Jag har en liten ritual eller ... ja, kanske inte ritual ordagrant, men en slags checklista.
Nåväl, jag ser till att min karaktär har ett trademark. Något som är typiskt denne, eller som denne ofta gör. Detta kan bli lite väl comic relief om man gör det för mycket. Men gör man ett snyggt trademark, utan att få det fånigt så blir karaktären minnesvärd. Ta en typisk karaktär du minns väl, och säg om du kan nämna något som är typiskt denne, en fras, en gest, ett beteende.
För att inte göra alla roller likadana och för att inte låta alla från samma stereotyp vara stereotypa försöker jag ofta att inkludera en tvist. En tvist är något som bryter mot den sedevanliga stereotypen, såsom att göra en rejält klumpig alv, eller låta dvärgen vara akrobat, bara för att göra det övertydligt. Men det behöver inte vara något som bryter mot just stereotypen, utan som kan vara lite ovanligt för din typ av roll. En skummis i mörka kåpor som har ett mycket bländande för att inte tala om vackert leende, eller ett beteende som avviker.
Slutligen har vi konceptregler (tre stycken) som inte du som spelare kan göra så mycket åt. Det är saker _om_ din karaktär du inte vill att någon skall bryta, och som spelledaren och andra spelare skall anspela på. Om ditt koncept ständigt bryts är det inte riktigt ett koncept. Om vi säger, Mcgyver, han kommer alltid på en lösning. Alltid. (Vet inte om det är faktist korrekt, men endå). Och det är hans koncept. Om spelledarens stup i kvarten skulle förneka hans koncept skulle det inte vara mcgyver. Vi brukar återgå till de "Tre reglerna om min karaktär".
Sen är det förståss roligt om man slår en bra karaktär som känns lyckad, och man får beröm och feedback och lyckliga utrop, och förståss om du själv känner att du gillar din karaktär. Sen kan spelvärdighet (om den har ett långvarigt mål, intressanta konflikter eller dylikt) självfallet ha stor inverkan, du kan ha den härligaste och mest potentiella karaktären i världen utan att ha någon spelvärdighet. Den är helt enkelt ointressant, ingen bakgrundshistoria, inga konflikter, inga mål eller ambitioner, inget.
Det är iallafall hur jag och mina vänner har börjat konstruera karaktärer, och de blir minnesvärda och härliga att spela.