Nekromanti [Brainstorm] Vad ska syftet med Rollspel.nu vara?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Som ämnesrubriken antyder öppnar jag härmed möjligheten för vem som helst att framlägga idéer och förslag angående syftet med Rollspel.nu.

Vad vill just du se för funktioner? Vad skulle just du ha glädje av för verktyg? Vilka tjänster tycker just du att Rollspel.nu borde tillhandahålla?

Jag tänker helt fräckt sätta upp lite regler för denna tråd:

Regler
1. Ingen av dina idéer är för dålig/liten/konstig. Strunta i självcensuren, vräk ur dig det första du tänker på (så länge du inte bryter mot forumets ordinare regler såklart).
2. Ingen av de andras idéer är för dålig/liten/konstig. Kritisera inte eller argumentera mot någon annans förslag. Det här är en brainstorming-tråd, inte en debatt.

Idéerna och förslagen i tråden kommer att ligga till grund för en intern redaktionsdiskussion, där vi formulerar målen för Rollspel.nu och beslutar vilken funktionalitet webbplatsen ska innehålla.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Njaä. Att formulera ett syfte är ganska krångligt.

Därför tänkte jag att det kanske var enklare för folk att bara säga t.ex. »Jag skulle vilja ha möjligheten att skapa ett miniforum för bara mig och min spelgrupp, så att vi kan prata om vår rollspelskampanj«.

Om redaktionen tycker att det är en bra idé kan ju vi då formulera en del av syftet som »Ska underlätta för enskilda spelgrupper att administrera sina kampanjer«.

Typ.

Så trådens ursprungspremiss gäller fortfarande. Vräk ur er vilka idéer som helst, så sållar vi i redaktionen senare.

Anders Åstrand

Swordsman
Re: [Brainstorm] Vad ska syftet med Rollspel.nu va

Förslag på syfte med wrnu:

Att ge alla som är sugna möjligheten att föra diskussioner och samtal rörande rollspel och kringliggande ämnen via ett väl fungerande, såväl tekniskt som diskussionsklimatmässigt, forum.

Tillägg: Jag tycker förövrigt det är jättebra att formulera ett formellt syfte för att göra det lättare att fokusera på vad som bör göras.

Jag hoppas verkligen att den här metoden, att först göra en undersökning bland användarna om vad de vill att sajten ska göra för dem och sedan formulera ett syfte förenligt med det, kommer fungera bra.

Johan K

Gammal & dryg
Vad _jag_ vill med wrnu är att det ska vara ett öppet klimat för alla, där man kan diskutera rollspel, regler till rollspel & allt fluff därimellan vad som gäller rollspel, oavsett omm an har 1 inlägg här eller 11000. Därutöver så gillar jag även att man har forum för säljning & köp av rollspel, som vi nu har här. Även kultur kan vara intresant inimellanåt.
Sedan så att man kan lägga upp nyheter, som jag antar kommer inom en framtid, är ämlans bra att ha. Så man vet vad som händer, dels i rollspelssverige & även i den stora vida världen. Även artiklar & sådan är kul att läsa.
Sedan då, gärna se vad som händer bakom tapeterna här på wrnu, kanske inte allt men gärna ett flöde om vad som händer i stort här på sajten.

/ Johan K, som nu ska laga mat.

Flurtis

Hero
Fy fan vilket bra intiativ Dante :gremlaugh:

Vad vill just du se för funktioner? Vad skulle just du ha glädje av för verktyg? Vilka tjänster tycker just du att Rollspel.nu borde tillhandahålla?
Jag ser WRNU som en mötesplats där man har förmågan att bolla ideér med andra duktiga rollspelare. Jag tycker det är viktigt att man har en bredd på just det. Jag tycker inte att rollspel.nu skall vara ett forum för enbart rollspelsmakare/konstruktörer. Det skall alltså finnas utrymme för diskussioner av diverse rollpsel, spelledar tekniker, äventyrskonstruktion, eller en helt enkel möjlighet att ställa en sån grundläggande fråga som: "Vad är rollspel" eller "Vad är Drakar och Demoner för något".

Mitt andra synsätt på WRNU är WRNU som nätverk för kontakter. Allt ifrån hitta en spelgrupp i orten till att hitta speltestare till sitt nya spel. Korrekturäsare, spelledare på konvent etc listan kan göras lång. Framförallt har jag fått många vänner genom WRNU, vilket är en av dom största anledningar till att jag hänger här.

Vilka verktyg vill jag då se?

