Nekromanti Bra med Eon

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
Re: Gammalt djungelordspråk

Arfert said:
...i mitt fall var det: "Eon är rätt så unikt i alla fall bland svenska rollspel att det finns en strävan efter realism och konsekvens". Vilket är BS.
Jo, om du nu väljer att bryta loss enskilda meningar ur sitt sammanhang så kan du säkert skapa vilka innebörder som helst. Så här var hela stycket - observera sista meningen:

Jag skulle faktiskt säga att Eon är rätt så unikt i alla fall bland svenska rollspel att det finns en strävan efter realism och konsekvens. Visst glappar det kanske på vissa ställen... Men de flesta andra rollspel har ingen som helst tanke på detta. I alla fall verkar det inte som det när man läser dem.

Hur du nu får det till att Blasphemy hävdar fakta är beyond me då det är solkart att det är den känslan han får när han läser böckerna. Och då kalla någons känslor för "snicksnack" och "BS" är iaf som jag ser det rätt mycket forum-rage. Därav min kommentar att läsa vad som skrivs snarare än vad man tror att det skrivs.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Gammalt djungelordspråk

Jag tycker hela stycket är BS, som det är formulerat.. hade han skrivit istället:

"jag upplever när jag spelar att Eon känns mer verkligt än andra svenska fantasyrollspel"

..eller nåt den stilen, så hade jag inte reagerat. Det är en personlig åsikt, som är helt legitim.

Men nu påstår han att andra svenska rollspel inte har nån strävan efter realism, och att de till på köpet inte har den minsta tanke på det. Vad vet han om det? Det är förmätet och ett påhopp på sina kollegor bland svenska rollspelsskapare. Med eller utan den där lilla brasklappen på slutet.

Det är en svepande sågning, jag föredrar konkret kritik. Som "Saga har ett mindre realistiskt system för blödning än Eon" eller nåt sånt... (valde Saga som exempel, bara... lägg dit vilket spelnamn ni vill). Sån kritik är helt OK.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Angående Realism

Jag vet ju själv hur mycket forskning och bakgrundsarbete jag lagt ner på Saga... och det finns bra mycket mer realistiska rollspel än Eon, som till exempel Western.
Jo men det var ju det jag sade: Men vill man ha en realistisk värld så är det bästa att spela i vår egen i en lämplig tidsperiod som det finns någorlunda fakta om...

Nu kan jag ju erkänna att jag inte är så insatt i Saga. Men är inte det typ 1100-tal med lite fantasyinslag. Typ lite som Ars Magica?

Och självklart kan man mena olika saker med Realism.

Men jag håller helt klart med att man kan diskutera vad realism är och hur man skall tolka detta.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Gammalt djungelordspråk

Nu är meningen med mitt inlägg inte att såra andra rollspelskonstruktörer... om det är några andra förutom du som känner sig sårade?

Men det är i alla fall min känsla av det hela. Eon försöker förklara varför saker är på ett visst sätt, dels regelmässigt och dels världsmässigt. Ett fokus ligger på att saker ska hänga ihop. Andra spel har inte det fokuset...

Ta till exempel Noir där jag ändå skrivit det mesta av världen. Där är det mer om att skapa en stämningsfull miljö och intressanta berättelser. Världen är en fond för det hela och det finns inga regler för att segla med skepp till havs, bedriva handel, odla sina ägor eller liknande. Vi har inte placerat ut de olika rikena och funderat var de viktigaste handelslederna går eller var städer bör ha uppstått och så vidare.

Det hela beror på vad spelet har för fokus.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Angående Realism

Saga utspelar sig i en värld (Arcaria) som påminner om jorden på medeltiden, lite som i Eon. Eller som man gjort i WFRP eller Dragon Warriors.

Och världen i Saga hänger ihop väldigt bra, och är skriven just av den anledningen. Ville ha en "verklig" fantasyvärld, som i HarnWorld. Där saker var som de var av en anledning, att det fanns en grundhistoria. Jag var trött på lapptäckesvärldar som Ereb med flera när jag började skriva den 1990.

