Jag såg att Vrållådan diskuterade moves i rollspel som är Apocalypse World, eller är inspirerade av det. Så jag tänkte att det kunde vara intressant att diskutera vad som gör ett move bra eller dåligt.
En aspekt är hur naturligt det känns när movet kommer i spel. Låt oss ta två exempel:
Spelledaren: MC-gänget skjuter mot buskarna där du ligger gömd.
Spelaren: Jag springer hukad bort till stenröset och kastar mig i skydd.
Spelledaren: Slå för Act Under Fire.
Det där känns naturligt för mig. Spelledaren och spelaren beskriver bara vad som händer, och movet är en självklar konsekvens av detta.
Men däremot:
Spelaren: Finns det någon bra flyktväg?
Spelledaren: Slå för Read a Sitch.
Det här funkar inte för mig. Iakttagelse-baserade moves kommer inte in lika naturligt i handlingen. De slås inte som en konsekvens av rollpersonens agerande, utan det är rollpersonens agerande. Spelaren måste i princip säga rakt ut att rollpersonen vill utföra movet. Det är inte speciellt snyggt. Jag har inget emot regler, men spelet flyter alltid bättre om reglerna kommer in när de behövs och inte när spelarna åkallar dem.
Vad tycker ni andra, om det, eller om något annat som har med moves att göra?
(Jag insåg också, när jag var tvungen att formulera om en mening för att inte tvingas skriva move i bestämd form pluralis, att vi behöver ett svenskt ord.)
En aspekt är hur naturligt det känns när movet kommer i spel. Låt oss ta två exempel:
Spelaren: Jag springer hukad bort till stenröset och kastar mig i skydd.
Spelledaren: Slå för Act Under Fire.
Det där känns naturligt för mig. Spelledaren och spelaren beskriver bara vad som händer, och movet är en självklar konsekvens av detta.
Men däremot:
Spelaren: Finns det någon bra flyktväg?
Spelledaren: Slå för Read a Sitch.
Det här funkar inte för mig. Iakttagelse-baserade moves kommer inte in lika naturligt i handlingen. De slås inte som en konsekvens av rollpersonens agerande, utan det är rollpersonens agerande. Spelaren måste i princip säga rakt ut att rollpersonen vill utföra movet. Det är inte speciellt snyggt. Jag har inget emot regler, men spelet flyter alltid bättre om reglerna kommer in när de behövs och inte när spelarna åkallar dem.
Vad tycker ni andra, om det, eller om något annat som har med moves att göra?
(Jag insåg också, när jag var tvungen att formulera om en mening för att inte tvingas skriva move i bestämd form pluralis, att vi behöver ett svenskt ord.)