Påhopp?
Ja, jag har läst om Tiban i tirakboken. Att den inte skulle ha nån stadsvakt... Tja, okej, jag kan köpa det, men jag kör iallafall inte med det. Stadsvakten består av råa tirakiska busar som rensar upp då och då. De är främst anställda av huset Reza, som får ses som något utav Tibans ledande. de är knappast hederliga typer, utan är högst moraliskt flexibla och överseende. Om någon handelsman med välfylld börs och fina kläder klagar hos stadsvakten att någon stör honom med sina sluddrande fyllevisor, är det rätt på. De kan förmodligen jobba som lite vadsomhelst, och de är knappast en enhet. Dessutom är de för det mesta trogna huset Reza.
För övrigt tror jag inte att en frakktirak som bor i Tiban är lika primitiv. Den stora närvaron av utländska handelsmän och exotiskt civiliserade besökare gör att en frakktirak som vuxit upp där hela livet förmodligen är väl medveten om att lagen finns och att uppretade handelsmän ofta har stora resurser att upprätthålla den, även om inget rättsväsende finns. Dessutom kan han nog ha sett at stadsvakten (min stadsvakt alltså) tjänar bra och får gott om både tid och pengar till krognätterna. Dessutom är det spännande att komma nära de utländska herrskapet, och lite uppfriskande gladvåld får man nog också vara med om. Stadsvaktsyrket är således ett högt traktat och respekterat sådant, och lite grova frakktrukher i sina led kan de nog tänka sig.
Och well, jag nämner ingenting om det här i mitt tidigare inlägg, så jag kan förstå dig. Fast lite töntigt tycker jag att det är, när du tror att jag ska bli uppretad av ditt inlägg... ,-)
-Hjalle, tänker sig Tibans stadsvakt som... som... Ankh-Morporks.