Nekromanti Bra tradspel?

Mogger

Hipsteranka
Ja, det blir ju lite subjektivt, men poängen här är att det är era åsikter jag är ute efter. Så här är det. Jag har spelgrupp som ganska engagerad och vi har spelat länge ihop. Mest tradspel. De senare åren har vi först oss på indie och en del indiefierat trad. Jag har haft kul, men det har inte funkat lika bra för alla. Så, vi behöver ett nytt system som funkar för oss. Lite kriterier:

1. Det sa vara ett riktigt spel. Inte ditt hopkok, som inte är klart men som är överbra m.m. Ja, ni fattar.
2. Det ska inte vara indie. Inga Belifs, Livsmål eller annat som definierar den biten av karaktären.
3. Reglerna ska funka. De ska funka i strid, under långa kampanjer, under korta kampanjer o.s.v.
4. Reglerna ska inte vara så enkla så att spelarens val blir meningslösa.
5. Reglerna ska inte vara så omständliga att det krävs 4 slag och 3 tabeller för att avgöra ett enda avlossat skott.

Så, vilka kandidater finns? Jag kommer själv bara på Matiné, och det säger kanske en del om mina preferenser. Kanske Krilles T10-system. Finns det i någon spelbar form nu? Hur är SAGA?

Men, inser jag nu, minst lika intressant vore det om du ville berätta varför just ditt favorittradspel är värt att testa.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Pendragon känns som om det kvalar in, även om det har rätt mycket regler för karaktärsdrag och passioner som ofta är viktigare än sådant som färdigheter och grundegenskaper. Är det inte lite tendentiöst att säga att indiespel har monopol på sådant?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har gillat Mutant: UA ända sedan det kom ut. Det är ett riktigt fint tradspel med smidiga regler som inte är alltför simpla.

Dock tror jag att det kan vara svårt att bryta loss reglerna ur spelvärlden. Köper man Mutant känns det som att man köper hela konceptet, så det gäller ju att man gillar skandinavisk postapokalyps.

(äventyren är bra också)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
De jag tänker på på rak arm är:

Höstdimma, ok, det är inte testat i kampanjspel, men det fyller dina krav i övrigt. Reglerna är lätta, men det går att ha lite taktik i striderna om man nu vill det.

Savage Worlds, lättviktigt trad-spel. Jag läste det dock innan jag började recensera spel på bloggen, så jag kommer inte ihåg mer än att jag tyckte det var ett funkis tradspel. Det är billigt dessutom.

Call of Cthulhu, lätta regler och definitivt kampanjvänligt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mutant City Blues använder Gumshoe, vilket i mina ögon ändå är ett rätt traddigt system, men med en mycket bättre approach till det här med ledtrådar etc. MCB är dessutom ruskigt välskrivet, jag läste boken och kom direkt på flera äventyr och rollpersoner jag ville köra. CSI med superkrafter, i sammanfattning.

Eclipse Phase är det coolaste och bästa tradspel jag läst någonsin. Det är Transhuman Space så som det borde ha varit; postapokalyps, skräck och cyberpunk kombinerat med en mycket stark transhumanistisk ådra med kroppsbyten etc. En trovärdig framtidsbild som tangerar hard-SF ganska mycket; ett regelsystem som är traddigt men t.om fick mig att vilja sitta och välja utrustning och vapen (!).

Supernatural om man vill ha lite halvt lättsam actionskräck. Rätt enkelt regelsystem och tydlig koppling till TVserien med samma namn. Det taffliga i att alla illustrationer är foton från serien vägs upp av ett spelledarkapitel så bra att jag helt tappade farten i skrivandet av mitt eget Midnatt.

Arfert

Facit
Sagas grundregler kan du kolla in HÄR (pdf).

De är trad, men om man vill kan man bygga ut hjältepoängen för mer spelarinflytande. Och det har lagom lite regler för övrigt. Passar bäst för lätt culturegaming och äventyrande på en relativt låglevel-nivå. Huvudfiender är oftast ganska vanliga människor.

Mogger

Hipsteranka
Bobby Magikern said:
Pendragon känns som om det kvalar in...
Finns det fortfarande?

Bobby Magikern said:
...även om det har rätt mycket regler för karaktärsdrag och passioner som ofta är viktigare än sådant som färdigheter och grundegenskaper. Är det inte lite tendentiöst att säga att indiespel har monopol på sådant?
Ok, Skit i bisatsen. Det ska inte vara indie. Punkt.

Mogger

Hipsteranka
Det har vi redan spelat till förbannelse. :gremsmile: Personligen tycker jag att reglerna är lite för...ja, ofärdiga är nog rätta ordet.

Mogger

Hipsteranka
Arfert said:
Vad för slags kampanj och spelvärld ser du framför dig?
Gritty, Warhammeresque fantasy gillar vi alla i gruppen så det är en rimlig kandidat. Men jag vet faktiskt inte än.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Måns said:
Bobby Magikern said:
Finns det fortfarande?

Bobby Magikern said:
...även om det har rätt mycket regler för karaktärsdrag och passioner som ofta är viktigare än sådant som färdigheter och grundegenskaper. Är det inte lite tendentiöst att säga att indiespel har monopol på sådant?
Ok, Skit i bisatsen. Det ska inte vara indie. Punkt.
Femte utgåvan av Pendragon kom ut för inte allt för många år sedan, så den borde gå att få tag på, tillsammans med The Great Pendragon Campaign, som är vad det låter som -- en kampanj som tar rollpersonerna över tre generationer, från Uther Pendragons tid till Arthurs sista strid mot Mordred.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: OT

hjk said:
OT
Hur är det, har eller ska Eclipse Phase komma ut i en andra upplaga, och vilka förändringar kan det innebära?
Tja, jag och grabbarna som bygger om speltexten till en mer "light" pdf-version utan illustrationer (bara svart text på vit bakgrund via LaTeX) utgår från den second edition-PDF som flyter omkring helt lagligt på de vanliga ställena. Det har skett en andra tryckning, men pga dålig kommunikation så blev det första utgåvan igen.

