Andy said:
RasmusL said:
Vi vill spela! Inte läsa!
Jag älskar att läsa rollspel!
Och jag vet att jag inte är ensam.
Det stämmer givetvis men jag tror att det är ett drag hos den smala rollspelspublik som fostrats i en tid då det inte fanns annat något val (jag generaliserar draget, inte dig nu, och gör inga antaganden om de specifika individer som är med och pratar i tråden). Jag tror
inte att det är vad medelmänniskan i vårt nordiska rike attraheras av.
Jag tycker om att läsa och jag läste väldigt mycket i min ungdom. Läsningen av rollspelsböcker var något jag uppskattade men
inte när jag läste mitt första rollspel. Jag var nyfiken, jag ville komma igång och spela, jag blev frustrerad över att det var så många sidor med regler och fick prestationsångest över att "klara av" att spelleda. Men det är inte svårt; det är lätt och någon som aldrig har läst/spelat rollspel tidigare kan vara igång och spelleda på under tio minuter om hen ges lite coaching (något som TS säkert kan bidraga med).
*Korta speltexter
*Gemensamt ägande av fiktionen, alla får vara med och skapa
*Spel med ett tydligt mål och slut (varför? rollspel ska väl vara för evigt? Som första upplevelse tror jag att ett klimax är en bra grej och OM det faller på läppen är det ju bara att spela vidare eller plocka upp ett nytt spel som ger grym inspiration och så är man igång igen efter 10 minuter!)