Nekromanti Bra med Eon

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Angående Realism

Håller med om att det är oerhört svårt att veta vad som är verkligt, och att känslan av att det är verkligt är det man bör uppnå (om man nu är ute efter ett "verkligt" spel)..

..när jag diskuterade med några andra spelare igår kväll kom vi fram till att ett spel som just känns verkligt är BW, eftersom det med sitt Steel hyfsat simulerar det enskilt viktigaste i verklig närstrid, och det är erfarenhet. En rutinerad veteran kan vara långsammare, fysiskt svagare, ha sämre reflexer och så vidare än en ung och spänstig, bättre beväpnad, nybörjar-motståndare, men kommer ändå vinna nio gånger av tio, för han är mer van att döda. Hur mycket än nybörjaren har tränat, och på papperet är bättre. Veteranen har gjort det förr. Han tvekar inte.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Angående Realism

Jag har inte läst Burning Wheel ännu, men det låter väldigt lovande. Jag har länge saknat i rollspel skillnaden mellan den som är duktig men oerfaren, och den som helt enkelt är erfaren - eller bara har "det" som behövs.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,923
Location
Stockholm
Re: Angående Realism

[…] realism ligger i betraktarens ögon, och det gör ingen skillnad om nörd A säger att Eon är orealistiskt när nörd B upplever det som realistiskt
Hear, hear.

En sak som många tycks glömma bort i såna här diskussioner är (vad jag vill kalla) Laws postulat: »The tendency to confuse personal taste with objective quality is nearly universal.«
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Angående Realism

..det är en ganska enkel regel, men den funkar finfint... hade liknade tankar när jag gjorde regler för stridsvana till Coq Rouge-rollspelet för tusen år sedan(som aldrig kom ut), fast där fanns det en downside också, ju mer strid du vart i, desto mer avtrubbad blev du, och fungerade sämre i sociala sammanhang med "vanligt folk".
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Angående Realism

Jag har inte läst Burning Wheel ännu, men det låter väldigt lovande.
Kan intyga att BW på många sätt är ett mycket välkonstruerat spel. Helt klart läsvärt!

Jag har länge saknat i rollspel skillnaden mellan den som är duktig men oerfaren, och den som helt enkelt är erfaren - eller bara har "det" som behövs.
Ta Eon som exempel (vi befinner oss ju trots allt på Eons forum 8)).
Skillnaden mellan en duktig men oerfaren person och en erfaren person i Eon är värdet Stridsvana.
Förutom att värdet direkt påverkar VINIT (som för den oinsatte används för att vinna initiativet och bli anfallare och ta kommandot i striden) så brukar jag använda Stridsvana som ett allmänt värde att slå mot i diverse situationer där erfarenhet borde räknas.

Blir du rädd vid överfallet och flyr fältet eller stannar du och slåss - slå ett slag för Stridsvana.

Lyckas du genomskåda din motståndares stridsteknik - slå ett slag för Stridsvana.

Lyckas du lista ut på vilket sätt din motståndare skall attackera dig härnäst - slå ett slag för Strisvana.

Blir du chockad över att se blodet forsa från din skada och får panik eller lyckas du sansa dig - slå ett slag för Stridsvana.

osv.

En skicklig person har ett högt värde i sin vapenfärdighet/stridskonst men med en lägre stridsvana minskar sannolikeheten att denne vinner initiativet i striden och således blir det oftast så att den mer erfarne stridskämpen tar kommandot i striden.

Och angående att bara ha "det" - lättlärd på färdigheten Stridsvana kanske?
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Angående Realism

Jag har över huvud taget inte lust öppna Eon 3. Följden är att jag inte har lust att kontrollera huruvida ni har åtgärdat knasigheterna i Eon 3 eller om det har smugit sig in nya knasigheter på köpet.
Det är just den inställningen som gör att din trovärdighet falnar i mina ögon. Du är inte ens beredd att granska målet för din kritik. Du är helt enkelt så övertygad att dina tidigare erfareneheter/fördommar gäller.

