någonting med vapen/slagsmål/strid/whatever (fv5) skulle anfalla mig med en kniv så skulle jag var väldigt försiktig och ta mig därifrån. I eon så "vet" man att träff är väldigt liten risk så det är bara att kötta på...
Nä, dags för lite mer komplimanger
Tycker om hur världen är uppbyggd och att "alvbuggen" som finns med i typ alla andra spel/berättelser är fixad. Alltså att alverna kan vara urgamla men ändåså är "bara" är bättre än människorna. Visst, alverna är många snäpp bättre på hantverk och bågskytte och sådant, men har man levt i några tusen år och tränat/jobbat med något så ska det vara mer än så.
(Jag borde igentligen läsa igenom alvboken igen, var längesedan nu, men om jag minns rätt så hindrar väl förbannelsen att alverna "kan bli jättegamla").
Sedan tycker jag bra om stridssystemet generellt, undantaget ovan nämda. Bra att det finns många alternativ att välja på i strid. Striderna blir ofta intressanta och klagomålen om att det är segt är enligt min erfarenhet beroende på för liten kunskap om reglerna.
Vad jag har hört och läst så ska ju skadesystemet i eon3 ha ändrats litegrann så att det går fortare också.
Kryssystemet med trauma etc. anser jag är mycket bättre än kp-system.
Finns mycket mer som är bra med eon, men inlägget börjar bli långt och min lunch är strax slut...