Krille
Super Moderator
Jag tänker faktiskt mest i form av färdighetsvärden nu, och använder Star Trek för att illustrera dem.CapnZapp;n21019 said:Du verkar ändå inte riktigt vara med på mitt tänk.
Till att börja med, släpp Star Trek referenserna - det är alldeles för lätt hänt att vi fastnar i kommandokedjor och olika tjänstgöringar.
Det är inte bara en begränsning av resurser, utan en begränsning av handlingsmöjligheter. Rymdskeppet är i sig ett filter mot omvärlden. Allting som sker går genom rymdskeppet, som blir som en tratt mellan rollpersonerna och fienderna.CapnZapp;n21019 said:I en vanlig rollspelsstrid kan alla fyra-fem karaktärer behöva göra lite av varje vid olika tillfällen. Varför utgå från att bara för att de är ombord på ett rymdskepp så ändras detta?
Eller rättare sagt - det är någonting med den traditionella strukturen på rymdskeppet som leder till att alla måste göra Sin Grej: det finns en extrem begränsning av resurser som inte finns (brukar finnas) på marken.
I markstrid eller individuell jaktskeppsstrid finns inte den tratten.
Visst är det en feature, men det är en feature med vissa biverkningar som man måste hitta en väg runt om. Det räcker enligt min erfarenhet inte med att låtsas som att biverkningar inte finns där.CapnZapp;n21019 said:Visst är det så. Hela poängen med att sitta i samma rymdskepp är ju känslan av att sitta i samma båt... så att säga
Så att man delar på samma sköldbankar och har gemensamma skrovpoäng måste kunna definieras som en feature snarare än en bugg, menar jag?