Nekromanti Bra spel / system för att introducera nybörjaren

Doctor_Hell

Veteran
nu är det såhär att i vår spelgrupp har vi fått med 2 nybörjare som skall vara med och spela nån dag här i framtiden .. så nu undrar jag vilket är det bästa spelet / systemet för att introducera någon i rollspelens underbara värld ?

Det ska vara ett lätt begripligt system

lätt överskådliga regler

snabbt stridssystem som tillåter high action * inga eon strider som tar en eon att klura sig igenom*

snabbt och lätt karaktärsskapande

inte en miljard extra val för spelarna ala dungeons & dragons som bara saktar ner karaktärsskapandet då alla fastnar i nån spelarbok då dom inte kan bestämma sig bland alla awsome tilläg för deras karaktär

jag har kikat runt i min spelhylla och ögat lite på M.U.A , vilket i mina ögon har ett ganska lätt system att sätta sig in i..

det har oxå ett ganska lätt karaktärsskapande som om man har en van sl som spelat spelet innan inte tar så lång tid

dom flesta även utan att spelat rollspel är vana vid % och kan relatera till att du ska skjuta sven-bertil där borta du har 40% i att träffa slå under 40 med dessa 2 tärningar .....

har även funderat på nån utgåva av drakar och demoner då det var spelet som fick mig att börja med dena underbara hobby

men nu är jag intresserad av vad ni har för tips att komma med så shoot

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja... Supergänget är väldigt, väldigt enkelt. Om man gillar superhjältespel.

Om jag ska göra lite självreklam så är Evolutionens Barn även det väldigt enkelt - karaktärsskapandet går på ett litet kick och striderna är mycket snabba. EB kan liknas vid animeserier och -filmer typ Ghost in the Shell och Bubblegum Crisis, om du sett dem.

Båda dessa spel är dock väldigt... "otraditionella". det är ganska långt mellan dem och DoD/WoD/Eon/MUA, som ju alla ändå följer ungefär samma mall. Till exempel är spelarna mer som "medberättare" än traditionella spelare, de har alltså i båda fallen större mäjligheter att vara med och påverka än vad deras rollpersoner egentligen har.

Bland traditionella spel har jag tyvärr svårt att tipsa. Inte för att jag inte känner till en massa spel, utan för att jag som spelat dem se'n typ '93 i dagsläget tycker att alla traditionella regelsystem är för tunga för att användas i praktiken. Jag använder i stort sett aldrig originalregelsystem just därför, utan brukar försöka klura ihop egna. Två av dessa, Spandex (superhjältande) och ett hittills icke namngivet skräckrollspelssystem, är hyfsat kompletta men tyvärr inte nedskrivna, så jag kan inte dela med mig av dem direkt.

//Krank, som ofta undrar hur nya rollspelare orkar ta sig in i tunga regelsystem som BRP (MUA, DoD, etc), för att inte tala om Eon...

Snow

Swashbuckler
Krilles västmark kanske?
http://www.lulu.com/content/2494995

Lite okonventionellt regelsystem om man är van vid DoD eller MUA. Läs mer på: http://www.foxtail.nu

Fudge är ett väldigt enkelt regelsystem som jag också kan rekomendera till nybörjare. Alla egenskaper beskrivs på en skala av 7 ord: Terrible, Poor, Mediocre, Fair, Good, Great, and Superb.
På svenska: Fruktansvärd, Usel, Undermålig (eller kanske halvkass), Godkänd, Bra, Jättebra (ehh) och Fantastisk.
Man slår tärningarna lite speciellt. Medelvärdet är 0, max är +4 (eller +5) och min är -4 (eller -5). Det finns lite olika sätt att göra detta.

Om jag är en "Bra" svärdsman och rullar +1 så flyttas resultatet ett steg upp på skalan. Jag får alltså in ett jättebra hugg. På samma sätt, om man rullar -2 så flyttas resultatet ner två steg. Hugget blir alltså av den halvkassa sorten.

Fudge är väldigt trevligt och framförallt nybörjarvänligt. Man får dock göra världen själv.