Alltså inte i vår värld, med fantasy-inslag, som i Ars Magica.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Angående Realism

Alla fantasyvärldar har ju nästan någon slags fot i våran egen medeltid... Sedan kan det ju vara mer eller mindre. Om man tar Forgotten Realms och jämför den med Empire (WHFR-världen) så känns ju den sistnämnda helt klart mer som vår värld då du kan peka ut tyskland, frankrike, skandinavien, spanien och så vidare.

Men måste missuppfattat Saga för jag trodde att man spelade i en fantasyvariant av England. Lite som Pendragon (men utan riddarfokuset).

Och det är ju bra att du är nöjd med Sagas värld och att den hänger ihop. Ska väl kika på Saga nån gång framöver... Har bara läst lite artiklar i Fenix då och då...
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Simply children, dont use words you dont know.

Kan man inte tänka sig det omvända? Att man låter de mekanismer som finns i reglerna "definiera" hur saker funkar i spelvärlden så att de får motsvara världens "naturlagar".

Så brukar i alla fall jag resonera när jag spelar Eon eller liknande spel av den subseten av simulationism som jag anser att Eon står för. Finns det diskrepanser mellan de "beskrivningar" (dvs bakgrundstexter och sådant) som finns å ena sidan och å andra sidan regelmekanismerna (plus ev. speldata) och de logiska konsekvenser man kan härleda ur dessa så betraktar jag regler plus speldata som den "objektiva" verkligheten medans beskrivningar mer är en "subjektiv" verklighet som uttrycks av någon inne i världen, if that makes sense...

/Bjorn
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Gammalt djungelordspråk

För att återgå till i vilken mån Eon är "relistiskt" och i vilken grad så tycker jag det snarare är reglernas bredd än deras detaljer som bidrar till spelet i mitt tycke är mer realistiskt än många andra spel. (Att det i varje fall potentiellt kan finnas en motsättning mellan stor detaljrikedom och stor korrekthet håller jag med om.)

Man kan helt enkelt göra många fler olika saker och ändå ha ett (enligt min uppfattning) ganska bra regelstöd. Detta även om man går långt utanför boxen och spelar kampanjer och äventyr som antagligen ingen av författarna har tänkt sig.

För att ta ett personligt exempel så avslutades min senast slutförda kampanj med att rollpersonerna utrustade och genomförde en expedition till Mundanas sydpol efter att pga av diverse profetsior och annat ett längre tag kuskat runt i den stora arkipelagen.

Det finns då inom Eons reglesystem regler för handeln som gjorde det möjligt för rollpersonerna att tjäna ihop de resurser som krävdes för att finansiera expeditionen ifråga, det finns regler och data för väderleken under färden. Regler både för hur man seglar över södra oceanen och även sedan hur man med hundsläde tar sig över isen. Det finns reler för de problem man får pga kyla och andra umbäranden osv osv.

Det finns helt enkelt regler (och ofta även speldata) för väldigt mycket som man i andra spel tvingas "höfta" helt själv.

/Bjorn
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Simply children, dont use words you dont know.

Jo det kan man tänka sig.

fast jag föredrar nog att världens verklighet ska definera reglerna...

I ett wuxia-spel ska man till exempel kunna springa på luft, om man behärskar sin kung fu... om det finns med i flavour-text och bild. I ett actionspel som bygger på hollywood-verklighet ska hjältar kunna överleva massiv beskjutning, och ta ett par kulor och fortsätta strida... osv...
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Simply children, dont use words you dont know.

Bleh, vilken jobbig diskussion.

Någon som kan summera vad som kommits fram till?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Simply children, dont use words you dont know.

Att alla tycker olika och att "perception is reality".
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Jag skulle säga att bakgrundstabellen definitivt är designad för klassiska fantasykaraktärer snarare än bondflickor. Föremål och ägodelar består i stor del av vapen, riddjur, besvärjelser osv. medan bruksdjur som en extra bra ko t.ex. inte finns (kanske finns draghäst/oxe har inte boken hemma), kan inte komma på nått resultat som heter t.ex. mäster bonde, vet inte ens om det finns nån kopplad till hantverk utan är inte den överväldigande majoriteten av fallenhet för färdighetsresultat av strid, magi, överlevnad i vildmark?
Sen att det finns ett par som funkar till bondflickor (eller liknande) gör knappast att tabellerna är bra för dom då dessa resultat funkar lika väl för riddaren, denna har bara massa mer resultat som är klart fördelaktiga för denne.

