Nässe;n285979 said:
Oj, nu känner jag mig lite dum, förstår att jag inte förstår, men hajar inte riktigt vad du menar. Menar du att man spelar en random nolla i År Noll men får för många startpoäng så att man blir för bra? Att man borde vara sämre?
Va? Nä, inte alls. Jag menar att det funkar utmärkt i Mutant: År noll för att spelets setting kräver inte av dig att du borde veta det här, annars är du socialt handikappad jämnfört med alla andra mutanter i din ark.
En Mutant förväntas kunna "göra din yrkesgrej plus ett par grejer till kanske" - utmärkt.
En riddare/adelsman förväntas kunna: Sjunga, dansa, etikett, slåss, rida, jaga, administration, ledarskap, gärna lite filosofi och religionskunskap, etc. Vilket du inte kan göra i ASoIaF. - Dåligt.
Dessutom rullar du ändå tärningar med dina grundegenskaper, utrustning plus din färdighet i Mutant, så även om du har noll i din färdighet men säg, fyra i styrka, så kommer du ändå ha en god chans att klara saker mot din styrka.
Något liknande finns ej i ASoIaF, där rullar du bara mot skill, så att ha 0 i en skill innebär bara att loppet är över innan det börjat. Eller ibland till och med om du har 1 eller 2 i en skill, eftersom spelet rullar mot en set difficulty, och använder ett "du får en sex-sidig tärning per skillpoäng"-system. Så säg att du ska göra något klurigt, och SL sätter svårigheten till 15. Du har rank 1 eller 2 i färdigheten. Det finns inga exploderande tärningar, och du får rulla lika många tärningar som du har färdighetspoäng, med målet att komma över svårighetsgraden.
Good luck!
Nässe;n285979 said:
Hur många färdigheter finns det i Eon4?
En väldans massa, men grundfärdigheter har Eon IV strax över 60 stycken.
Om du vill göra en riddare i Eon IV, som är duktig på adelsmans-grejer, kommer du lätt ha 2T6 i det du är absolut sämst i, av dina riddar-grejer, men förmodligen snitta 3-4T6... Inkluderat Rida, Spjut, Svärd, Sköld, Dansa, Undvika, Filosofi, Heraldik, Krigföring, Lagkunskap, Ledarskap samt Hovliv... Och ändå ha poäng över. För du får en väldans massa poäng och specialfärdigheter i Eon.
Trots att detta är grejer man förväntar sig att en riddare ska kunna någorlunda bra, är det omöjligt att göra i Game of Thrones rollspelet. Du kan göra Brienne eller Bronn ganska så okey, en okarasmatisk, ointelligent, orespekterad person som kan banka på folk med ett vapen bra nog. Punkt. Men glöm din dröm om att göra tex. Ned som kan vara en ledare, förstår sig på ekonomi, förstår sig på krigsföring och kan slåss skapligt väl, etc.
Nässe;n285979 said:
Frågar eftersom det jag säger är att de flesta spel låter en bli bra i vissa saker, men mindre bra i andra.
Ja, min riddare i Eon kan vara helt usel i magi, inte kunna slåss med andra vapen, inte veta hur man överlever i det vilda, missa en väldans massa kunskapsfärdigheter, förmodligen kan hen inte smyga, fingerfärdighet eller hoppa/klättra särskilt väl iheller, och det finns nog en hel del vapen som min riddare inte kommer vara bra på. Och det finns förmodligen luckor i mitt sociala spel också. Men jag kommer ändå teoretiskt sätt anses vara en duglig adelsman. För man får poäng nog att sprida sina färdigheter, i ett spel vars setting kräver det.