Minns du Murphy's Rules?
Som inte är statistik enligt min mening.

Lade du märke till den intressanta grejen att de flesta av de där knasigheterna i den förekommer i regeltunga spel, och i synnerhet i regeltunga spel som säger sig vara realistiska?
Poäng till dig där helt klart. Men lägger du själv märke till att abstrakta regler kräver desto mer av deras spelledares känsla för realism? Det kan med andra ord bli helt uppåt väggarna fel där med!

10% felsannolikhet är dessutom inte helt orimligt. Jag menar, det är ju en på tjugo att en given bilfärd i Kult slutar i diket, eller om man så vill 5%.
Jag köper inte att det är rimligt för att det funkar så i ett annat spel. Kom med ett exempel från källan till din kritik tack!

Jag postulerar att lika mycket jobb och lika mycket bakgrundskunskap borde ge lika stor knassannolikhet per regel, och har man flera regler så blir antingen knassannolikheten högre eller arbetsinsatsen större för att undvika den. Låter det orimligt?
Inte osannolikt alls! Men det är en teori likväl som därför inte på något sätt bevisar att Eon INTE skulle vara ett realistiskt spel vilket liksom var ursprungsfrågan i min mening.

Jupp, men först efter att resultatet är klart. När du har sett resultatet och konstaterat att det var tråkigt/ivägen för plotten/whatever, så väljer du att kasta ut resultatet, stoppa in ett eget resultat som reglerna inte har med att göra, och beskriva det istället.

Det resultat som regeln tog fram, och som är det enda som vi kan bedöma regelns realism efter, hade du som spelledare inte särskilt mycket att göra med, utöver att göra urvalet av applicerbara regler var gjort.

Att skita i ett resultat som en regel spottar ur sig kallar jag inte för att tolka regeln. Det kallar jag för att skita i ett resultat.
Visst men min poäng var att om det inte finns en regel som simulerar situationen kan jag som spelledare i princip göra hur fan jag vill med situationen. Vilket iofs inte är nödvändigtvis negativt men det kan likväl resultera i ett för spelledaren i högsta grad förutsägsbart resultat.

Jag ser faktisk inte vad det har med saken att göra. Jag har upplevt samma sak när en rollperson i Drakar&Demoner har 5 KP kvar och orchens kroksabel gör 1T8+1. Du har precis samma ångestsituation där, och när reglerna har matat fram resultatet så har spelledaren precis samma val att skita i det eller inte.
Fast jag syftade inte nödvändigtvis på DoD utan på spel som exempelvis inte har något fast skadevärde för kroksablar dvs att reglerna är abstrakta till den grad att vapen inte har ett definerat skadevärde. Således att det ligger i spelledarens händer att avgöra skadepotentialiteten i en attack. Men det känns som vi kommer från ämnet här!
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Mattematisk Nitpick

Krille said:
Sebastian Andersson said:
Nja, nu tar du dig lite väl stor matematiska friheter tycker jag. Fem delmoment och 40% knasighet känns högst osannolikt i ett väl speltestat spel. Det innebär liksom att nästan varannat regelmoment skulle vara buggat... I belive not!
Elementär sannolikhetslära. Om varje delmoment har 10% chans att få ett knasigt resultat, så är det 90% att delmomentet ger ett oknasigt resultat. Sen är det bara att multiplicera: 90/100 * 90/100 * 90/100 * 90/100 * 90/100 = 0,59049, eller ca 60% chans att hela momentet inte blir knas, eller 40% att det blir knas.
Med risk för att framstå som matte och statistiknörd. Det där gäller bara för oberoende sannolikheter. Det troliga är att sannolikheterna för att göra fel i olika delmoment i en regleprocess är kopplade, det känns i alla fall konstigt att utgå från att de är oberoende.

Principen att den totala sannolikheten ökar med antalet moment är dock rätt så uppenbart korrekt.