Jag tycker det är viktigt att rollpselmakare är aktiva här på WRNU utav flera anledingar. Dels bidrar dom enormt till nätverksbiten som jag syftar på längre upp och dels så sitter dom med exklusiv kunskaper och erfarenheter. Allt ifrån tryckning, distrubition, Layout etc. Dessa kunskaper ska vi vårda om. Just därför är det viktigt att man prioriterar deras behov. Dom måste få något i utbytte för att dom väljer att lägga sina forum här och inte på något annat ställe. Ett grunkrav borde ju vara en Moderator post i sitt eget forum, samt en klaousol i forums policyn att inga förändringar får ske i just spelmakarens specefika spelforum utan spelmakarns godkännande. Det måste finnas en trygghet.

En blogg möjlighet skulle vara väldigt trevligt. Vi har många forumiter som i dagsläget har egna bloggar. Det skulle vara mycket mera trevigt ifall vi egna bloggar knytna till våra användarkonton. Många andra communities har den funktionen och jag tycker den är kanon. Viktigt är nog att man har möjigheten att hålla sina "Comments" på bloggen osynliga ifall man vill.

Vilka tjänster skulle jag vilja se?

Ja nu har jag ju hackat rätt så mycket på den generella attityden på folk. Men det är ju den allmäna basen och jag tror att det är svårt för redaktionen att åtgärda det. Dom tjänster som jag skulle vilja se är samma som jag ser idag. Att generellt administrera WRNU, tillmötesgå medlemmarna, bjuda på rättvisa regler och moddereringar. Att sköta om sidan helt enkelt.

//Flurtis

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker:

* Att vi bör vara en webbplats som både erbjuder arenor för absoluta nybörjare och för erfarna rollspelasteoretiker.

Jag tror att det finns fördelar i att ha mötespunktr mellan dessa, men att de också i normala fall har olika behov. Min tanke är att ha separata makarsubforum, men jag vet inte vad de ska heta för att inte reta någon.

* Att vi bör kunna tjäna till viss del som informationsresurs dit svenska fundersamma rollspelare och spelakapare kan ta sig för att få frågor besvarade. Dels kan detta ske genom att folk som t.ex gillar Forge kan skriva artiklar på svenska som reder ut olika Forgebegrepp och så vidare. Sedan funderar jag på om det skulle kunna vara en poäng i att ha ett specifikt forum för etablerade rollspel, dvs en plats där man direkt ser att "aha, nu när jag undrar hur regeln X i spel Y (som inte är D&D) fungerar, så är det här jag frågar". Det allmänna rollspelsforumet är fint, men jag tror på ett (sub?)forum med sånt.

Kunde man ha ett system med "experter"? Tänk er ett (sub)forum som heter "Frågor kring etablerade rollspel", och högst upp där finns en klistrad tråd där forumets "experter" stoltserar med namn och bild. De som kan DoD utan och innan, de som spelat Kult sedan det släpptes, de som testat varenda Gurpsversion sedan... någonsin. Något sådant. Lite vänliga namn på folk som faktiskt kan sina grejer.

* Själva sitens namn och domän lovar en hel del. Vi heter inte "omegaproject" eller "mutant", vi heter ROLLSPEL. Det största ordet, liksom. Det bör vi ha i tankarna. Siten måste bli bredare, tycker jag.

EDIT: Andra lösa tjänster jag vill ha:

* Bloggar - på väg, efter artiklar och annat. Har jag hört.
* Artiklar - på väg.
* Att kunna skapa spelgrupper och organisera sig med datum, möten, platser och spel - i pipelinen.

Rickard

Urverk speldesign
Jag tolkar nu "funktion" rätt fritt

Personligen tycker jag att forum-forumet inte borde vara ett diskussionsforum utan ett forum där man lägger fram åsikter. Jag kan helt klart förstå att många tycker att hela siten är ett diskussionsforum och det borde gälla för alla forum. Jag är inte av den åsikten att det borde vara så och kan helt klart förstå att andra inte håller med.

Så fort kritiska inlägg förs här så tycker jag någon ur redaktionen eller en moderator borde lägga ett nerkylningsinlägg för att lugna ner alla vanliga användare och sedan diskutera igenom det hela på moderatorforumet och lämna ett officiellt svar på kritiken. För det är faktiskt upp till de som driver siten att svara på sådant, inte användarna, även om användarna vill väl med sina svar. Jag själv har stått på den sidan jag också.

Detta för att motverka en massnertryckning av nya åsikter. Detta för att användare ska känna att det är värt att framlägga kritik utan att bli stämplade som en idiot.

/Han som vet att det förfarandesättet används till en del, men tycker att moderatorer/redaktörer borde vara mer uppmärksamma på vad som är ett kritiskt inlägg

Ackerfors

Alas, your rapids!
Först kommer ett gnällpåpekande: Syften och visioner har mer eller mindre alltid funnits (Yyy lade fram ett bra syftesdokument, till exempel), men de har aldrig visats och sällan efterföljts eftersom Rollspel.nu fastnat lite i hjulspåren (vilket delvis är mitt fel, förstås). Med det sagt hoppas jag att det blir annorlunda den här gången och tänkte lägga fram inte mindre än två förslag.

