Nekromanti Bra spel på två personer?

Olle Linge

Snigel
Igår kväll satte jag och min flickvän oss att spela lite spel, men efter några försök med IceHouse gav vi upp. Varför? Jo, för de flesta spel (inte bara med pyramiderna) inte är lika roligt på två som på fler. Nå, börja inte ösa spel som är roliga på två än, för jag har tre kriterier till.

För det första ska spelet inte vara alltför svårt att sätta sig in; det vill säga man ska gärna kunna komma igång med det på tjugo minuter i alla fall.

För det andra får det inte vara ett för segt spel. Det behöver inte vara stenmycket action hela tiden, men schack och go utgår för att de tar alldeles för lång tid att spela (och sätta sig in i).

För det tredje ska inte spelet vara totalt hjärndött. Det måste erbjuda någon form av tankestimulans och helst vara ett spel som håller mer än bara någon omgång.

Det jag (vi) är ute efter är alltså ett hyfsat enkelt och snabbt, men ändå klurigt spel som är optimalt på två personer.

seinet

Swashbuckler
Fluxx fungerar ju, fast det är ju lite roligare ifall man är fler än två, men man KAN spela det på två personer. Mastermind kan ju vara kul ibland det med, fast det kanske faller på att det är för segt.

/Seinet Wintermute - Kom på den roliga leken "Gissa polynomet" nu :gremlaugh:

Feliath

Swashbuckler
BRAWL!

BRAWL! tar ungeför tio minuter att lära sig, ett parti går på någon minut, och det är stenhårt tryck hela tiden. Två spelare är smidigast, även om det går att spela fler.
Man måste tänka taktiskt, men det är inte schack direkt, så det är möjligt att det faller på den punkten i ditt tycke. Annars: Hie ye hence to Cheapass Games!

/Feliath - nio lekar, eller något

Gardener

Champion
Förslag på Icehouse-spel som funkar med två spelare:

Martian Backgammon - Strategiskt och inte speciellt svårt att lära sig, tar inte lika lång tid som schack.
IceSickle: the Martian Peg Game - Ett snabbt och enkelt litet spel som bara kräver en stash.
Tic Tac Doh! - Kräver bara en stash, går snabbt, är rejält klurigt, men håller inte riktigt i längden.
Volcano - Bra spel, som dock kräver många stashes, bör inte försämras av att man bara är två.
Martian Mud Wrestling - Kräver bara två stashes, är gjort för två spelare, tar inte alltför lång tid.

Fler spel, sorterade efter antal spelare, kan man hitta här: http://www.icehousegames.com/slick_players.html

Annars håller jag med om Feliaths rekommendation om Brawl, det är fantastiskt kul. Spelet Fightball funkar också, men kräver mer tänka och det känns fel i sammanhanget.

Från Looney Labs kan man även spela Q-turn, Cosmic Coasters och Proton vilka är listade i ungefärligt fallande ordning från roligare till mindre roligt.

Annars funkar väl Ricochet Robot på två spelare utan problem också? Det är en höjdare.

Rising

Vila i frid
klurigt spel som är optimalt på två personer
Jag tycker det saknas sådana här spel, vilket förmodligen är anledningen till att jag oftast gör sådana här spel själv. De jag gillar bäst att lira är faktiskt ofta CCG. Några tar väldigt lång tid om man räknar in förberedandet av lekar och så (magic, framförallt), men en bortglömd pärla är Netrunner som är unikt på så vis att det faktiskt är roligast att spela om man skiter i collectandet. En starter bara (man får en lek för bolaget, och en för hackern), och så kör man straight ut ur boxen. Det är ett av de roligaste och mest spännande kortspel jag har lirat. Och det blir sämre ju fort man har köpt några boosters och kan göra riktiga lekar. De lekar vi oftast spelar med är faktiskt medvetet "dåligt" byggda, just eftersom vi hade en massa boostrar och kunde bygga riktiga lekar en gång i tiden. Det var alltså inte lika roligt.

Dessutom är det ett spel som man blir jätteinspirerad av att spela, för man börjar klura på en massa egna spel medan man håller på.

Johan K

Gammal & dryg
Ett spel som jag kom på är ju Carcassonne, det funkar aldeles utmärkt att lira på 2 pers 6 det är skoj åxå.. Sedan så kan man ju alltid lira Spank the Monkey åxå.

/ Johan K, som bara har 2 timmar kvar att jobba...

