Gustav Lorentz
a.k.a. McKatla
- Joined
- 2 Aug 2010
- Messages
- 1,133
Allt som oftast finns numera avsnitt om hur ett spel skall spelledas (utöver det närmast obligatoriska avsnitten om vad rollspel är och hur de spelas). De är sällan särskilt användbara för oss som varit med ganska många år vid det här laget. Men då
och då händer det – någon idé som en inte tänkt på under alla år gjuter nytt liv i spelledandet.
Ett sådant frö var för mig ett litet nätäventyr för KULT Divinity Lost kallat The Midnight Train (https://drive.google.com/drive/folders/1Iqk9t4ufsTuB0jhERW5zuq4qmOhdK-On). Där lärde jag mig ett oerhört effektivt sätt att via korta scener bygga fram ny- eller förskapade rollpersoner så att de blir levande och engagerande. Det gick ut på att i första scenen, ombord på ett tåg, via korta frågor till rollpersonen få dessa att måla upp de mest dramatiska händelserna i deras förflutenhet. Vi prövade detta, som ju annars brukar skapas i ensamhet eller ihop med spelledaren innan spelet börjar, med de andra spelarna närvarande. Det blev oerhört starkt och engagerande, där spelarna från början en efter en blev medskapare och inte bara åskådare. Jag har sedan dess fortsatt med denna metod och älskar det medskapande och engagemang detta nästan ofelbart ger upphov till – något jag trots 40 år som SL inte arbetat med så medvetet förr.
Så min fråga är vad du plockat upp som tips som förnyat ditt spelledande under senare år.
och då händer det – någon idé som en inte tänkt på under alla år gjuter nytt liv i spelledandet.
Ett sådant frö var för mig ett litet nätäventyr för KULT Divinity Lost kallat The Midnight Train (https://drive.google.com/drive/folders/1Iqk9t4ufsTuB0jhERW5zuq4qmOhdK-On). Där lärde jag mig ett oerhört effektivt sätt att via korta scener bygga fram ny- eller förskapade rollpersoner så att de blir levande och engagerande. Det gick ut på att i första scenen, ombord på ett tåg, via korta frågor till rollpersonen få dessa att måla upp de mest dramatiska händelserna i deras förflutenhet. Vi prövade detta, som ju annars brukar skapas i ensamhet eller ihop med spelledaren innan spelet börjar, med de andra spelarna närvarande. Det blev oerhört starkt och engagerande, där spelarna från början en efter en blev medskapare och inte bara åskådare. Jag har sedan dess fortsatt med denna metod och älskar det medskapande och engagemang detta nästan ofelbart ger upphov till – något jag trots 40 år som SL inte arbetat med så medvetet förr.
Så min fråga är vad du plockat upp som tips som förnyat ditt spelledande under senare år.
Last edited: