Olav said:
1. Vad är det som gör att vissa rollpersoner blir fantastiska?
2. Finns det lösningar som ökar chansen att få en RP som stannar med en hela livet och minimerar risken att få en usel?
För mig är det viktigt att:
1) Ha en gubbe som kan tillföra gruppen något.
Det finns alltid de som kan opta bättre än jag kan, så jag spelar gärna en rollperson som sysslar med att buffra andra. På så vis kan jag ändå bidra med något - och det blir ofta rätt viktigt om spelet är slagsmålsfixerat. (Typ D&D...)
2) Ha en gimmick som är kul.
Det kan vara något "svårt", som i att spela någon med en djup kris, eller en olöst konflikt. Eller bara ett kul koncept som sticker ut lite och kan leda till några roliga gags. Det beror helt på spelet och på spelgruppen.
3) En grupp som fungerar.
Detta tycker jag generellt är underskattat - den bästa RP i världen är skittråkig om gruppen inte passar för spelandet. (Vilket åtminstone för mig ofta betyder "inte kan hålla ihop". Spänningar och konflikter inom gruppen är, för mig, bara roliga att spela ut om alla spelare är väldigt mogna och väldigt noga med att skilja rollspelandet från personliga fejder. Vilket är betydligt färre än de som säger sig vara det...)
Sen finns det vissa saker jag försöker undvika. Jag kan t.ex. ha svårt för att spela en RP som inte är hyfsat intelligent. (Vilket kanske leder till att jag hellre spelar lite allround-bra RP som inte optar för strid på bekostnad av intelligens- och sociala färdigheter...)
Det är inte det att jag inte prövat att spela något annat, men det är sällan roligt i längden. Förmodligen eftersom jag tycker att det som är roligast i spelet alltid är sånt som det faller sig lättast att delta i med en åtminstone normalsmart gubbe.
Metod... Hmm, jag går på magkänsla. Jag bläddrar i spelboken/världsboken och ser om jag fastnar för något. Kanske lånar inspiration från andra spel, litteratur, filmer et.c. Inget mer än så. En minnesvärd RP kan man göra nästan hur som helst, egentligen. Det gäller bara att 1-2-3 ovan klaffar. Så mycket tror jag ligger i att "spela väl". Att spela så att gruppen har kul och spelar ihop istället för att bestå av fem, sex personer som eg. kör solorace i samma rum.