Ost

Warrior
Jag gillar Lord of the Rings - The Confrontation (konstruktion Reiner Knizia). Utmärkt kul strategispel för två (och endast två) spelare. Ett aber är att reglerna är lite luriga att lära sig, på grund av alla undantag och specialfall. Men när man väl lärt sig dem är det smart, klurigt och snabbspelat. Jag såg en gång dessutom något inofficellt expansionsförslag med nya spelbrickor, som inte såg så dumt ut. Vill man klippa och klistra lite så kan det nog tillföra en ny dimension om man skulle tröttna på originalet.

Helmgast
Sagan om ringen - Slaget om Midgård

Ett utmärkt spel baserat på Sagan om ringen och Stratego. Snabbt att lära, perfekt för två. Billigt på Tradition också (99:). Det går ut på att det ljusa laget ska få Frodo in i Mordor och det mörka ska döda densamma. Kruxet är att den mörke spelaren inte vet vilka av de nio pjäserna som är Frodo, för hanhon ser bara baksidan. Givetvis gäller det samma för den ljuse spelaren kontra mörka pjäser.

Det följer med lite tilläggskort också för att göra respektive lag bättre, vilket gör att man kan få in handikapp om man vill. Speltiden är ungefär 20-30 minuter per parti, och det är bra om man kör två partier så får man testa på båda.

Ingen spelomgång är den andre lik, sånt är bra.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Instämmer med Johan!

...om Carcassone alltså.

Vi fick med oss ett sådant tillbaka från GothCon och har kört det ett par gånger på bara två personer och det fungerar utmärkt. Innehåller funderande och är lätt att lära sig.

Rickard

Urverk speldesign
Schack
Behöver det någon förklaring?

Go
Tycker du schack är för trista individer så testa detta asiatiska brädspelstjofräs.. Jag spelade det idag på FriCon.. Går att spela på nätet också.. Det är precis lika mycket för trista individer, men eftersom det har en asiatisk skimmer över sig så luras människor som vill känna sig pretto..

Magic the Gathering
Enkelt att lära men svår att bemästra..

Warcry (rykten)
Ok, ni som börjar gnälla över att jag nämner Magic kanske ska titta på det här kortspelet.. Samma princip som Magic, men inte ett samlarkortspel.. Borde bli populärt men spelet i sig är rätt intetsägande och har inte vunnit någon publik... förutom i en enda stad..

Hört när jag diskuterade med Gamers Vault-killen.. Har inte testat det själv..

Memoir 44 (rykten)
Andra världskrigetspel.. Här är kommentarer från kompisen: "Det var grymt kul. inga svåra regler. mest logiskt".. Det verkade stämma med övriga spel från det företaget, för jag testade "Ticket to Ride" (ett tågrälsbyggarspel) på FriCon och jag kan säga precis samma sak om det..

Tvåmansvist, tvåmanstwist, japansk tvåmansvist, vändtia (alias dalmas)
Diverse kortspel (osäker på namnen).. Jag kan lära dig dem någon gång..

Illuminati
Steve Jackson Games, vilket innebär att du får alla kort (tror jag)..

/Han som inte orkade tänka fram fler (kort)spel

Krille

Super Moderator
Ehrm... Pirates of the Spanish Main/Crimson Coast. Förutom att man får pilla ihop sina piratbåtar så är det faktiskt ett helt OK sjöstridsspel för X antal spelare, där X är två eller fler.

Sen gillar jag spel med ploppar. Spel ska ha ploppar. Mängder med ploppar. Så härmed föreslår jag Drakborgen. Så svårt är det inte, men det tar ett par tre timmar. Rätt mycket action är det dock.

Åsså bara för att få in ett enkelt spel utan så mycket ploppar, Wings of War - ett riktigt klurigt förstavärldskrigsflygspel. Det har lite gemensamt med Roborally, på så sätt att man planerar tre "drag" åt gången genom att lägga ut tre kort, och sedan utför man dem och skjuter på varandra. Varje kort har en liten bit flygsträcka med en pil på. Flygsträckan kan vara rak, immelman, svängar, snäva svängar, s-svängar etc. Ena änden av flygsträckan läggs där flygplanet är just nu, och sedan lägger man flygplanet i andra änden (åt vilket håll nu det är). Skitsimpelt! Försten till marken förlorar!

...åsså funkar ju gaktiskt Roborally även på två, men det är roligare när man har en hel liten fest som dansar Roborally-dansen.