Jag har dock ingen riktig koll på skillnaderna; de var mest av erratanatur vad jag vet, och erratan går ju att tanka ner. Jag har mest märkt att layouten gått åt h-e i andra eftersom de inte riktigt kollat hur texten flödade, så plötsligt har vi horungar och rubriker längst ner på sidor och skit =)

Själv sitter jag mest och hoppar upp och ner i väntan på hårdversionerna av Sunward och spelledarpaketet...

(Och ja, den där isohuntlänken är helt legal. Så jag bryter inte mot några regler.)

claes

Swordsman
Bobby Magikern said:
Måns said:
Bobby Magikern said:
Finns det fortfarande?
Femte utgåvan av Pendragon kom ut för inte allt för många år sedan, så den borde gå att få tag på, tillsammans med The Great Pendragon Campaign, som är vad det låter som -- en kampanj som tar rollpersonerna över tre generationer, från Uther Pendragons tid till Arthurs sista strid mot Mordred.
Jag tror Pendragon 5th ed. är svår att få tag på. På Amazon kostar det allt från $45 (begagnat) till $180 (nytt). På ebay hittar jag det inte alls.

Botulf

Hero
Ett par lättviktiga och fokuserade tradspel jag börjat gilla mycket på senare tid:

Barbarians of Lemuria

Finns i gratis version här http://www.1km1kt.net/rpg/barbarians-of-lemuria och så finns även en bättre reviderad version i tryck. Väldigt fokuserat på sword&sorcery men går att enkelt att modda till vad som helst då systemet är väldigt basic (finns Barbarians of Aftermath som är en postapokalyptiskt tillägg till spelet finns och sedan har jag hört att folk gjort flera olika hacks till det. Exempelvis Star Wars). Det är inte något nyskapande i sig utan snarare kompakt, fokuserat och jag tycker det är rätt elegant och passande för regeltunt men ändå väldigt traditionellt spel. Den tryckta Barbarians of Lemuria Legendary Edition är bättre än gratis pdf:en men även den funkar bra även om den har några små skönhetsfläckar som den tryckta ändrar om lite. BoL tycker jag är sådär DoD-svarta boxen-lätt fast med struktur och ett fokus.

Action! från Mindless Gaming. Vill man ha snabb och enkel nutidsaction så funkar detta utmärkt. Även om detta och ovannämnda spel inte har något med varandra att göra så tycker jag båda har samma typ av tänk: regeltunt, väldigt tradspeligt och snabbt att komma igång med.

Trail of Cthulhu

Jag vet inte om detta räknas som indie eller trad (då jag inte är helt säker på definitionerna) men gestaltar förlagan CoC på ett mycket mer fokuserat sätt där själva detektivandet står i centrum i spelets mekanik än BRP, och siktar på att fånga den litterära känslan i HPL´s med fleras och lyckas rätt bra. Har även en setting fokuserad på 30-talet och tre exempel på sub-settings. Reglerna är mer strömlinjeformat än CoC men inte lika mycket settinginfo, men däremot alternativa tolkningar av Mythos för SL.
Baserat på samma system som i tråden redan nämnda Mutant City Blues.

Old School D&D kloner

Om man vill tillbaka till en enklare era av D&D såsom det en gång var, fast i modernare förpackning så finns det en del bra inkarnationer att välja mellan (om man inte har tillgång till orginalen).
Basic Fantasy RPG http://www.basicfantasy.org/downloads.html
Swords&Wizardry / WHITE BOX http://www.swordsandwizardry.com/?page_id=18
Dark Dungeons http://darkdungeonsblog.wordpress.com/get-it-now/
Alla finns som gratis pdf eller som lulu-tryck. S&W/White Box är här den enklaste och simulerar första ur-D&D, mittemellan Basic Fantasy simulerar D&D Basic/Expert och Dark Dungeons simulerar D&D BECMI/Rules Cyclopedia och har mest omfattande regler(men fortfarande väldigt basic).

Det jag gillar med alla ovan nämnda är att man kan läsa reglerna på inte ens en kväll och sedan sätta nästa dag sig ner och lira(ToC är väl kanske undantaget då det är det mer kluriga av dem tycker jag då det har ett annorlunda tänk). Det är inget petnoga hit och dit med mängder av modifikationer eller jättedetaljerade vapenlistor, 20+ olika taktiska moment i strid eller detaljerade skadesystem, väldigt lättmoddat, ingen pryldetaljism och sånt utan mer rakt på sak.

Apocalypse World. Ok, inte trad i konventionell mening. Men heller inga beliefs eller livsmål.
Trail of Cthulhu. Har visserligen små inslag av indie, men knappast svårsmält.
Eller varför inte testa Warhammer 3rd ed, eftersom ni gillar settingen?
Kanske Fausts Manuskript, som finns här på forument nånstans? Warhammer-lik setting och traddiga regler.
Sen tycker ju jag att man kan lira Mutant med Version Noll på ett rätt traddigt sätt, men V0 har ni ju redan testat... :gremsmile:

Sen blir jag nyfiken på vad i indiespelen din grupp haft problem med och vill undvika? Att spela improviserat och spelardrivet, utan färdigt scenario? Eller att ha karaktärs- och drivkraftsmekanik över huvud taget?