Nekromanti Bra tradspel?

Arfert

Facit
Re: Artesia?

Måns said:
Ingen har nämnt Artesia. Passar det inte in, eller blev det bara så? :gremsmile:
Folk har nog bara glömt bort det. har inte spelat det med dess egna regler rakt av, utan endast ett hack av Bearnie. Men tror det är bra.

Arfert

Facit
Re: Westeros

Måns said:
Är Westeros en cool setting? Och är det möjligt att inte skoja om namnet? :gremsmile:
Det är en cool setting. Som om alla i Pendragon var opålitliga skitstövlar, typ. Och det är en setting där man verkligen taggat ner på magi, tar nästan tre feta böcker innan nån kastar en besvärjelse, om jag minns rätt.

Ond bråd död

Swashbuckler

Jag har bara läst halva första boken, men jag gillar settingen. Väldigt låg fantasy med bara människor (i stort sett, det dyker upp lite gastar i norr och för länge sen fanns drakar), betoningen ligger på adelshusen och deras bråk.

I regelboken finns väldigt lite om settingen, men det har kommit ut en modul som ska täcka det.

En varning dock, rollspelet är fullt med coola idéer, men känns på många sätt halvfärdig. Egenskaper heter olika saker på olika ställen i boken och vissa tabeller är felaktiga. Sen är jag osäker på hur bra strid funkar då jag tror man träffar nästan hela tiden (man gör dock mer skada ju bättre man träffar så det är inte helt galet) vilket ger en känsla av nednötning. Det finns också en del indietendenser som destiny points och att man väljer vad som händer med en om man ger sig innan man får slut på hitpoints (annars väljer motståndaren).

Ändå är spelet min absoluta favorit som jag aldrig har spelat. :gremsmile: Jag älskar att alla vapen har olika egenskaper och att man inte klarar sig med högt i en egenskap. Allt är så skönt balanserat på nåt vis. :gremsmile:

Arfert

Facit
Måns said:
Saga beställt. Vi får se vad det mynnar ut i. :gremsmile:
Tack för stödet! Hoppas du inte tycker det är för regellätt. Och spelet är som bäst när man kör som DeBracy eller jag gör, fokuserar på culturegaming, intriger och relationer.. med en nypa fantasy.

Arfert

Facit

hjk said:
Jag har bara läst halva första boken, men jag gillar settingen. Väldigt låg fantasy med bara människor (i stort sett, det dyker upp lite gastar i norr och för länge sen fanns drakar), betoningen ligger på adelshusen och deras bråk.

I regelboken finns väldigt lite om settingen, men det har kommit ut en modul som ska täcka det.
)
Det har kommit en fullmatad setting-bok som är lika tjock som grundspelet. Och Peril at Kings Landing är en bra äventyrsmodul. Med mycket innehåll.

Storuggla

Champion
"Hur är spelets egna setting, och hur enkelt är det att modifiera alla de där guildsen? "

Vaniljfantasy, egentligen. Fast kul nog inga dvärgar eller alver eller orker, men de kan man lägga till med den lilla fotnoten i grundboken. Guildsen är snorenkla att modifiera, välj ett namn på gillet och välj... fem färdighter de lär ut, typ. That's it.

"Edit: Och behöver man alla de där andra böcerna - monsterboken, manualen och atlasen?"

Du behöver Game Manual, Mark II Revision. Bestiary är helskumt med störda monster. Behövs inte. Atlaset är viktigt om man vill spela i settingen, men den liten del av settingen finns i Game Manual ändå.

Storuggla, och köp inget som någon ollat

Storuggla

Champion
Re: Artesia?

Artesia funkar, men jag tvekar att rekommendera ett spel som har femton grundegenskaper och utelämnar en väsentlig del av karaktärsskapandet i boken (hur många spells kan du från början? Svara mig det va! Jo, MEM någonting. Men det stod på deras forum. Som är dött nu).

Storuggla, lär dig trolla

claes

Swordsman

hjk said:
Jag har bara läst halva första boken, men jag gillar settingen.
...
Ett tips är att hoppa över kapitlet om kända karaktärer från böckerna. Det är ganska många spoilers där och böckerna blir inte alls lika bra om man vet om ett par saker.

