Nekromanti Bra resurser för att skriva bättre?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Tjo,
det har blivit smärtsamt uppenbart att jag behöver förbättra mitt sätt att uttrycka mig i text. Är det någon som har tips på resurser för just detta?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Kort:
  1. Jag är pratig.
  2. Särskrivningar och stavning.
  3. Inte speciellt pedagogisk.
  4. Gillar komplexa meningar och ord.
  5. Mitt inre HAT!
Okey, kanske inte den sista då ;)

Stövelkatten

Mästerkatt
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Gå en skrivkurs eller hitta ett gäng likasinnade att skriva med. Att få kritik på sina texter är guld värt. Alla har sina egna dåliga vanor och de dödar man rätt effektivt genom textkritik.

Annars så får du nog specificera dig lite avseende vad du vill förbättra.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tony.Meijer;n159862 said:
Kort:
  1. Jag är pratig.
Sluta sitta och prata med folk när du ska skriva, skriv i ensamhet!

Okej, allvarligare då. Skriv ett stycke. Skriv sedan om det. Skriv om det igen. Det brukar i sig själv ge kortare menignar. Men fundera också aktivt på men mening om du kan korta ner den på något sätt.

Kort:
  1. Särskrivningar och stavning.
Ett bra rättstavningsprogram på datorn gör underverk för stavningen. Se bara till att använda det! Reflektera också över anmärkningarna. När jag får ett ord som markeras som felstavat så tittar jag först på ordet och försöker lista ut vad som är fel. Det gör mycket för att förbättra ens skrivande. Särskrivning är svårare. Här är det som funkat bäst för mig att bara läsa igenom texten så noga jag kan. Då brukar jag haka upp mig på särskrivnignarna.

Kort:
  1. Inte speciellt pedagogisk.
Om du löster pratigheten och komplexiteten borde det här bli ett mycket mindre problem att hantera sedan.

Kort:
  1. Gillar komplexa meningar och ord.
Sluta med det!

Kort:
  1. Mitt inre HAT!
*ger Tony en bamsekram*

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Allmänt kan man säga att det bästa sättet att bli bättre på att skriva är att skriva mycket - och att läsa mycket. Olika genrer, inte bara det man själv vill hålla på. Börja skriva dagbok till exempel eller skriv en text om din semester eller vad som helst. Skriv en kvart om dagen.

Steven Kings bok Att skriva. En hantverkares memoarer är den bästa bok i genren "att skriva" som jag läst, även om det ju finns en miljon till likadana. Denna är både rörande, rolig och vulgär, men man får stå ut med att läsa mycket om författaren mellan tipsen om hur man ska skriva.

Den innehåller det bästa skrivtips jag någonsin fått: "uteslut onödiga ord".

Själv är jag frilansskribent till yrket och det som utvecklat mitt skrivande mest är utan tvekan att tvingas hålla mig till X antal tecken. När man ska sammanfatta något komplicerat på ett begränsat utrymme, så lär man sig snabbt konsten att förenkla, sammanfatta och inte upprepa sig. Det handlar lite också om att lita på läsaren; om du säger en sak en gång så ska du inte behöva upprepa det om du säger det bra. Så om man ska träna kan det vara bra att ge sig en uppgift, typ "sammanfatta hovlivet i Frankrike" på 1500 tecken.

Och glöm inte stavningskontrollen. Jag tycker att det är rent av respektlöst att be andra läsa texter som man själv inte orkat se till är korrekt stavade. Det är helt okej om man stavar som en kratta - det gör jag också - men man kan ta hjälp av datorn eller en livskamrat eller liknande i så fall.

Slutligen: den bästa rollspelsregeltexten som någonsin skrivits på ärans och hjältarna språk är Aferts rollspel Fantasy!. Texten är ett under av ekonomi och tydlighet. Det är så vackert - och så skickligt - att jag får tårar i ögonen när jag läser det. Läs och lär. Stilen ska du så klart inte apa efter, men läs den och försök dekonstruera hantverket.

Och förlåt om det inte svarade på frågan, men jag känner inte till några "resurser". Överlag tror jag inte på att det finns så många genvägar här, men någon annan (Sapient?) kanske kan göra oss klokare?

Magnamund

Warrior
Kort:
  1. Jag är pratig.
  2. Särskrivningar och stavning.
  3. Inte speciellt pedagogisk.
  4. Gillar komplexa meningar och ord.
  5. Mitt inre HAT!
Okey, kanske inte den sista då ;)
Är det något fel att vara pratig? Det är du knappast ensam om. Många pratar mycket och skriver väldigt långa inlägg. Det är inget fel i det utan handlar väl mer om vad man säger/skriver och hur man gör det? Är det någonsin nån som klagar på krönikörer och påtalar att de skriver för långt och omständigt?

