Draugen said:
...och framförallt en maffig bok med mycket illustrationer på uniformer, vapen, fordon mm.
Det blir svårt att hitta EN bok med det du söker.
Storugglas tips vad gäller uniformer är dock mycket bra och något jag bara nickar instämmande med.
Vad gäller vapen så finns det hur mycket som helst. Min personliga favorit är
The Encyclopedia of Infantry Weapons of World War Two av den kände vapenkännaren Ian V. Hogg. Dessvärre verkar den vara svår att få tag i numera, jag misslyckades med att hitta den på amazon. Hursomhelst så gavs den ut av Bison Books och har ISBN-nummer 0-89196-099-6. (Jag hittade dock en annan av hans böcker som är en riktig klassiker;
The New Illustratet Encyklopedia of Firearms. Den behandlar visserligen inte enbart vapen från vk2 men är så utförlig och detaljerad att du antagligen inte kommer att behöva köpa någon annan handeldvapenrelaterad bok under resten av ditt liv. Rekomenderas helhjärtat!)
Vad gäller fordon så finns även där hur mycket som helst. Mitt enda tips är boken
Tanks av Chris Chant. (En något missvisande titel då den inte enbart tar upp stridsvagnar utan även även bandvagnar (hel- och halvmodeller), pansarbilar, pansarvärnskanonvagnar, bärgningssfordon, befälsfordon, lufvärnsfordon mm.) Ej heller denna behandlar enbart fordon från vk2 men åtminstone en tredjedel av av boken ägnas åt detta. Den finns dessutom utgiven på svenska under titeln
Pansar, med ISBN 91-976100-2-X.
/Anders