Nekromanti Bra system för historiskt medeltida rollspel med lite fantasyinslag

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag har en idé på en kampanj.

England, 1100-tal, anarki, smuts, klassamhälle och allt det där. Det finns både magi och monster och mysterier, även om de flesta människor lever sina liv utan att någonsin se något sådant.

Vilka rollspel skulle stötta ett sådant spel?

Jag vill ha ett ganska detaljerat spelsystem, ett där rollfigurer börjar ganska bra och inte inte slutar som halvgudar, det får gärna men måste inte ha lite "story" eller "indie"-stuk.

BRP finns på min karta här, det är enkelt och funkar och dessutom har jag en rätt okej BRP-modul som heter Merry England som innehåller en del matnyttigheter. Jag ser det som en stark men tråkig kandidat, lite som att köpa en Volvo.

GURPS har jag också funderat på, har bara spelat ett par möten av det i forntiden och har positiva minnen. Det ligger kanske i överkanten för hur mycket regler jag orkar med, men det har också sina fördelar, som ett intressent system för att bygga rollfigurer och säkert finns det någon modul jag kan köpa till också.

Nu undrar jag vad det finns för fler kandidater!

Mogger

Hipsteranka
Jag hade valt Burning Wheel.

Smutsigt, jordnära, story, lite indie, light fantasy...

Leon

Leo carcion
Skall du ha ankor? I så fall föreslår jag HeroQuest2

....what?!

Tänker att det borde gå att göra något slags Ars Magica klon kanske. Där kan ske inte alla spelar en magiker. Har dock inte kollat i Ars Magica på säkert 15 år , minns faktiskt inte alls om systemet är bra.

luddwig

Lawful evil
Saga känns passande. Det innehåller inte direkt smuts, story eller indie men du har det basala i form av grundegenskaper, färdigheter, träffområden (om du vill) och magi. Dessutom rymmer den feta men alls inte dyra regelboken väldigt mycket medeltidsaktigt världsmaterial.

Jocke

Man med skägg
Jag skulle dra lite i Blood & Bronze och skriva nya klasser som funkar till miljön.

Tex skulle det vara mycket vanligare att levla genom att ge skatter till en person högre upp i samhället för fördelar än till gudar eller dylikt (även om det såklart också går).

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Warhammer fantasy 2ed? Smutsigt och kan vara low-fantasy om man vill

Khan

Kondottiär
Som några andra skulle jag definitivt rekommendera Saga. Stryk magikapitlet så har du i princip det du letar efter, rakt av.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Peter;n278474 said:
Skall du ha ankor? I så fall föreslår jag HeroQuest2

....what?!
De enda ankor som kommer att figurera i den här tänkta kampanjen kommer att vara grillade och ha ett spett uppkört i ___. :)

Jag ska försöka svara på de flesta inläggen ikväll, men i väntan på att jag har tid så vill jag ställa en fråga till Saga-fansen.

Mina tankar här går åt något som är rätt grim-dark. Jag har fått för mig att Saga är mer glättig gladfantasy. Stämmer det? Eller går Saga att föra i olika stämningslägen?

Caligo

Swashbuckler
Skarpskytten;n278459 said:
Jag har en idé på en kampanj.

England, 1100-tal, anarki, smuts, klassamhälle och allt det där. Det finns både magi och monster och mysterier, även om de flesta människor lever sina liv utan att någonsin se något sådant.

Vilka rollspel skulle stötta ett sådant spel?

Jag vill ha ett ganska detaljerat spelsystem, ett där rollfigurer börjar ganska bra och inte inte slutar som halvgudar, det får gärna men måste inte ha lite "story" eller "indie"-stuk.

BRP finns på min karta här, det är enkelt och funkar och dessutom har jag en rätt okej BRP-modul som heter Merry England som innehåller en del matnyttigheter. Jag ser det som en stark men tråkig kandidat, lite som att köpa en Volvo.

GURPS har jag också funderat på, har bara spelat ett par möten av det i forntiden och har positiva minnen. Det ligger kanske i överkanten för hur mycket regler jag orkar med, men det har också sina fördelar, som ett intressent system för att bygga rollfigurer och säkert finns det någon modul jag kan köpa till också.

Nu undrar jag vad det finns för fler kandidater!
Maelstrom verkar ju ha massa bra moduler.