Samt ur färdighets synpunkt kan du göra en mycket mer varierande riddare än bonde/hantverkare eftersom det finns flera färdigheter för det yrket, samt stridskonster. Hantverkare får nöja sig med sin hantverksfärdighet som regeltekniskt tar upp lika stor del av ens färdigheter som svärd för riddaren.
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Re: Simply children, dont use words you dont know.

Jag tycker det är en fullt godtagbar tolkning, jag menar vi har ju en hönan och ägget situation :gremsmile:
Men det är det jag ser som problemet med Eon, reglerna definierar inte världen.
Ta t.ex. religion i Eon finns det regler för Tro i form av värdet vilket representerar hur troende man är samt regler för ceremonier, quadosh (hoppas jag stavade det rätt). Snitt personen har enligt reglerna 11 i tro, vilket innebär att man tror mer eller mindre på guden/gudarna men är inte jättetroende vilket representerar den generella medeltida människan tror jag. Problemet uppkommer när reglerna ger präster möjlighet att utföra mirakel dvs. bevisa att guden/gudarna finns. Trots detta så är den generella människan halvtroende... inte speciellt troligt.
Det finns massa regler för magi men i stort sett har detta inte haft någon effekt på t.ex. krigföring och befästningar. En magiker kan relativt enkelt enligt reglerna lära sig besvärjelsekonst och ataxtropi och börja teleportera in soldater i borgarna det är bara att lägga till effekten beröring på teleportering. Blir sjukt enkelt att mörda härförarna också då det inte finns i världen nått man har gjort för att hindra detta vad jag vet.
Ett annat lustigt fenomen är den totala bristen på magiker i mundana, lära sig magi är enkelt regelmässigt sett, det finns inga krav som i vissa spel att se om man har talangen för magi utan alla har den. Det krävs två färdigheter för att kasta besvärjelse samt alstra, väldigt enkelt alltså.
Trots detta finns det knappt några magiker... Aldrig fått en vettig förklaring på detta fenomen som inte involverar reglerna är fel eller rollpersonerna är ju hjältar så dom har vissa fördelar...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Simply children, dont use words you dont know.

Simple manm4cpzs said:
Ett annat lustigt fenomen är den totala bristen på magiker i mundana, lära sig magi är enkelt regelmässigt sett, det finns inga krav som i vissa spel att se om man har talangen för magi utan alla har den. Det krävs två färdigheter för att kasta besvärjelse samt alstra, väldigt enkelt alltså.
Trots detta finns det knappt några magiker... Aldrig fått en vettig förklaring på detta fenomen som inte involverar reglerna är fel eller rollpersonerna är ju hjältar så dom har vissa fördelar...
Frågan här är ju snarare om man vill göra ett yrke mer elitistiskt än något annat. Svaret på frågan är ju således nej, eftersom det skulle bli ramaskrik att tex lärda och riddare fick mer enheter än bönder och drängar.
De första lär ju egentligen ha mer enheter då dom har bättre undervisning och sådant. Frågan har varit uppe förut många gånger.

Men återigen, hur lätt något är att lära sig har oftast inget med hur många som är utbildade i det. Tillgång och efterfrågan är "djungelordspråket" som gäller
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,001
Location
Rissne
Re: Angående Realism

Blasphemy said:
Jag tycker inte det är fel att säga att något är mer realistiskt än något annat?
Klart man kan säga att spela är realistiska i olika hög grad. The Riddle of Steel, till exempel, är skitrealistiskt. Sedan är det också så detaljistiskt att bara de mest fanatiska tabellkramarna orkar spela skiten, men det är irrelevant för realismen.

Eon är däremot ungefär lika realistiskt som DoD; det har fler detaljer, men eftersom detaljerna i sig inte är mer realistiska än t.ex DoD's skaderegler faller det liksom där.

