Nekromanti Bra system för historiskt medeltida rollspel med lite fantasyinslag

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Paal;n278472 said:
luddwig;n278477 said:
Khan;n278492 said:
Rangertheman;n278510 said:
DeBracy;n278568 said:
MattiasLejbrink;n278530 said:
Okej, okej, jag fattar!

Med risk för att trampa någon på tårna, jag har alltid uppfattat Saga som lite mellanmjölk, okej men rätt trist, men jag får kanske omvärdera det. Oavsett, den får gå upp på listan. Enkelt spel = lätt att modda också, det ser jag som ett plus.

Eon IV går säkert att modds, men et känns som mycket jobb, Eon känns fastvuxet i Mundana och Eon IV i Jargien framför alt. Ska dock sägas att Jargien är ganska grim dark och Eons dödliga stridssystem kan ju också ge en sådan känsla.

Bolongo

Herr Doktor

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Angående övriga tips.

BW - har, har läst, men för mycket krångel.
Warhammer Fantasy 2 - har, har läst, men för mycket GW. Plus väl blodigt?
ArsM - har. har läst, men är inte mycket till spel om man lyfter ut magin?
B&B - väldigt nyfiken på detta spel, men är det inte en retroklon med levlar och allt?

HarnMaster - är inte det väldigt mycket regler? Mitt intryck av det när det begav sig var också att det var väl dödligt? Dock, visste inte att reglerna var skilda från världen, det var en nyhet för mig. Hur funkar det, jag hittar bara en regelbok på Colombia Games hemsida.

QuestCore och RQ6/Mythras ska jag spana in lite närmare.

Jocke

Man med skägg
Skarpskytten;n278631 said:
B&B - väldigt nyfiken på detta spel, men är det inte en retroklon med levlar och allt?
Man "levlar" genom att ge tribut till någon som står i högre position än en själv, vilket ger olika fördelar tex tillgång till mer av ditt yrkes förmågor om du offrar till din ävenyrarnas gudom. Eller kanske ett hus och medborgarrättigheter om du går i förbund med en stadsstat. Eller magiska krafter om du hittar en staty av en bortglömd fe att offra till.

Och här är en till review: https://www.youtube.com/watch?v=1rmsqJsOczQ

God45

#PrayersForBahakan
Vill du ha något som inte är en mattefest för låtsas historiker så är Vampire the Dark Ages fucking great. Det är snabbt, det är enkelt, alla kan det, det är shitty men på ett sympatiskt sätt och vill du ha konstig magi eller något finns det en hög böcker du kan slänga på problemet men systemet håller också för att du improvar.

Men att ha ett system där jag kan säga "Jag vill vara ganska rik" och sätta 3 prickar i "Ha pengar" är nice.

cogitare

Swashbuckler
God45;n278661 said:
Men att ha ett system där jag kan säga "Jag vill vara ganska rik" och sätta 3 prickar i "Ha pengar" är nice.
Lite OT, men Backgrounds (som senare slogs ihop med Merits och blev bara Merits i nWoD/CofD) är det enskilt främsta bidraget till rollspel som White Wolf och WoD har stått för. Att kvantifiera den här typen av resurser som annars så ofta sköts med vänstran. Inte bara pengar utan kontakter, din sociala ställning, allierade och en hel massa andra saker.

Cog.

PS. Det förekommer så klart en del i andra spel i form av Feats eller tom. gamla ADD där man kunde få lite liknande resurser iom. hög level. DS.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
God45;n278661 said:
Vill du ha något som inte är en mattefest för låtsas historiker så är Vampire the Dark Ages fucking great. Det är snabbt, det är enkelt, alla kan det, det är shitty men på ett sympatiskt sätt och vill du ha konstig magi eller något finns det en hög böcker du kan slänga på problemet men systemet håller också för att du improvar.