Big Marco

Läskig
Re: Savage Worlds

Måns said:
Det har jag varit nyfiken på tidigare. Någon som har mer koll?
Savage Worlds är helt okay. Vi spelade en kortare kampanj med det och det fungerade. Det är som en verktygslåda och ger dock ett lite splittrat intryck IMO. Reglerna är på mellannivå. Dock har de löst hela "RPna är hjältar" på ett föredömligt enkelt och smidigt vis, vilket gillades.

Big Marco

Läskig
w176 said:
A song of Ice and Fire. Green Ronins produktion.
Jag var så tänd på det spelet innan jag insåg att det fanns en errata på typ 14 sidor och där felen som rättades var typ kritiska regelbuggar. Så dog all entusiasm.

(men jag är känslig för trasiga system, men jag ville gilla och spela spelet...)

Mogger

Hipsteranka
Den Upplyste Despoten said:
- Dragon Age.
Nu har några nämnt det så jag måste veta mer. Jag kollade upp det som gick att läsa på GR och en review på RPGnet, men blev inte helt klar med vad det är för ett slags spel. Nybörjarspel, som ska kompletteras med fler levlar? Jag har en liten biff med class-baserade karaktärssystem, hur funkar dessa?

Big Marco

Läskig
Måns said:
Den Upplyste Despoten said:
- Dragon Age.
Nu har några nämnt det så jag måste veta mer. Jag kollade upp det som gick att läsa på GR och en review på RPGnet, men blev inte helt klar med vad det är för ett slags spel. Nybörjarspel, som ska kompletteras med fler levlar? Jag har en liten biff med class-baserade karaktärssystem, hur funkar dessa?
Dragon Age:s levelsystem är lättviktigt och inte alls lika ... "intrusive" som exempelvis D&D. Dessutom finns inte optningsparametern i DA pga dess utformning. Så levelsystemet ligger mest och puttrar i bakgrunden.

En sak som är jävligt schysst är att spelet ger xp per scen. Dock inte som andra spel brukar göra - att xp är låst till scenens teoretiska utmaning - utan till hur scenens utfall blev i spel. Så en scen med enkla monster där monstren har lite flyt/spelarna missflyt och riskerar att dö ger mer xp än om de breeze:ar igenom. Denna dynamik gör mycket för spelupplevelsen och är ett exempel på en smart detalj i spelet.

solvebring

Superhero
Word! World of Darkness (nya) är ett trevligt spel. I ärlighetens namn, dock, är det inte reglerna, utan dess settings som gör spelet. Reglerna är enkla och funktionella, men det är ingenting som är riktigt bra med dem utom just det.
Tja, lätta och funktionella regler är väl alltid det bästa skulle jag vilja påstå. WoD's system är smidigt, lätt tillgängligt och effektivt. Skitbra!

Stridsystemet är dessutom väldigt att boffra sönder till oigenkännlighet.
Mja, det har en hög dödlighet om man inte är försiktig. Jag är dock inte så van att det förekommer så mycket direkt strid WoD. Vi brukar köra mer på mysterier, fasa och intriger än bang, bom, dunder. Nåväl, fast det beror ju på spelgruppen.

Man spelar WoD för att vara en super; att spela vanliga mortals är jättetrist.
Inte då... Jag spelar mer än gärna vanlig dödlig och har just tänkt att spelleda det med nya WoD. Har haft väldigt grymma och underhållande spelkvällar som människa. Fast ja, Vampire är najs. Fast då sätter jag mig helst med VtM.

Nåväl, smaken är som baken, men jag vill ändå anmärka på att man inte ska ta WoD för givet. Man kan göra det till väldigt mycket faktiskt. Som du säger ligger dess hjärta i settingen och stämningen, och just därför är inte WoD trist på något sätt för det finns alltid hur mycket som helst och leka med.

Storuggla

Champion
Nu är det inte mitt favoritspel, men HARP kanske? Det fungerar, det håller i längden och det är lätt.

Storuggla, det är rolemasters lillebrorsa

Andy

Vila i frid
Jag säger Dragon Age eller Gemini. Båda är bra fantasylir som funkar till mörk-gritty-rostig'kniv'i'magen-demoner-fantasy.

Lycka till.