Re: Angående Realism
Sebastian Andersson said:
Här har du en poäng helt klart - Eons blödningar är ibland på tok för dödliga MEN i Eon kan du iallafall dö av en blödning då blödning är en skademässig faktor du tar hänsyn till.
Men alltså; Eons
bredd är inte vad jag kritiserat. Man kan inte säga att ett spel är orealistiskt bara för att det saknar regler för något... isf måste man bygga ett regler för
allt, och det tror jag inte att du vill heller. Dessutom tycker jag inte att ett spel med
många regler nödvändigtvis blir mer realistiskt.
I DoD kan man visst blöda till döds. Det finns bara inte regler för det.
Liksom, finns det regler för att äta i Eon? Skita? Jag lovar att det finns grejer man kan råka ut för eller som man kan göra som inte täcks i reglerna. Ändå kan man göra dem.
Sedan har vi saker som den lite mer långtgående konsekvensen av att bli skadad. I Eon kan ett sår bli infekterat och du kan även få långtgående men av inre organskador/brutna ben o dylikt. Vilket jag inte heller kommer ihåg att DoD tar hänsyn till.
Det finns ingen regel åt något håll, faktiskt; dvs man kan inte säga att DoD är "orealistiskt" på den opunkten - man kan bara kolla på de faktiska saker reglerna täcker. Annars blir täckning = realism, och det vill jag inte. De är olika ord av en anledning: De beskriver olika saker.
Det jag menar med realism är alltså att
när spelsystemet lägger sig i så ger det utfall etc. DoD's regelsystem lägger sig inte i lika många saker som Eons regelsystem, och eftersom det inte finns några regeleffekter kan man inte mäta hur realistiska dessa regeleffekter är.
På samma sätt som ett friformsspel inte nödvändigtvis är mer eller mindre realistiskt - men det går inte att mäta huruvida dess regelutfall är realistiska, eftersom systemet inte har några regelutfall att mäta realismen hos.
Eller konsekvensen av att vara skadad - I Eon tas hänsyn till både smärtan och blodförlusten och den fysiska chocken medan DoD endast har KP som skalas bort utan någon som helst konsekvens tills man når värdet 0 (med reservation för att minnet sviker sitter inte med någon av böckerna framför mig).
Fast DoD's system är ju bara mer abstraherat; vad jag minns får man åtminstone någon form av minusmodifikationer på sina färdighetsslag av att vara skadad. Har dock inte regelboken framför mig, tyvärr.
Nja, inte riktigt. Vad Ob-systemet gör är att det skapar en viss oförutsägbarhet. Även den enklaste av handlingar kan fucka up sig rejält o även ett litet knytnäveslag kan ge ett dödligt resultat. Jag lägger ingen värdering huruvida detta är bra eller dåligt (kan se både för och nackdelar i flera spelmässiga avseenden) men ifråga om realism så känns det iallafall vad gäller det där knytnässlaget tex. realistiskt.
Fast som sagt; eftersom det systemet ger upphov till ett alldeles för högt antal extremfall för att ens den mest liberale statistikuttolkare ska kunna acceptera det. I DoD '91 finns perfekt lyckade slag och så finns det fummel; saker och ting kan skita sig etc där också - och statistiken är även där helt bisarr (som en kamrat en gång skrev - man krockar var 20:e gång man kör bil i Drakar och Demoner).
I verkliga livet kan du dö av ett enda litet knytnävslag i fejset. I Eon kan du också göra det. I DoD kan du inte göra det.
Du kan göra det i DoD också, om du fumlar. I Eon vill jag dessutom hävda att man dör betydligt oftare av knytnävsslag än vad man gör i verkligheten.
Personligen anser jag att Eons sätt att just simulera och ta hänsyn till detaljer är ett hyffsat sätt att skapa realism. Iallafall mer lyckat an DoD som saknar flera regelmässiga simulationer (dvs att reglerna inte tar hänsyn till dessa ibland kritiska detaljer).
Därmed inte sagt att Eons regelsystem är bättre - om jag exempelvis föredrar mer cinematisk action där hjälten inte berörs av ett par knytnävsslag så kanske DoD passar bättre? Men det är ju iofs en annan diskussion...
Fast grejen är att du fortfarande sammanblandar detaljer med realism; jag hävdar att man inte kan mäta realismgraden hos regler som inte finns.
Lite snabbt, då:
Realism - de regler som finns ger utfall som motsvarar de utfall som motsvarande situation skulle ge i verkligheten.
Detaljism - reglerna har hög "upplösning" och tar hänsyn till fler faktorer och/eller ger ett mer detaljerat resultat; ju högre detaljism, desto mindre resultattolkning behöver SL ägna sig åt.
Abstraktion - i enkelhet, hur långt från den av rollpersonerna upplevda verkligheten reglerna lägger sig.
Täckning - hur många av verklighetens situationer reglerna kan användas för att simulera.
Att få veta att man "träffade 13 Lyckat" kan vara lika realistiskt som att man "träffade halspulsådern, vilket startade en grad 7-blödning och slet av 30% av nerv- och muskelvävnaden, och gjorde det 80% svårare att andas". De kan vara lika
realistiska ändå.
Eon har rätt hög
detaljrikedom, och är inte särdärdeles
abstrakt, och har ganska hög
täckning. Däremot innebär ingen av dem med nödvändighet att regelsystemet är realistiskt.