Undrar vad du menar Krille. Har rasismen ökat tack vare BREXIT?? Förklara gärna vad du menar. Kan inte göra samma analys själv bara några dager efter omröstningen.Krille;n186271 said:En sak som redan har börjat är att rena rasistiska påhopp har blivit legitima. Det sker numera helt öppet, på bussar, i skolor, på gatan, i butiker, i en omfattning som aldrig skådats tidigare. Folk gick till val i första hand för att kasta ut invandrarna, huvudsakligen polacker men även muslimer. Nu har de vunnit. Deras åsikt är numera rumsren.
Uttryckandet av rasismen har ökat RADIKALT under de senaste dagarna. Det är inte riktigt samma sak som att själva rasismen har ökat, utan snarare att britter med rasistiska åsikter känner att de nu har grönt ljus att uttrycka den rasism de har mycket mer öppet.yokowermland;n186273 said:Undrar vad du menar Krille. Har rasismen ökat tack vare BREXIT?? Förklara gärna vad du menar. Kan inte göra samma analys själv bara några dager efter omröstningen.
Vete inte om det är rasism men ett avståndstagande till invandring är uträdet ur unionen defensivt.
Obehagligt.Krille;n186275 said:Uttryckandet av rasismen har ökat RADIKALT under de senaste dagarna. Det är inte riktigt samma sak som att själva rasismen har ökat, utan snarare att britter med rasistiska åsikter känner att de nu har grönt ljus att uttrycka den rasism de har mycket mer öppet.
Här är en liten hög horrorshow:Skarpskytten;n186342 said:Obehagligt.
Källa?
Vilket beror på att mörkerkrafter lyckats skylla kapitalismens och det postindustriella samhällets utmaningar på "invandrare". Arbetarklassen är i det här fallet helt enkelt lurad.yokowermland;n186266 said:då Arbetarklassen ogillar mångkulturen och globalisering. Precis som i Sverige så finns inget folkligt stöd för mångkulturen även om eliten vill ha det så.
Detta låter fullt möjligt, men jag funderar över den svekdebatt de i så fall kommer att få. Detta är ju i praktiken att ge bort väljare till UKIP i nästa val, vars anti-etablissemangetretorik kommer att gå på högvarv. Vågar de (dvs Tories och Labour i parlamentet) verkligen?Mekanurg;n186376 said:Folkomröstningen var rådgivande och beslutsmakten vilar hos parlamentet i Westminster, helt enligt brittisk sed. Skottland har fått vissa bindande garantier i sitt autonomifördrag, vilket gör att det skotska parlamentet har obstruktionsförmåga. Min hypotes är att de nya brittiska politiska ledare som träder fram under sensommaren kommer att säga att utvecklingen har visat att det är så skadligt för UK att lämna EU att §50-processen inte initieras. "Vi tar vårt ansvar för rikets framtid", eller någon liknande floskel kommer i samband med detta till bruk.
Något liknande är möjligt, men jag skulle inte säga att det är troligt. Väldigt svårt, som Skarpskytten skriver, att ignorera folkomröstningens utfall. I bästa fall (och det vore iofs helt avgörande) kan detta sopa banan för ett beslut att stanna inom inre marknaden. Om EU lägger detta på förhandlingsbordet.Mekanurg;n186376 said:Det blir nog ingen Brexit i slutändan. Cameron har lämnat över åt sin ännu inte valde efterträdare som premiärminister att hantera ormboet. Valet sker i oktober och på tre månader kan mycket hända. Brexit-förespråkarnas politiska ledare har, enligt brittiska media, ingen arbetsplan och lär inte kunna sy ihop en sådan på så kort tid. Samtidigt faller börserna och pundet på grund av den politiska turbulensen.
Folkomröstningen var rådgivande och beslutsmakten vilar hos parlamentet i Westminster, helt enligt brittisk sed. Skottland har fått vissa bindande garantier i sitt autonomifördrag, vilket gör att det skotska parlamentet har obstruktionsförmåga. Min hypotes är att de nya brittiska politiska ledare som träder fram under sensommaren kommer att säga att utvecklingen har visat att det är så skadligt för UK att lämna EU att §50-processen inte initieras. "Vi tar vårt ansvar för rikets framtid", eller någon liknande floskel kommer i samband med detta till bruk.
Då gissar jag att en ny folkomröstning skulle handla om ett handfast utträdesavtal med paragrafer och siffror.Peter;n186384 said:Något liknande är möjligt, men jag skulle inte säga att det är troligt. Väldigt svårt, som Skarpskytten skriver, att ignorera folkomröstningens utfall. I bästa fall (och det vore iofs helt avgörande) kan detta sopa banan för ett beslut att stanna inom inre marknaden. Om EU lägger detta på förhandlingsbordet.
P.S. En annan faktor är petitionen för en nyomröstning, just nu på 3.7m signaturer. Samma reservationer som ovan.
Egentligen borde de ha haft 3 alternativ:Mekanurg;n186388 said:Då gissar jag att en ny folkomröstning skulle handla om ett handfast utträdesavtal med paragrafer och siffror.
Stämmer. Och det viktigaste nån kan göra för att bekämpa detta är att föra fram sanningen, på ett sätt som folk lyssnar på. För (som en betydligt smartare bekant påpekade, så det här är inte bara mina egna tankar) det som ligger bakom allt det här är att en massa folk känner sig hjälplösa. Vi känner inte att "eliten", hur vi nu definierar den, lyssnar på oss, och vi är så desperata efter nån som gör det att när vi hittar nån som påstår sig göra det - för påstår är allt det nånsin blir, ingen ska t ex tro att Åkesson och gänget vill ha ett mer egalitärt Sverige, de vill bara ersätta den i deras ögon för intellektualiserade och invandrarvänliga "eliten" med sig själva - så blir vi jättelyckliga och identifierar oss med dem och gör det de säger är rätt.krank;n186355 said:Vilket beror på att mörkerkrafter lyckats skylla kapitalismens och det postindustriella samhällets utmaningar på "invandrare". Arbetarklassen är i det här fallet helt enkelt lurad.