Jag tycker nämligen att det finns två vägar att gå.

Den första är att göra Rollspel.nu till en webbplats för alla rollspelare. Där ska finnas en databas med alla spel och tillägg (likt IMDB (ja, jag vet att förslaget är gammalt)), verktyg för spelgrupper, recensioner (som alla kan skriva - tänk rpg.net), liknande. De diskussioner som är om spelen ska antingen ske på ett rollspelsforum eller via spelets sida i databasen (de inläggen ska inte spilla iväg till övriga forumet). Vad som inte ska finnas är de officiella forumen, det går inte ihop med recensioner och sådant, har jag kommit fram till efter noga övervägande. Eventuellt ska även rollspelsmakandeforumet bort då, vill man maka kan man göra det på rollspelsforumet.

Den andra vägen är att göra Rollspel.nu primärt till en tjänst för spelmakarna. Att först och främst erbjuda alla spelmakare och -företag att ha sin sida här, med allt vad det innebär av webbshop, forum, uppladdningsmöjligheter, bloggar för spelmakarna och mer insyn och bestämmande över hur sidan ska skötas. Dessutom kan det vara ett kreativt tillhåll, från idé till publicering eller liknande. Det ska vara värt att outsourca hela kalaset till Rollspel.nu, helt enkelt, och man ska få mer tillbaka för att göra det.

Vilken väg ni går spelar ingen roll (jag får lida för båda :gremwink: ), att försöka gå båda tror jag i längden inte fungerar - dels för den hederliga gamla vanan, dels för att de två vägarna krockar.

Genesis

Ni dés ni maître
1) Jag tycker att rollspel.nu skall vara en samlingsplats för rollspelare där alla känner sig välkomna och en plats där såväl spelskapare som spelare utan spelgrupp och andra kan nå ut till en stor del av sveriges rollspelare. Det skall vara en självklar plats för den som vill nå ut att posta sin nyhet på, eftersom en stor portion av rollspelssverige finns representerad, och även de som inte deltar aktivt håller koll på sidan för att veta det senaste inom rollspel i Sverige.

2) Folk i allmänhet vet att man utvecklas som rollspelare genom aktivt deltagande på rollspel.nu. Det bör vara en plats för de som vill lära sig mer om rollspel och bli bättre spelare och spelledare.

3) Dessutom bör det vara en plats för spelskapare att diskutera de spel de håller på att utveckla och skaffa input och idéer från andra spelskapare. Naturligtvis är det även platsen man hittar sina speltestare på, och en viktig plats attt lansera sitt spel på.

4) En plats att organisera sina spelgruppers spelande vore inte fel, heller. Ett sådant verktyg ser jag som ett bra medel för att nå det första av de tre ovanstående målen, men även det sista, då det ger spelskapare en möjlighet att organisera speltest och få input från alla deltagarna i oberoende speltest.

Det är höga förväntningar, men där har ni min input till sajtens målsättning. Sikta mot stjärnorna och så vidare.

Simon

Swashbuckler

Personligen tycker jag att en av de viktigaste egenskaperna hos den här sajten är bredden. Jag vill att sajten samtidigt är en diskussionsplats för rollspelsteori och liknande, en kravlös miljö där spelgrupper kan lägga material och föra diskussioner som bara gäller dem och ingen annan, och en kanal för spelföretag att ha sina officiella kontakter mot sina kunder/spelare/allmänt nyfikna.

En viktig sak i detta tycker jag är att man inte är rädd att låta olika delar av sajten lyda under olika - om inte regler så i alla fall riktlinjer.
- Att de officiella förlagsforumen modereras av förlagsrepresentanter som mer eller mindre själva styr vilken kultur som ska råda på deras forum (naturligtvis underlydande de mer självklara övergripande reglerna - jag pratar mest smak här).
- Att vi har ett teoriforum där "läs detta först"-inlägget förbereder nya läsare på att fikonspråket i teoridiskussionerna kan vara ganska svårgenomträngligt men att man ska känna sig välkommen att fråga när man inte förstår nåt - alltså att det finns ett sådant forum där veterandiskutanterna kan gå loss i sitt insnöade utforskande av rollspelsteoriernas mest förborgade hemligheter.
- Att vi naturligtvis får igång artikelsystem, bloggar, wiki och, inte minst, ett ordentligt taggsystem.

Sen nämner jag igen vad jag sagt förut i liknande frågor, att jag skulle vilja att varje användare hade en profilsida där man kunde lägga länkar till både eget och andras material, som favoritartiklar, trådar man vill lyfta fram, spelgruppsprofiler med mera.