Edit: Url till fudge: http://www.fudgerpg.com/fudge.html

krank

Snow said:
Fudge är ett väldigt enkelt regelsystem som jag också kan rekomendera till nybörjare. Alla egenskaper beskrivs på en skala av 7 ord: Terrible, Poor, Mediocre, Fair, Good, Great, and Superb.
På svenska: Fruktansvärd, Usel, Undermålig (eller kanske halvkass), Godkänd, Bra, Jättebra (ehh) och Fantastisk.
Man slår tärningarna lite speciellt. Medelvärdet är 0, max är +4 (eller +5) och min är -4 (eller -5). Det finns lite olika sätt att göra detta.

Om jag är en "Bra" svärdsman och rullar +1 så flyttas resultatet ett steg upp på skalan. Jag får alltså in ett jättebra hugg. På samma sätt, om man rullar -2 så flyttas resultatet ner två steg. Hugget blir alltså av den halvkassa sorten.

Fudge är väldigt trevligt och framförallt nybörjarvänligt. Man får dock göra världen själv.
Och göra tärningarna själv, eller köpa mycket speciella sådana =)

Storuggla

Champion
Re: Bra spel / system för att introducera nybörja

Mouse Guard.

Storuggla, its for proper kids

Snow

Swashbuckler

Vet du någonstans där man kan få tag på det?

krank

Snow said:
Eller använda två Helt vanliga olikfärgade T6.
Tja, antingen märker man upp tärningarna med fudgevärden eller så måste man ta en omväg via alla dåliga rollspelskonstruktioners moder: en tabell. Under spel, no less.

//Krank, they're worse than Hitler

Snow

Swashbuckler
Okej, fel, man behöver fyra tärningar, två i en färg och två i en annan. Detta beskrivs på sidan 27 i reglerna:

Bestäm i förväg vilken färg som är negativ. Ha gärna en standardfärg för detta.

Slå tärningarna.
Ta bort alla tärningar utom den/de lägsta.
Är de av samma färg, resultatet blir detta (om det är den negativa färgen blir det med minustecken).
Är de av olika färg blir resultatet 0.

Alltså, 4 helt vanliga tärningar.

claes

Swordsman

Leisure Games har Fudge-tärningar. Kostar ca 80 kr (inkl. frakt) för fyra tärningar.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Avdelningen självreklam, Bortom: Lögnens slöja. Det utspelar sig i nutid med väldigt enkla regler och det går snabbt att göra en karaktär då man kommit på ett koncept. Introduktionsäventyret Karma verkar dessutom fungera rätt bra på nybörjare av den feedback som jag fått från de som varit nya till hobbyn. Stridssystemet är snabbt (och dödligt) så det blir inte sega och långa strider heller.

En mer avskalad regelversion kan du ladda ned gratis och legalt här. Där finner du regler och lite kampanjmaterial (inte äventyret dock, men flera färdiga finns att ladda ned från hemsidan) och kan se om det är något som är intressant för dig.

Zire

Swashbuckler

Fast vad är det för fel med att ticka av tärningsslag från en tabell? Det är ju både snabbt och enkelt, så det trodde jag skulle vara mer i din linje.

Vad det gäller enkla system så rekommenderar jag Västmark, det är himla enkla regler. Skymningshems är lite mer komplicerade, men är kanske snarare att föredra i en mer sci-fi setting.

hakanlo

Hero

Regelenkelhet i all ära, och det är klart att de genrellt sett ska vara enkla och snabba för nybörjare. Men jag tror det kan vara en bra idé att välja en setting/värld som också är lätt att sätta sig in i. Då skulle väl någon klassisk fantasy (som du verkar inne på) kunna vara en idé. Eller något "nutid". Min erfarenhet är att Mutantskandinavien också är lätt att ta till sig - kaniner med K-pistar brukar vara lätta att visualisera, och upplevas som skojiga. Jag har använt Mutant UA för nybörjare, med gott resultat. Min egen preferens är dock mot det traditionella (t ex BRP).

Annars tycker jag att Saga känns som ett ok val för tradtionell fantasy. Snabbt karatärsskapande, enkelt system, väldigt traditionell fantasyvärld. Jag gillar även tilltalstonen i Saga. Snäll och trevlig.

Ett annat generellt tips: ta ett svenskt spel. Det gör tröskeln mindre (om ni inte alla är helt fena på engelska, förstås).