/Bjorn
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Angående Realism

  • Å ena sidan har du min personliga inställning att Eon inte är ett spel som jag har lust att spela. Det funkar inte med min filosofi.
  • Å andra sidan har du min argumentation för tesen "ju fler detaljer man har, desto fler saker kan ge orealistiska resultat".
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Angående Realism

Känns som vår diskussion/argumentation börjar tappa stringensen så är nog lika bra att avsluta den. Jag förstår din poäng dock. Jag håller med dig så långt vad gäller Eon att det i alla sina detaljer naturligtvis inte är 100% realistiskt på dem alla. För mig är det dock tillräckligt realistisk för att jag skall klassificera det som ett realistiskt spel i det att det i de flesta reglerna trots allt har en trovärdighet. Men det är min uppfattning som sagt - jag vet att du är av en annan uppfattning.
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Okej jag slår mina svar här för att inte spamma så mycket...
Alltså min poäng är att Eon inte har mer utrymme för att spela, bondflicka, hantverkare eller liknande än många andra rollspel (har inte läst eller spelat alla så jag kan inte uttala mig om dom samt att Eon är bättre än vissa jag har spelat på detta).
Hantverkare har en hantverks färdighet som man slår mot när man gör det hantverket. Samma system som massa rollspel jag har spelat så vad är det i reglerna som gör Eon unikt här? Jagh ar spelat Eon väldigt länge men just dessa färdigheter känns precis som i DoD91 eller Earthdawn (då jag spelat dessa mycket utöver Eon) samt en drös spel jag har i spelhyllan.
Jag säger inte att Eon är sämre än alla rollspel bara att det inte är unikt alls på den punkten eftersom reglerna inte har gett dessa sysselsättningar något egentligt utrymme

Över nu till magi
Men läskunnighet är inte en bra jämförelse med magi, varför? jo för att läskunnighet har ingen praktisk vinst, du plöjer inte åkern bättre, du lever inte längre osv. medan en bonde nog definitivt skulle kunna stämma blod eller hela sår med tanken.
Sen är magi inte nått nytt påfund Eon har en klassisk fantasyvärld som har sett halt som halvt likadan ut teknologiskt sett i tusen genom tusen år, magin borde ha läckt ut till folket vid någon punkt, samt kring religionen tycker jag att jämförelsen med armborst är ypperlig.
Sen tar det inte så lång tid att utbilda en magiker, det är två färdigheter man behöver, tänk själv hur relativt kort tid det tar att drilla en bondpojke att kunna använda svärd och sköld hjälpligt (två färdigheter det med).
Jag föredrar också att Eon skulle vara lowfantasy (då eon som highfatansy som det mer eller mindre blivit de senaste åren inte passar alls) men min poäng här är hur reglerna pekar på hur mundana borde se ut och hur mundana ser ut. Därav att reglerna inte beskriver egentligen Mundana utan en annan värld.
 

Myrcht

Veteran
Joined
25 Aug 2005
Messages
41
Många som har klagat på att Eons stridssystem tar för lång tid osv. Kom på en sak man skulle kunna använda sig av, nämligen ifall spelaren slår ett perfekt slag när han slår för att lyckas med anfallet så dödar han motståndaren automatiskt. Detta bör ju givetvis bara gälla för spelarna och inte sl-personer, det skulle ju annars kunna bli lite jobbigt :gremsmile:

vet att det i vissa fall kan bli konstigt att använda sig av detta, men det lär ju snabba upp striderna en del ändå...

/Myrcht som bara fick för sig något
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Skall det bara gälla för spelare? För dwet händer ju rätt ofta att SLP:er får perfekt - inte så kul om de automatiskt dödar rollpersonen.
 

Myrcht

Veteran
Joined
25 Aug 2005
Messages
41
Jo som jag skrev "Detta bör ju givetvis bara gälla för spelarna och inte sl-personer, det skulle ju annars kunna bli lite jobbigt"

:gremsmile:
 
Top