Regelmässigt verkar ju mitt QuestCore vara som klippt och skuret för detta:

http://www.drivethrurpg.com/product/...-Svensk-utgava

luddwig

Lawful evil
Skarpskytten;n278512 said:
Jag har fått för mig att Saga är mer glättig gladfantasy. Stämmer det? Eller går Saga att föra i olika stämningslägen?
Saga känns hyfsat snällt men kan lätt göras mörkare. Svält, häxjakter, böldpest, giriga adelsmän, regn, lera...

MattiasLejbrink

Swordsman
Alltså Hârnmaster är exakt detta. Och om jag minns upphovspersonerna till Saga rätt så är Hârnmaster en stor inspiration, vilket skulle betyda att Saga också passar bra. Själv har jag spelat MASSOR av Hârnmaster men bara bläddrat i Saga. NRC som skapade Hârnmaster var, liksom de flesta på den tiden, inspirerad av Tolkien. Många kör kampanjer som liknar Game of Thrones väldigt mycket. Default-kampanjen (inofficiell) till Hârnmaster heter ju The Kaldorian Succession Crisis :)

Ska nämna igen också att regelsystemet Hârnmaster är skilt från världen Hârnworld, så man kan ta det ena eller det andra. Som regelsystem drar väl Hârnmaster åt simulationism. Världen Hârnworld är otroligt genomtänkt och det finns oändligt med material, men smaken är som baken när det kommer till spelvärldar.

Leon

Leo carcion
Skarpskytten;n278512 said:
De enda ankor som kommer att figurera i den här tänkta kampanjen kommer att vara grillade och ha ett spett uppkört i ___. :)
"...it's the only way to be sure"

Jag har ett franskt spel du skulle gilla - Miles Christi. Fast det är specifikt för att spela Tempelriddare innan andra korståget. Tyvärr är det svårt att få tag på och på franska.

Annars tycker jag att Mythras låter som en bra fit men OK inte så indie...

Khan

Kondottiär
Nu har jag inte spelat Hârnmaster utan bara hört skräckhistorier om dess komplexitet, så jag ska inte säga om det är sant eller inte att det är ett av de mer detaljistiska systemen man kan ha. Jag ska istället pusha lite mer för Saga.

Saga är ett mycket smidigt spel, särskilt om du tänkt dig att använda en egen värld. Reglerna är enkla att komma in i för någon som kan lite BRP sedan innan och jag tror inte du har några problem att börja en session med tre spelare, pitcha lite snabbt och sedan vara klara med allas RP inom 45 minuter.

Min bild av Sagas värld och stämning är väldigt 1100-tal. Det är ganska skitigt och jävligt, utan en alltför hög nivå på tekniken. Det är lågmäld ryngbrynjefantasy. Mer inspiration av Robin Hood och Ivanhoe, historieböcker och Erikskrönikan än Tolkien, Frazetta och Conan. Det är inte realistiskt, men det känns realistiskt på något sätt. Svårt att sätta fingret på.

Som sagt, ringbrynja är standardrustning, inte plåtar och hornhjälmar. Det är en schysst och snabb BRP-variant, med lagom mycket detaljism och djup utifrån vad det lät som om OP ville ha. Låter det skoj? Det är det.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Bolongo;n278468 said:
Eller, tja, exakt förutom indie-larvet. Maelstrom är mer OSR. ;)
Bra tips, lökig ton.

Angående Saga så är det på intet vis något crunchigt spel. Det är ungefär som DoD -91 fast med men onödigt bös borttaget. Har man inte rustning på sig och hamnar i strid så är det bara en tidsfråga innan det går riktigt illa för en.

Tonen i Saga är inte särskilt grim dark, utan feelingen är bitvis lite mer "torr" (tänk äventyrsböcker á la Howard Pyle), men settingen innehåller redan häxjakt, pest och inbördeskrig, men mer i periferin av presentationen. Kolla in grundreglerna som går att ladda ner på Saga Games hemsida. Det är liksom alla regler till spelet.

För mer crunch så tror jag också att Maelstrom eller Burning Wheel kan vara nåt att kolla på. Kanske Rune Quest 6/Mythras?

Hade du frågat i gruppen Bräd- och rollspelsforum så hade en namnkunnig forumit talat sig varm om att Eon IV är det perfekta spelet (och det ÄR ju både crunchigt och storyfokuserat), men det hade nog krävt en del handpåläggning (översyn/tillrättaläggning av bakgrundstabellerna tänker jag – jag är inte insatt i spelet egentligen).