Nekromanti Bra system för historiskt medeltida rollspel med lite fantasyinslag

Mogger

Hipsteranka
Har du kikat på Järn? Eller alternativt Hjältarnas tid? Järn har ju fördelen att det finns en del "regler kring karaktärer och värld" medan HT är betydligt mer lättsamt, men inte alls så glättigt som man kan tro!

Ska jag spela BRP finns det inte några andra alternativ för mig.

Edit: Eller Fornsaga. Det beror nog lite på vilka jag skulle spela med.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
anth;n278885 said:
80-talet är väl new school? :)
Spelar man med rouge:ar spelar man new school. De förstörde DnD när de införde rougen, sedan har det bara gått utför. :p

@Måns. Järn äger jag, ett smart och välskrivet rollspel som jag inte alls tycker om och inte vill spela.
@Måns. Jag kan köpa BRP och bygga om till det jag vill. Jag kan köpa HT och bygga om till det jag vill. Varför ska jag välja HT framför BRP?
@Botulf. L&D står på min inköplista! Dock, min grupp klarar nog av mycket, inklusive mycket krushigare system än jag, men de klarar inte av OSR-kloner. Jag ska köpa det här spelet någon gång, men inte till det här projketet.

Khan

Kondottiär
Skarpskytten;n278895 said:
/.../@Måns. Jag kan köpa BRP och bygga om till det jag vill. Jag kan köpa HT och bygga om till det jag vill. Varför ska jag välja HT framför BRP?
HT är BRP, fast bra.

(Ursäkta att jag inte är Måns)

Mogger

Hipsteranka
Skarpskytten;n278895 said:
@Måns. Järn äger jag, ett smart och välskrivet rollspel som jag inte alls tycker om och inte vill spela.
@Måns. Jag kan köpa BRP och bygga om till det jag vill. Jag kan köpa HT och bygga om till det jag vill. Varför ska jag välja HT framför BRP?
Jag ska vara ärlig. Jag äger Järn och har läst det, men aldrig spelat det. Jag har däremot spelat HT och som Khan skriver så är det BRP fast bra. Det är som att sätta sig i den där gamla Volvon. Man känner igen allt, men så börjar man köra och så var det hur kul som helst! Inte alls som det såg ut!

Vår spelgrupp ändrade inget alls när vi spelade HT och vi är jäkligt petiga!

Jarl

Hero
HT har iofs noll skitighet och medeltidskänsla, dock väldigt BRP.

Mogger

Hipsteranka
Jarl;n278914 said:
HT har iofs noll skitighet och medeltidskänsla, dock väldigt BRP.
Håller inte med. Om man inte utgår från layout och exempeltexter. Annars finns både skitighet och medeltid där.

Det beror ju på vaf man menar med skitighet.men så länge man kan dö av en rostig kniv i ögat så uppfylls min skitighetkvot. Resten är bara färg.

MattiasLejbrink

Swordsman
Skarpskytten;n278631 said:
Angående övriga tips.

HarnMaster - är inte det väldigt mycket regler? Mitt intryck av det när det begav sig var också att det var väl dödligt? Dock, visste inte att reglerna var skilda från världen, det var en nyhet för mig. Hur funkar det, jag hittar bara en regelbok på Colombia Games hemsida.
Så här skulle jag säga: det är inte så mycket mer regler än andra spel, men själva spelandet i sig tar en stund. Ta strid som exempel: det är inte så svårt att förstå principen, men i och med att det ska vara "realistiskt" så tar varje strid en bra stund med många slag. När man spelat ett tag förstår man varför krigare hade ringbrynja och sedermera segmenterad plåt. Rustning räddar liv! :)

HârnMaster är regelsystemet. Gällande världen så är HârnWorld en överblick:

http://columbiagames.com/cgi-bin/query/harn/cfg/single.cfg?product_id=5001

Därefter köper man lämpligast en kingdom module, till exempel Kaldor:

http://columbiagames.com/cgi-bin/query/harn/cfg/single.cfg?product_id=5610

På sajten Lythia.com finns sjukt mycket högkvalitativ "fanon", alltså fans som skrivit egna grejer till världen.

Det blir ganska likt Game of Thrones, såväl gällande intrigen som stridsscener.

Jag gillar det, men alla i spelgruppen måste vara med på förutsättningarna, annars bättre köra något mer "light".

Jarl

Hero
Måns;n278920 said:
Håller inte med. Om man inte utgår från layout och exempeltexter. Annars finns både skitighet och medeltid där.

Det beror ju på vaf man menar med skitighet.men så länge man kan dö av en rostig kniv i ögat så uppfylls min skitighetkvot. Resten är bara färg.
Jag kanske inte läste så noga, men det mesta verkade vara fantasy snarare än medeltid; ineffektiva och esoteriska rustningar, vaga vapen och ingen medeltidsinfo som hjälper SL. Plus dock för avsaknad av bardiskar :)

Mogger

Hipsteranka
Jarl;n278946 said:
Jag kanske inte läste så noga, men det mesta verkade vara fantasy snarare än medeltid; ineffektiva och esoteriska rustningar, vaga vapen och ingen medeltidsinfo som hjälper SL. Plus dock för avsaknad av bardiskar :)
Ja, alltså, frågan gällde ju regelsystem, så det håller jag helt med dig om. Och ja, det finns en spelbalansaspekt med rustningar så att man ska kunna spela typ tjuv med lätt läderrustning utan att autodö när man möter en riddare. Just den biten är kanske inte så realistisk, men det skänker helt klart spelglädje. Men esoteriska? Det är ju vanliga rustningar och vanliga vapen?

Hur som helst. Det här är inte något korståg från min sida, och det är inte så konstigt att man har olika erfarenheter av samma system, och att man lägger olika värderingar i "medeltid", "fantasy" och liknande :)