Bifur
Veteran
- Joined
- 28 Dec 2015
- Messages
- 5,725
Du hann före men jag tänkte också nämna WFRP så klart. Dess panteon huvudgudar är mångtydigt och relationerna mellan dem är svårutredda, kulterna griper in i en massa samhällsfenomen och aspekter av människornas liv, det finns massor kätterier, sekter och motsättningar som är begripliga (alltså som i att de är rimliga i spelvärlden, inte bara konstaterade av konstruktörerna). Samtidigt är Imperiet modernt nog att rymma reformism och t.o.m. ateism på ett trovärdigt vis. Metafysiken är också sådan att det är inte givet att gudarna finns (i alla fall i 2nd, kan kanske skilja mellan utgåvorna).En gång för länge sedan försökte jag sammanställa all info om Old Worlds (WFRP) panteon och lästa alla (nej, inte alla, men rätt många) böcker och nätsidor och försökte få ihop en koherent bild. Det gick inte, vilket gjorde mig överlycklig. Det var en sörja av motstridiga myter, dogmer och organisationer. Precis som riktiga religioner.
En annan grej jag gillar är att Sigmar liksom står utanför. Det känns inte logiskt, vilket är helt logiskt!
Religion i Old World genomsyrar allt.