Nekromanti bra yrken

Kanturi

Swordsman
Finns det några bra yrken för en Frakk/Trukh? Jag har en CIVILISERAD Frakk/Trukh som bor i en Tirakstad och är stadsvakt där.

Gylf draken

Warrior
Tycker kanske att stadsvakt var lite........opassande kanske.

Men annars så är Prisjägare, pälsjägare, Legoknekt, Sjöman, slavdrivare, Utkastare och Rövare ett par yrken som kansle kan passa.

VH Jens.L "som under sina 4 år av Eon aldrig spelat tirak/trukk/gurd"

Hjalle

Swashbuckler
Okej, jag har redan sagt stadsvakt, liksom ett par andra, men du kanske menade... Vad man skulle använda för mall då? Soldat passar utmärkt, och om du har Vapenmästaren så har du en egen mall för yrket Stadsvakt där.

-Hjalle, informerar.

Eon2

Veteran
Om du inte kan hitta ett yrke för din "lilla gubbe" så tycker jag att du ska skapa ett eget yrke, du behöver itne använda soldat som mall för den utan du kan skappa en egen, jag är säker på att jag har sett en tom mall i en av mina böcker :gremsuck:. Annars kan du använda Soldat som grundmal och kalla din "gubbe" för "En väldigt elak manglare"

Wilmer

Hero
"En stor stark en" borde bli ölbryggare.

Eller bagare, bagare måste ha otrolig kondition och styrka för att orka med långa nätter av kamp mot degen.

Hjalle

Swashbuckler
Mot degen? Häähää...

Annars är juh smed ett valbart alternativ. Stor och stark, jo jag tackar...

-Hjalle, känner en smed. Oj vad han har armar.

Carnin

Veteran
För det förtsta: du skriver ju att du arbetar som stadsvakt, det är väl ett yrke eller? Varför behöver du då ett nytt?

För det andra: Är det inte emot en Frakk-trukhs natur att vara civiliserad?

/Carnin - förvirrad

Hjalle

Swashbuckler
För det första: Gaaanska många personer har redan sagt det...

För det andra: Inte för den här uppenbarligen. Dessutom skriver Kanturi att trukhen bor i en tirakstad, vilket för tankarna till Tiban - där finns det iallafall än hel del frakk...

-Hjalle

Jabub

Veteran
jag kanske har fattat det lite fel men är inte en Frakk ett stort Fult dum huvud så då pasar väl inte shaman så bra (visst det finns nog några smarta Frakk men dom är en utrotnig hotad art)

Foomy

Veteran

Du kan väl ha vilket yrke du vill?
bara för att det står i en bok (Eon boken eller eventuellt modul)
så betyder det inte att du inte kan vara vad du vill eller?
bara du kanske inte sätter samma möjlighet för alla Frakker.

Du kan ju vara magiker, just DIN Frakk kanske har anlag för det och är intresserad =]

Eftersom det är en rollperson så kan han ju vara unik...

Carnin

Veteran
Nu vill inte jag göra några påhopp här Hjalle, men har du läst beskrivningen om Tiban i Tirakboken? Där står det nämligen att Tiban saknar stadsvakt och att "den starkes rätt gäller".

Nu vet ju inte jag om den här trukhen är speciell (ovanlig) men under beskrivningen av Frakk står det att de flesta inom Frakk är likgiltiga inför lagen, då tycks det mig lite märkligt att den här arbetar med att uppräthålla något som den förmodligen har blivit lärd sedan barnsben att förakta. Som tidigare nämnt förespråkar ju Frakk "den starkes rätt".

/Carnin - vill inte reta upp dig utan nämner bara sin syn på Frakk i allmänhet. Hoppas att jag inte lät alltför kritisk.

Hjalle

Swashbuckler
Påhopp? :gremsmile:

Ja, jag har läst om Tiban i tirakboken. Att den inte skulle ha nån stadsvakt... Tja, okej, jag kan köpa det, men jag kör iallafall inte med det. Stadsvakten består av råa tirakiska busar som rensar upp då och då. De är främst anställda av huset Reza, som får ses som något utav Tibans ledande. de är knappast hederliga typer, utan är högst moraliskt flexibla och överseende. Om någon handelsman med välfylld börs och fina kläder klagar hos stadsvakten att någon stör honom med sina sluddrande fyllevisor, är det rätt på. De kan förmodligen jobba som lite vadsomhelst, och de är knappast en enhet. Dessutom är de för det mesta trogna huset Reza.

För övrigt tror jag inte att en frakktirak som bor i Tiban är lika primitiv. Den stora närvaron av utländska handelsmän och exotiskt civiliserade besökare gör att en frakktirak som vuxit upp där hela livet förmodligen är väl medveten om att lagen finns och att uppretade handelsmän ofta har stora resurser att upprätthålla den, även om inget rättsväsende finns. Dessutom kan han nog ha sett at stadsvakten (min stadsvakt alltså) tjänar bra och får gott om både tid och pengar till krognätterna. Dessutom är det spännande att komma nära de utländska herrskapet, och lite uppfriskande gladvåld får man nog också vara med om. Stadsvaktsyrket är således ett högt traktat och respekterat sådant, och lite grova frakktrukher i sina led kan de nog tänka sig.

Och well, jag nämner ingenting om det här i mitt tidigare inlägg, så jag kan förstå dig. Fast lite töntigt tycker jag att det är, när du tror att jag ska bli uppretad av ditt inlägg... ,-)

-Hjalle, tänker sig Tibans stadsvakt som... som... Ankh-Morporks.

Kanturi

Swordsman
min Frakktrukh som startade diskussionen i denna tråden bor INTE i Tiban, det är det enda ni snackar om här asså! Han bor i Takakiaz, jag kommer inte ihåg vart det ligger för jag glömde mina kartor hemma hos en kompis, men jag tror att ligger i/på Takkallor

Hjalle

Swashbuckler
Japp, det är det enda vi snackar om här. För det är den största, mest kända, och mest omtalade tirakstaden, möjligtvis också den enda - Takakiaz är egentligen mer en by, och lever helt i stamsamhälle, och Kiaz är mer ett härläger, om än med hundratusentals vildsinta invånare.

(Ja, Takakiaz ligger på Takalorr)

-Hjalle