Vimes;n95407 said:
Man säger ju (väl?) att 2+2=4 är utbytbart mot 4=2+2. Det spelar ingen roll vilken sida av likamedtecknet de olika delarna står. 2+2=4 är samma sak som 4=2+2. De är likvärdiga uttryck. Eller hur?
Det är här jag skulle säga "stopp och belägg". Vem säger att det är utbytbart? Det är det bara under vissa förhållanden.
Förekomsten av det vi identifierar som matematiska tecken (siffertecken, plus och likamed) gör att vi automatiskt tar saker för givna. Bland annat att, typ, "matematiska, artimetiska samband gäller".
Det är under de villkoren du kan säga en sådan sak som att "2+2=4" är utbytbart mot "4=2+2", för det finns en tolkningsram där det är korrekt. Där siffertecknen bland annat är symboler för tal, och tal kan tex adderas (beroende på, som
Krille skriver, att de numera oftast definieras utifrån mängder där de har en "storhet" som är bestämd, så att summan av två mängder är beräkningsbar).
Men tal kan ha andra funktioner också. Det kan tex vara fråga om ordinaltal, som beteckningar ordningar. Då är det inte givet att det finns ett bestämt intervall mellan dem, så som vi är vana vid att talen har. Och då är det tex inte givet att addition har något meningsfullt resultat.
Det är inte givet att "ettan" i en tävling kom lika mycket före "tvåan" som "tvåan" kom före "trean" osv. Sifferbeteckningen där är inte något som beskriver HUR de gjorde ifrån sig, bara i vilken ordning (givet sportens regler) deras resultat sorteras. Därför går det inte säga en sån sak som "1+2=3" i det sammanhanget.
Sedan är det skillnad mellan likhet (som betecknas med "=") och ekvivalens (som är ett logiskt begrepp, som ofta betecknas med "=>"). När du skriver, så tolkar jag det som att du kanske tänker mer på ekvivalens än likhet. Ekvivalens är ett starkare begrepp - och det skulle skapa problem för utbytbarhet och ordning mellan tecknen.
Jag tror att det kanske vara det som har gjort att du började tänka i banor som "vänta nu, 4 kan vara 3+1 också".
Men givet att tolkningen sker under artimetiska lagar, så är det inget problem.