Av dina inlägg här att döma är du väl knappast mer opedagogisk än någon annan? Inte särskilt otydlig på nåt sätt men vad vet väl jag..

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Magnamund;n159882 said:
Är det något fel att vara pratig? Det är du knappast ensam om. Av dina inlägg här att döma är du väl knappast mer opedagogisk än någon annan? Inte särskilt otydlig heller men vad vet väl jag..
Det är inte nödvändigtvis fel men jag kan föredra att texten är short and to the point i rollspel, signal är att föredra framför brus liksom ;)

Jag tolkar det som att jag är det efter responsen på den här tråden:
https://www.rollspel.nu/threads/629...s://www.rollspel.nu/threads/56679/post-741593

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Magnamund;n159882 said:
Är det något fel att vara pratig?
Om man försöker skriva ett rollspel och kanske vill undvika ett 400-sidors svammelmonster så... =)

Dilandau

Myrmidon
Mitt standardtips är att läsa Stephens Kings "Att skriva: En hantverkares memoarer". Kanske den bästa bok som skrivits om att skriva. Innehåller en del riktigt bra övningar också.

Kalil

Swordsman
Jag är också svag för Kings bok. Lustigt, eftersom jag inte är speciellt förtjust i det han skriver :)

Krille

Super Moderator
Ray Bradbury sägs ha sagt "i varje författare finns en miljon ord skräp som måste ut innan man kan skriva bra."

Fast det sa han inte. Däremot har han sagt något i stil med "skriv tusen ord om dagen. Om tre år bör det ge resultat." Eftersom 3x365x1000 ? 1000 000 så är det förmodligen därifrån som det påstådda citatet härstammar.

Så skriv tusen ord om dagen.

roboman

Veteran
Vet förstås inte vad du åsyftar med ditt inre hat, men själv har jag brottats mycket med att jag läser vad jag själv skrivit och tycker att det är förfärligt dåligt, och tappar därmed modet. Om det är något i den stilen du plågas av så kan jag berätta hur jag gör nu för tiden (klistrar in från en annan text, därav formen):

Min senaste filosofi när det kommer till skrivande är att första utkastet får vara hur dåligt som helst och det enda viktiga där är att ta sig från start till mål. Då har man en struktur som man kan bearbeta i det andra utkastet, vilket enligt min erfarenhet oftast blir en så pass grov omarbetning att det känns som att man skriver det hela från start till mål igen, så det gör ingen om första utkastet är dåligt. Även andra utkastet kan vara uselt. Då är det ju bara att göra om de sugiga delarna igen. Och igen och igen så många gånger det behöver omarbetas.

Jag har slutat skämmas över usel prosa eftersom jag lärt mig att texten inte är färdigskriven och det spelar ingen roll hur den ser ut när den inte är färdigskriven. Emil i Lönneberga skulle inte få ångest över sina trägubbar bara för att de inte är så snygga när han precis har börjat tälja på dem. Ge det hela några genomarbetningar så kommer både trägubbe och textmassa vara betydligt mer representabel.

För övrigt har jag också läst Stephen Kings bok om att skriva, som det tipsas om här (hoppade över första hundratalet sidor som var mer av en lång anekdot, har jag för mig). Den är verkligen bra. Rekommenderas starkt. Köpte även Olof Lagercrantz bok om att skriva i förra veckan. Han inte läst ett ord i den så har inget utlåtande, men jag tyckte tydligen att det var tillräckligt intressant fskriva det.

Mogger

Hipsteranka
När det gäller att skriva rollspel så upplever jaga att det är VÄLDIGT viktigt att fundera VAD man vill förklara, HUR man vill förklara det och i vilken ORDNING.

Det är inte så lätt som det kan verka.

solvebring

Superhero
Läs, som sagt, Kings "Att skriva" ("On Writing"), kolla in föreläsningar om skrivande av Bradbury och King (jättebra!) – och möjligen dina favoritförfattare – på Youtube. Skriv massor, läs massor, och variera för all del form och genrer. Det vill säga: läs och skriv lite av varje. Och minns, för oss som inte skrivit massor under flera år är kvaliteten färskvara. Så fort man lägger av att för ett tag försämras man märkbart.

Har du tiden rekommenderar jag också att ta en och annan distanskurs i kreativt skrivande.

solvebring

Superhero
Förövrigt är du ju medveten om dina "brister", så skriv massvis och koncentrera dig på att exempelvis skriva rakt och koncist. Välj de ord som mest direkt beskriver det du vill säga, osv. Onödiga ord är ofta ett tecken på rädsla för att andra inte ska förstå, därav brer man på för mycket och skapar istället motsatt effekt.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
roboman;n159918 said:
Vet förstås inte vad du åsyftar med ditt inre hat
Det var faktiskt mest ett skämt ;)
Men en välskriven post det till trots, tack för att du delar med dig.