Nekromanti Bra namn

Christoffer

It's all pig.
Man ska inte glömma Vincent Bakers "Storming the Wizard's Tower" vilket jag själv nog tycker är höjdpunkten av hans namngivning. Så klockrent stenhårt som det kan bli!

Krille

Super Moderator
Örnie said:
"Paranoia" är också ett bra namn eftersom det nog var det första (och kanske enda) spel som heter som sin stämning istället för något relaterat till spelvärlden.
Helt ensamt är det inte. Vi har ju trots allt både Chill och Dread.

Lindenius

Swashbuckler
Ars Magica tycker jag är mysemumstrolltroll.

//erik. mot innebandyn efter tentasortering

Gardener

Champion
Tomtar och Troll!

För att det både beskriver innehållet i spelet så bra såväl som dom som spelar! =)

Genesis

Ni dés ni maître
Många bra namn och många tråknamn föreslagna. "All Flesh Must be Eaten" är ett riktigt superdupernamn. Bland de bästa i branschen. "Ars Magica" och "Mouse Guard" är tråkiga och töntiga. Blä. "Noir" är hyfsat fräckt, men näst intill falsk marknadsföring.

För att få ett till svensk exempel är "Undergångens arvtagare" ett riktigt vackert namn. Även titlarna på spelarsupplementen till M:UA är lysande. "Rebellen och överlevaren", "Tjänaren och vidundret", "Härskaren och ättlingen" och allt vad de heter. Skitbra namn.

"Happy Birthday, Robot!" är också ett jättebra namn som visar på stämningen i spelet. Mycket bättre än Daniel Solis nästa minispel "Fighty Fighters Fight". Fantasilöst och krystat på samma gång.

"Misspent Youth" är ett av de bästa rollspelsnamnen genom tiderna.

Andra hyfsat bra, men inte superduperbra, rollspelsnamn: It's Complicated, Breaking the Ice, Sufficiently Advanced, One Can Have Her, Prime Time Adventures, Big Mutherfuckin' Crab Truckers, Macho Women with Guns, Ghost/Echo, VÄRMEDÖD, Vampire: the Masquerade.

Dåliga namn: Sorcerer, Utpost, Nostalgi, Do: Pilgrims of the Flying Temple, Apocalypse World, Evolutionens Barn, Elfs, The Dance and the Dawn, Truth and Justice, Zorcerer of Zo.

Det är svårt, men inte omöjligt, att göra bra enordsnamn. "Revolver" är ett bra namn, men något missvisande. "Fastlane" är ett svinbra namn. "Spione" är kanske det enda namn Edwards lyckats med.

Genesis

Ni dés ni maître
Visstja: "Astarteskrönikor" var också ett sugigt namn. Som tur är var det bara ett arbetsnamn. :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Och hur kunde jag glömma "Danger Patrol"? Det är helt abnormt bra namngett. Man fattar precis vilken typ av spel det rör sig om, och dessutom framkallar det en massa coola bilder i huvudet. I spelet finns en stad på Mars som heter Rocket City. Också klockrent.

Eventuellt borde jag uppgradera "Ghost/Echo" till supernamn. Det är precis som spelet; inkomplett. Det betyder ingenting förrän du själv lägger in något i det. Så det är bra för att det matchar spelet så väl.

Jag vet inte vad jag skall säga om "Lacuna part one: The creation of the mystery and the girl from Blue City". Är det bra? Det känns krystat och innehållslöst, men å andra sidan reflekterar det spelet ganska väl. Hm.

"Archipelago" är ett dåligt, tråkigt namn. Likaså "Paladin". Skäms, Matthijs Holter och Clinton R. Nixon!

"The Committee for the Exploration of Mysteries" rockar, som namn sett.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag kikade i mina hyllor och så igår... och även om jag har en hel hög med snygga, coola eller läckra spel så... nä, det var inte många riktigt bra namn. Jag kan inte ens lyckas krysta ur mig att "Panty Explosion" skulle vara ett bra namn trots att jag är en total fanboi.

Det som var bäst i mina hyllor var nog klassböckerna till Mutant ("Tjänaren och underverket", osv.) och möjligen "The Extraordinary Adventures of Baron Munchausen"... men det förutsätter att man ser "by Baron Munchausen" som en del i titeln.

Annars är jag som Poppe i det att jag gillar de där gamla kultiga äventyrstitlarna till D&D och sånt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis said:
"Ars Magica" och "Mouse Guard" är tråkiga och töntiga. Blä.
Pytt! Ars Magica ger en bra bild av ett spel åtminstone jag känner att jag vill spela, och Mouse Guard är deskriptivt och skapar rätt känsla hos den som läser.

Å andra sidan vet jag redan att du har rätt dålig smak (hur mitt subjektiva perspektiv, alltså)...

Storuggla

Champion
Panty Explosion. Det är lysande i sin avskräcksfaktor. Skullduggery (kommande från Pelgrane Press) är också ganska mysigt, det säger direkt vad spelet handlar om.

Storuggla, usla titlar är en annan femma

Arfert

Facit
Genesis said:
Och hur kunde jag glömma "Danger Patrol"? Det är helt abnormt bra namngett. Man fattar precis vilken typ av spel det rör sig om, och dessutom framkallar det en massa coola bilder i huvudet.
Vad handlar Danger Patrol om? Själv får jag bilder med 80-talsfilmer (såna där som handlar om hur hyggliga, hårt arbetande amerikaner blivit tillfångatagen av kommunistiska knarkhandlar rebeller i oidentifierade sydamerikanska länder som heter nåt i stil med "San Diego", och ska räddas av sina polare, gärna ledda av Chuck Norris) ... men det verkar ju vara helt fel. :gremgrin:

Storuggla

Champion
"80-talsfilmer (såna där som handlar om hur hyggliga, hårt arbetande amerikaner blivit tillfångatagen av kommunistiska knarkhandlar rebeller i oidentifierade sydamerikanska länder som heter nåt i stil med "San Diego", och ska räddas av sina polare, gärna ledda av Chuck Norris)"

Nejnej, de tillfångatas ju av en slem diktator (och tillika kommunistisk knarkhandlare), iförd guldsmidd uniform och pilotsolbrillor. Och för att vara diktator har han ett förvånansvärt litet hus och få henchmen.
Och Chuck måste rädda jänkarna eftersom utrikesdepartementet är bemannat av mesiga demokrater som vägrar tala skarpt med diktatorn av politiska skäl.

Storuggla, why does chuck norris hate the american flag?

Arfert

Facit
Till PULP? Är du tokig? Det namnet har ju ingenting med pulp att göra!

Pulpiga namn är typ "Revenge of Fu Manchu", "The Return of the Shadow" och liknade. Du måste drabbats av nån tillfällig sinnesförvirring.

:gremgrin:

Sodivra

Champion
Bobby Magikern said:
Och det Arfert beskriver är inte pulpens intellektuella arvtagare hur?
Jag är ledsen, men vi kan inte låta "Bobby Magikern" uttala sig i denna diskussionen.

Bahahaha SCHWING :gremgrin:

Arfert

Facit
Det kanske det är, om jag tänker efter... men pulp för mig är mer galna vetenskapsmän, hjältar typ av Shadow- och Rocketeer-typ, förlorade världar, gadgets, gärna naziskurkar.. ja du hajar.. lite mer av mer eller mindre fantastiska inslag. Vet inte riktigt vad den moderna motsvarigheten till det är.. nåt James Bond-igt kanske. Men inte Chuck Norris riktigt..