Allmänt kan man säga att det bästa sättet att bli bättre på att skriva är att skriva mycket - och att läsa mycket. Olika genrer, inte bara det man själv vill hålla på. Börja skriva dagbok till exempel eller skriv en text om din semester eller vad som helst. Skriv en kvart om dagen.
Steven Kings bok Att skriva. En hantverkares memoarer är den bästa bok i genren "att skriva" som jag läst, även om det ju finns en miljon till likadana. Denna är både rörande, rolig och vulgär, men man får stå ut med att läsa mycket om författaren mellan tipsen om hur man ska skriva.
Den innehåller det bästa skrivtips jag någonsin fått: "uteslut onödiga ord".
Själv är jag frilansskribent till yrket och det som utvecklat mitt skrivande mest är utan tvekan att tvingas hålla mig till X antal tecken. När man ska sammanfatta något komplicerat på ett begränsat utrymme, så lär man sig snabbt konsten att förenkla, sammanfatta och inte upprepa sig. Det handlar lite också om att lita på läsaren; om du säger en sak en gång så ska du inte behöva upprepa det om du säger det bra. Så om man ska träna kan det vara bra att ge sig en uppgift, typ "sammanfatta hovlivet i Frankrike" på 1500 tecken.
Och glöm inte stavningskontrollen. Jag tycker att det är rent av respektlöst att be andra läsa texter som man själv inte orkat se till är korrekt stavade. Det är helt okej om man stavar som en kratta - det gör jag också - men man kan ta hjälp av datorn eller en livskamrat eller liknande i så fall.
Slutligen: den bästa rollspelsregeltexten som någonsin skrivits på ärans och hjältarna språk är Aferts rollspel Fantasy!. Texten är ett under av ekonomi och tydlighet. Det är så vackert - och så skickligt - att jag får tårar i ögonen när jag läser det. Läs och lär. Stilen ska du så klart inte apa efter, men läs den och försök dekonstruera hantverket.
Och förlåt om det inte svarade på frågan, men jag känner inte till några "resurser". Överlag tror jag inte på att det finns så många genvägar här, men någon annan (Sapient?) kanske kan göra oss klokare?