Ha, det var bra tänkt utanför boxen där. Jag har ju tom spelat detta! Nu känner jag kanske att jag har spelat sönder systemet, men å andra sidan är det som du skriver riktigt enkelt och flexibelt, vilket jag gillar. Så det får ingå i mina funderingar.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Hubarth;n278784 said:
Pendragon!
Vet, jag har nog spelat 300+ spelmöten Pendragon i mitt liv och är med i en kampanj som pågår och ska pågå i många år till. Det finns något sådant som för mycket av det goda. Men tack ändå, vi borde prata med Pendragon på det här forumet.

luddwig

Lawful evil
Skarpskytten;n278790 said:
Jag är 80-tals-old-school, inte 70-tals-old-school ...
Inte... skriva... spydig... kommentar... Inte... skriva... Inte... Inte...

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Bolongo;n278630 said:
Med det sagt så kan det uppfylla dina behov eftersom det är definitivt är low fantasy med hög dödlighet.
Småmodifikationer och obalanserade köpe-system är två saker i rollspel som jag har rätt svårt för. Köpe-system kan funka, men då måste de vara balanserat och ge bra betalt när det gäller ståry och karaktärsgestaltning.

luddwig

Lawful evil
Skarpskytten;n278795 said:
Är du old-schooligare än mig?
Det tror jag inte egentligen, men sett ur ett OSR-perspektiv är 80-talet när det började gå brant utför med rollspelen.

APM

Bläckfisk
Frågan är väl om det bara är system du vill ha till en färdig setting eller om du vill ha hela världspaketet också?

Om du bara vill ha ett system som du kan använda till din redan uttänkta spelvärld så tänker jag på Järn och mitt eget Fornsaga ( http://fornsaga.se ). Järn är ju brp med magi som en stor del av systemet medan Fornsaga är en blandning mellan trad och indie med influenser från world of darkness och nemesis.

Jag vet inte vilket fokus du siktar på men om du vill ha strider som går rätt fort och är rätt dödliga så gör Fornsaga det. Men om du vill ha crunchnivå med kroppsdelar och skräcktabeller så får du leta någon annanstans.

Settingen är ju fornnordisk järnålder men det går lätt att modda då spelvärlden är tänkt att utstakas av spelgruppen själv.

Kärnan i spelet är rätt enkel och finns sammanfattad här: http://fornsaga.se/om-fornsaga/regelsystemet/

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag har insett att min första post kanske var lite luddig, och det beror på att jag inte hade tänkt klart. Alla förslag som strömmat in i den här tråden - tack alla! - har fått mig att inse att jag helst vill ha ett rätt generiskt spel utan en massa setting, som jag ju inte behöver. Helst vill jag inte heller behöva hålla på att modda regler kopplade till setting för att få det att passa det jag vill göra, jag vill inte sitta och skriva om vapentabeller för att det inte fanns tunnhjälmar och korpnäbbar i England år 1140 eller göra om magisystem som har fel metafysik.

Där jag står nu så vill jag ha något som är relativt regellätt (och ska det vara mycket regler så ska det vara regler kring karaktärer och värld, inte en massa stridsmodifikationer och pill med trollformler) och som varken är för heroiskt eller för dödligt. Så jag tänker väl BRP eller Malestrom Doomsday just nu; det känns som att jag kan köra dem utan vidare krussiduller och det finns också relevanta settingböcker dem. HarnMaster och GURPS är bubblare, men jag tror de är för regeltunga och för blodiga bägge två. GURPS har dock vettiga settinböcker, så det är ett plus där.

Ska kolla upp QuestCore också.

Och B&B verkar verkligen fräckt och välgjort, men det är vid sidan av det jag vill göra här.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
luddwig;n278798 said:
Det tror jag inte egentligen, men sett ur ett OSR-perspektiv är 80-talet när det började gå brant utför med rollspelen.
Ja, fast först i mitten på 80-talet när Dragonlance sjukan slog till inom DnD och Äventyrsspel ersatte utforskning med rälsning i sin äventyr. Men detta är troligen ämnet för en egen tråd.