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Zire said:
Fast vad är det för fel med att ticka av tärningsslag från en tabell? Det är ju både snabbt och enkelt, så det trodde jag skulle vara mer i din linje.
Du ser och använder dig av tabellen - det är därför den faller. Krank avskyr alla regler som används under spelmötet. :gremwink:

Genesis

Ni dés ni maître

Fråga dem vilken typ av filmer och böcker de gillar. Ta sedan ett spel i samma genre, oavsett regelsystem. Diggar de fantasy, välj DoD eller Eon. Diggar de scifi, ta NeoTech eller något annat scifispel du har. Gillar de skräck, välj Call of Cthulhu. Gillar de Anne Rice-böcker, välj Vampire. Och så vidare.

Att systemet är enkelt är en fördel, såklart, men som krank säger är det ingen större skillnad i komplexitet mellan olika traditionella spel, och i vilket fall som helst så spelar komplexiteten en mindre roll än engagemanget. Om de verkligen gillar fantasy kommer det inte att vara några problem med att börja med Eon. Så länge du får dem taggade på fiktionen så spelar regelsystemet mindre roll.

Däremot kan det fortfarande vara en fördel att introducera reglerna i bitar, såklart. Förklara inte hela Eons strisdsystem innan spelet börjar, utan säg bara att man slår oftast tre tärningar, lägger ihop dem och järmför med ett av de här färdighetsvärdena. Ge dem ett antal färdiggjorda rollpersoner att välja mellan (som har ett par luckor kvar som de kan fylla i) och börja spelet ganska på en gång.

Men det bästa nybörjarrollspelet är spelet som, när man presenterar det för nybörjaren, får henne att säga "Ooh! Det låter kul!".Bry dig inte så mycket om regelsystemet.

Arfert

Facit

Håller med, börja med fiktionen.. med det tillägg (avdelningen självreklam då) att vill de köra fantasy på svenska så är Saga OÄNDLIGT mycket enklare än Eon. :gremwink:

Och ganska mycket enklare än DoD.

Gratis testregler till Saga (plus en massa annnat gratismaterial för att direkt köra) finns HÄR.

Saga har en känsla på spelvärlden som påminner om riddarfantasy typ A Game of Thrones, för er som inte spelat det. Människobaserad medeltidsfantasy alltså.

Rickard

Urverk speldesign

Snow said:
Och göra tärningarna själv, eller köpa mycket speciella sådana =)
Eller använda två Helt vanliga olikfärgade T6.
För att få spannet på ±3 kan man annars använda sig av två stycken T4:or där en är negativ och den andra är positiv. Efter slaget så är det den lägsta tärningen som modifierar uppåt eller nedåt beroende på om det är den positiva eller den negativa. Visar tärningarna lika så modifieras inte värdet någonting alls.

Det ger inte samma sannolikheter som Fudges 4T6 men kan användas som substitut.

---

Om trådstartaren är ute efter ett enkelt spelsystem så rekommenderar jag mitt eget Matiné som är ett enkelt och fartfyllt system som fokuserar på beskrivandet av handlingen. Särskilt dyrt är det inte heller med sina €15 som det kostar att köpa spelet. Läs följande fil för att få en hum om stridssystemet.

I övrigt rekommenderar jag InSpectres där man spelar Ghostbusters. Det är ruskigt enkelt (räckte med att läsa igenom den 90-sidiga boken en gång för kunna det), väldigt snabbt, riktigt smart i sin utformning, ställer kreativa krav på spelarna och är väldigt lätt att sätta sig in i "Ni spelar anställda i ett franchise-spökfångarföretag á la Ghostbusters".

/Han som ska testa Matiné-motorn till Mutant: UA idag

Greip

Veteran

Mutant:UA säger jag också. Härlig stämning och eftersom det utspelar sig i Sverige/Skandinavien så vet spelarna redan en del om världen (eller de tror att det gör iaf :gremwink: ). Igenkänningsfaktor hopblandat med helt bisarra situationer och karaktärer är ett vinnande koncept!

Annars är Call of Cthulhu ett bra tips, men spelarna får gärna ha läst lite Lovecraft iaf så man fattar vad det handlar om.

DoD:T gillar jag också med det att man väljer två egenskaper man är bra på och en dålig. Tar bort en del av tärningsrullandet när man skapar karaktär iaf. Och väldigt härlig stämning i världen också, som också kan vara lätt att relatera till. Som vilken fornnordisk gudasaga som helst! :gremsmile: