Nekromanti Brinnande medeltid?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag står i startgroparna att köra igång en ny spelgrupp, och räknar väl med att köra sådär 5 spelkvällar innan vi tackar för oss och tar sommarlov.

Jag är oerhört peppad på Burning Empires premiss med Vaylen och dessutom lite sugen på att testa det där med strikt uppdelning av olika scentyper. MEN vi hinner inte med en riktig BE kampanj som tar 20 spelmöten. Så jag funderar istället på att:

* Förlägga hela rasket till europeisk medeltid.
* Låta Vaylen infiltrera britterna (och spela fransoser) eller någon av sidorna i korstågskrigen och låta striderna handla om mer än ekonomi och tro. Att låta rollpersonerna vara araber skulle vara lite annorlunda tycker jag, och man kan köra några scener vid europeiska hov med bi-rollpersoner.
* Köra många bi-rollpersoner, på båda sidor. Så spelarna får se hur saker utvecklas och vara med i alla coola händelser även om deras primära rollpersoner inte är det. (Lite tendenser av spelarlöst rollspelande, men vägen leder till Awesomeland.)
* Köra med några enklare regler. Cthulhu Dark Ages var min första tanke, men det kanske passar bättre med något annat system? CoC är ju lättmekat om inte annat.
* Lyfta upp reglerna med formaliserade scener från Burning Empires. Det lär ge ett bra tempo i spelet, och låter oss fokusera på det som iaf någon tycker är viktigt/intressant.

Tankar?
Förslag?

wilper

Om Burning Empires

Jag hittade den här recensionen av spelet på rpg.net. Den är iofs inte så överdrivet positiv, men den förklarar vad spelet handlar om på ett rätt tydligt sätt tycker jag.

wilper

Om Cthulhu Dark Ages

Hittade en recension av CDA också, om någon skulle ha missat det spelet
rpg.net.

Mitt ex har stått oanvänt i spelhyllan sedan det köptes, men jag och minst en av de tänkta spelarna har vana av vanliga CoC, så det borde gå rätt raskt att sätta sig in i. Och jag kommer nog inte att behöva Mythos-delarna, kanske kan man skruva om sanity-reglerna lite och använda dem ändå.

Mogger

Hipsteranka
Coolt. Är det alltså bara "Infection" du tänker sno från Burning X? För det finns ju en del annat som knyter ihop det, som Figures of Note m.m.

Men det låter spännande!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Nu har jag inte läst BE, men har det samma regler om Beliefs och Instincts som Burning Wheel? I sådana fall tror jag man skulle kunna göra intressanta grejer genom att knyta CDA:s förlust av mental hälsa till dessa. Men du kanske inte ska köra så mycket på Mythos-grejen?

wilper

Figures of note

Tja, på goda sidan så blir det ju ganska naturligt med rollspersonerna, jag tror att det blir en ganska liten grupp. På motståndarsidan så skulle det sitta bra med bi-rollpersoner med kopplingar till rollpersonerna. Jag kan tänka mig att släppa dem i spelarnas händer under några scener om jag tror att det kan finnas fina scener att hämta i det.

Annars så tror jag att alla skall få ha någon/några bi-rollpersoner som de kan hoppa in med om deras ordinarie inte passar i en scen eller så. Jag är inte övertygad om att alla rollpersonerna känner varandra och är kompisar från början.

wilper

Mythos hade jag tänkt stryka helt. Vaylen i sig är nog på den fronten. Men en Sanity-mekanism kan nog vara kul ändå, för att spåra rollpersonernas fall ner i fördärvet. :)

Vad gäller Beliefs och Instincts så kan jag dem för dåligt för att yttra mig egentligen, skall kolla upp dem när jag kommer hem, har BW i hyllan så jag kan jämföra.

wilper

Vaylen spoiler.

För den som vill veta vad Vaylen är :

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Vaylen är en vidrig mask som kryper in i hjärnan och tar över en persons kropp. Det gamla medvetandet finns kvar men är en passiv passagerare i allt som sker. För att komma in i människor så måste de få hjälp (företrädesvis av folk som redan är infekterade) genom att man gör ett litet hål i nacken som de kan slingra in i hjärnan genom. Maskarna i sig själva är rätt dåliga, det är först när de fått plats i någons huvud som de blir intelligenta. Det finns massor och åter massor av slingrande maskar som bara väntar på att få en värdkropp att ta över.</font></td></tr></table>

Om ni kommenterar med sånt som skulle kunna vara spoilande om Vaylen så sätt kommentaren i spoiler-taggar också.

wilper

Ok, nu har jag kikat igenom BW. Beliefs och Instincts är iofs trevliga. Men drar man in dem så drar man in Artha-systemet och då följer resten av BW med in som en hårtuss ur avloppet. Spelarna får nog skriva ner sina Beliefs, men de blir bara flaggor och vi skippar de regelmässiga effekterna.

w176

Förlorad dotter
Jag är inte helt fångad av iden. Burning empires är grymt coolt men, medeltid är jag minre taggad på (kan ha att göra med en viss arkitekturhistoria kurs). En nutidskapnj vore grymt coolt och faktiskt spela på alla genre konventioner som finns i .... Hjärnmask genren.

Iden är inte så dåligt, det är bara att medeltid inte får mitt hjärta att bulta entusiastiskt.