Till detta sista skulle jag vilja se rutor på typ framsidan med länkar till de sidor som flest användare på det viset har lagt upp på sina profiler. Detta just för att på ett naturligt sätt göra att både allmänt intressanta kvalitetsartiklar och extremt spelgruppsinterna artiklar ska kunna rymmas i samma system - de som är av mindre allmänintresse kommer inte att synas i topplistorna men ändå finnas tillgängliga för dem de berör.

MrG

Swashbuckler

En spontan sak jag vill se här är ett scenario-arkiv, t.ex med gamla konventscenarion...

-Gunnar

Just nu finns det väl bara diskussionsforum.
Jag skulle gärna se ett artikelarkiv. Många av de saker som skrivs på forumen är saker som inte ändras så fort. Jag skrev en tråd där jag ville ha ett gäng termer förklarade, vilket jag också fick, men någon antydde att just sådana ordförklaringar hade figurerat tidigare.
Visst är det trevligt när vi kan hjälpas åt och bidra med olika kunskap till varandra, men fördelen med en artikel framför ett foruminlägg är väl att man kan ta mer tid på sig till artikeln, och redigera den så att den blir mer lättläst och kärnfull än en del foruminlägg kan bli.

P.

Craygh

Swordsman
Jag vill ha reklam för rollspel. Fast reklammed stil, något i stil med en lista på relasedatum och reklam för produkter.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Jag tycker att rollspel.nu skall vara en plats för mig som spelskapare att bolla spelideer, hitta speltestare/korrläsare/illlustratörer/skribenter/layoutare och när den dagen kommer marknadsföra mitt spel.

seinet

Swashbuckler
Efter att ha kollat igenom tråden lite så har jag följande förslag:

Rollspel.nu skall tillhandahålla utrymme, diskussionsforum, bloggar och wikis för rollspelsmakare. Företagen skall kunna ha sina spelhemsidor hos Rollspel.nu

Rollspel.nu skall tillhandahålla diskussionsforum för enskilda spelgrupper. Kanske även bloggar och wikis, känns dock inte lika aktuella för enskilda spelgrupper.

Rollspel.nu skall vara en nyhetsplats för rollspelsintresserade. Artikelsystem, recensioner. Detta skall även innefatta närbesläktade områden som t.ex. filmer baserade på rollspel eller där rollspel är en påtaglig del i handlingen. Recept på medeltidsmat för medeltidslajvare t.ex.

Rollspel.nu skall erbjuda matrial som underlättar rollspelande. Allt från scenariodatabaser, datorprogram för lättare spelledande (interaktiva kartor, tärningsgenerator, story, rollformulär direkt på skärmen). Givetvis faller inte utvecklandet av dessa program på Rollspel.nu men ifall någon vill lägga ut programmet skall Rollspel.nu ha möjlighet att erbjuda serverutrymme, beskrivning och användarhandbok till det.

Rollspel.nu skall ha ett brett diskussionsforum där allt mellan himmel och jord kan diskuteras, givetvis med viss anknytning till rollspel.

Kort sagt: Rollspel.nu skall finnas för både spelutvecklare och spelare.

/Seinet Wintermute - Skall pallra sig iväg till Willy:s nu och handla något...

Feliath

Swashbuckler

Okej, jag hade hoppats att någon annan skulle påpeka det här, så att jag slapp masa mig iväg och skriva ett inlägg, men det gjorde visst ingen, tvärtom. Alltså måste jag göra det:

Jag tycker att det vore oerhört olämpligt om spelmakare finge något som helst inflytande, insyn eller moderatorkrafter utöver gemene användare. Om varende fläskläpp med en broschyr på Lulu får rätt att moderera sitt eget forum, kommer regelverket för siten som helhet snabbt att bli oöverskådligt och schizofrent. Det kommer att skada användarbasen mer än det gagnar spelmakarna, som i förbigående sagt är rätt puckade ändå om de tror att det är viktigt att de kan kasta runt sin tyngd på sitt forum.
Nu kan man ju invända »men, alla måste moderera enligt samma regelverk!«, men då är det ju bara puckat att ge spelmakarna privilegier, för då kan ju de existerande moderatorerna lika gärna ta hand om det, och på så vis garanterar man en högre enhetlighet.

Alltså: oavsett vad man tycker om det, är rollspel.nu ett community och en enhet, och därför måste också regelverket vara enhetligt. Ge för guds skull inte några privilegier till spelskapare utöver möjligheten att ha sina forum här om de vill, som det alltid varit. (Fuck hedersmoderatorer, också. Bort med dem.)

/Feliath — för övrigt tycker jag att det är viktigare att rollspel.nu förblir en resurs för spelare än för spelmakare

Hans E Magnusson

CAPS LOCK

MMM håller nog med i att de inte ska kunna moderera sina forum, men däremot administrera dessa, flytta, klistra trådar och sånt.