Krille

Super Moderator
Memoir '44

Memoir '44 är bra! Det kan beskrivas som en korsning mellan ASL och Settlers of Catan. Hexar och andra världskrig = ASL. Stora hexar och stora ploppar och enkla regler = Settlers of Catan.

Det känns dock på något sätt som att spelet väntar på en klase med expansioner.

Big Marco

Läskig
Mem '44 är bra, men är i sin enkelhet ibland väl slumpbaserat för min smak - för om du har dragit orderkort som inte fungerar så är du mer eller mindre körd för hela spelet.

Givetvis har vi husreglat om det. ,-)

(Fast roligast är Overlord, med sex spelare + två generaler. =)

Olle Linge

Snigel
Snigel skrev:
För det andra får det inte vara ett för segt spel. Det behöver inte vara stenmycket action hela tiden, men schack och go utgår för att de tar alldeles för lång tid att spela (och sätta sig in i).
Han skrev:
Schack
Behöver det någon förklaring?

Go
Tycker du schack är för trista individer så testa detta asiatiska brädspelstjofräs.. Jag spelade det idag på FriCon.. Går att spela på nätet också.. Det är precis lika mycket för trista individer, men eftersom det har en asiatisk skimmer över sig så luras människor som vill känna sig pretto..
Well, duh :gremtongue:

Memoir 44 (rykten)
Andra världskrigetspel.. Här är kommentarer från kompisen: "Det var grymt kul. inga svåra regler. mest logiskt".. Det verkade stämma med övriga spel från det företaget, för jag testade "Ticket to Ride" (ett tågrälsbyggarspel) på FriCon och jag kan säga precis samma sak om det..
Verkar coolt, får jag ta och testa vid tillfälle.

Illuminati
Steve Jackson Games, vilket innebär att du får alla kort (tror jag)..
Jag har också hört att det ska fungera bra direkt och att det således inte ska behövas en massa extra grejer. En kompis storebror var riktigt duktig på det, men jag spelade det aldrig med honom. Kanske är dags nu?

Organ

Out of time, out of mind
[ QUOTE ]
Mem '44 är bra, men är i sin enkelhet ibland väl slumpbaserat för min smak - för om du har dragit orderkort som inte fungerar så är du mer eller mindre körd för hela spelet.

[/ QUOTE ]
Jag tycker det illustrerar ganska väl hur det kan gå till i krig; först så går radion sönder, sedan slås fälttelefonens ledningar ut av en artillerigranat och till slut plockas dina ordonanser av prickskyttar. Och då sitter man där med skägget i pottkanten och kan inte göra ett jota :gremgrin:

[ QUOTE ]
Givetvis har vi husreglat om det.

[/ QUOTE ]
Något du har lust att dela med dig av?

/Anders

[H2O]

Veteran
Mastermind. Men se upp, för de flesta som går att få tag på i affärer idag är varianten med bara 6 färger och 4 platser, vilket är på tok för lite...
Men det är ett roligt spel som utmanar hjärnan lite :gremsmile:

Om någon förresten vet var man får tag på ett Mastermind med minst 5 platser och 7 färger så säg till!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Min hustru och jag brukar köra Alfapet eller kinaschack, beroende hur mycket tid vi har till förfogande.

Krille

Super Moderator
Space Hulk

Jag testade det här gamla GW-spelet igår, och det var ju faktiskt tokskoj! Spelets koncept går ut på att det finns genestealers ombord på Imperiets stora rymdskeppsvrak, och det är Imperial Marines uppgift att rensa ut dem. Marines är coola och hårda med power armor och massor med ammunition, medan genestealers är fyraarmade bestar som är tokbra på närstrid.

Fartfyllt värre var det - den som spelar space marines har till exempel tre minuter på sig att göra sitt drag, minus trettio sekunder per sergeant som saknas, medan genestealers har hur lång tid som helst på sig. En kul grej var "blippar", som var en bricka med en till tre gömda genestealers under. En annan kul grej var command points, som var extra handlingspoäng som marines-spelaren kunde spendera under genestealer-spelarens tur. Det var klart ball!

Det var inte svårt att lära sig heller. Det finns en jättesöt sammanställning på en sida med stora bokstäver som säger vad man kan göra med sina handlingspoäng och hur mycket det kostar. På andra sidan så finns en sammanställning av de viktigaste momenten i reglerna. Sen är det gott om diagram och scheman i regelboken som förklarar hur man gör.

Nackdelen? Tja, jag har för mig att det är out of print, och man får måla sina gubbs själv (om man nu är lat så borde det vara en nackdel).