Blasphemy said:
Varför skulle det vara det? Trots allt så försöker ju rollspel på ett eller annat sätt alltid likna vår världs fysiska lagar och händelser.
Nej, verkligen inte. Ett tips kan vara att kolla i spelmakarforumet; där finns nästan inga spel som försöker simulera eller ens likna vår världs fysiska lagar och händelser. Tvärtom försöker man skapa narrativ och efterlikna fiktiva berättelser som är allt annat än realistiska. Fysikens lagar och simulationismen ger vika för dramaturgins lagar.

Blasphemy said:
En grovkalibrig kula är farligare än en sten från en slunga.

Det är farligare att falla från hög höjd än att snubbla över en tröskel och andra basic saker.
Det finns många som inte gör sånt; jag själv har ju skrivit Evolutionens Barn, som inte ens gör skillnad, regelmekaniskt, på att vinna en konflikt för att man har stora bröst eller för att man har en bazooka.

Blasphemy said:
Då är däremot Eon mer realistiskt eftersom där kan även den skickligaste krigare dö av en dolk i hjärtat.
Jag jämförde inte med D&D, jag jämförde med DoD.

Blasphemy said:
Och på det sättet skulle jag säga att Eon är mer realistiskt än DoD91 eftersom det tar hänsyn till mer parametrar än DoD91.
Fast det hanterar inte parametrarna ifråga på ett realistiskt sätt. Eller ja, inte mer realistiskt än vad t.ex DoD hanterar skador etc. Du har en lika (o)realistisk simulering, men med fler parametrar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,001
Location
Rissne
Re: Angående Realism

Blasphemy said:
Jag skulle faktiskt säga att Eon är rätt så unikt i alla fall bland svenska rollspel att det finns en strävan efter realism och konsekvens.
Unikt? HAH!

Blasphemy said:
Men det viktigaste är ju ändå att man har roligt.
Nej, det viktigaste är att det är givande. Alla är inte ute efter att ha roligt.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Angående Realism

Nej, det viktigaste är att det är givande. Alla är inte ute efter att ha roligt.
Men kom igen... Är du expert på att missförstå eller försöker du bara väldigt hårt. Vad är det med dig?
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Re: Simply children, dont use words you dont know.

Ah men du missförstår min poäng här helt, det jag syftar på här är inte yrken utan reglerna för färdigheter, då alla färdigheter är lika lätta att lära sig, samt att magiker inte kräver många färdigheter och även låg magnitud besvärjelser är riktigt bra (och därför enkla att kasta) borde reglerna antyda att många flera borde vara magiker.
En magiker behöver inte vara lärd alls, jag skulle inte se de primitiva magikerna som lärda i ordets sanna bemärkelse. Magi i Eon är en praktisk färdighet då du gör nått, du behöver inte kunna något (kunna som i boksmart)
Sen hur många enheter en dräng får kontra en riddare är oväsentligt)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Angående Realism

Det finns många som inte gör sånt; jag själv har ju skrivit Evolutionens Barn, som inte ens gör skillnad, regelmekaniskt, på att vinna en konflikt för att man har stora bröst eller för att man har en bazooka.
Så i Evolutionens barn så är det inte farligt att få ett Bazookaskott i huvudet?

Nu säger jag inte att man inte kan göra (eller att det inte finns spel) där man verkligen försöker frångå verkligheten helt och hållet. Men i alla de rollspel jag känner till så efterliknar de på ett eller annat sätt vår verklighet.

Exempelvis: Vattnen kan man drunkna i och ett bazookaskott i huvudet är farligare än en ärta.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Du har helt rätt i att det finns fler regler för situationer i strid än regler för att snickra hus eller bygga tunnor. Detta beror självklart på att det är mer relevant hur striden utfaller än hur tunnbyggningen går.

Dock så försöker ju Eon ge mer stöd för en större variation på rollpersoner. Du behöver inte välja mellan Fighter, Warlord, Theif, Rouge, Cleric eller var det nu är... eftersom det inte går ut på att springa i Dungeons och slåss.

Men antar att när Barflickor & Mjölnare kommer samt Tunnbyggare & Gatusopare så kan man utveckla även dessa regler :gremwink:
 
Top