Nekromanti Brister i RiotMinds Drakar och Demoner?

Tre solar

Hero
Då var jag otydlig. Jag talar om två saker
1. Principen, som är binär. Är det eller är det inte skillnad mellan riotminds spel och andra. Jag hävdar nej och tycker mobb-mentaliteten mot dem är fucked up.

2. Hanteringen som sådan. Den är icke-binär. Frågan jag ställer är på vilket sätt deras spel är mer annorlunda. Det får du gärna svara på.

Fjodor Pollett

Swordsman
Det är ingen skillnad.
Problemet är inte att RM gör om allting, utan hur. De har upprepade gånger visat att de är oförmögna att skriva spel som är roliga att spela. De saknar förtroendekapital hos sin tilltänkta kundkrets och verkar inte ha någon fingertoppskänsla. Se bara deras "reveal" med referens till fluortanter m m.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Fjodor Pollett;n118461 said:
Det är ingen skillnad.
Problemet är inte att RM gör om allting, utan hur. De har upprepade gånger visat att de är oförmögna att skriva spel som är roliga att spela. De saknar förtroendekapital hos sin tilltänkta kundkrets och verkar inte ha någon fingertoppskänsla.
Stämmer verkligen det, jag har inbillat mig att det finns en massa som gillar deras spel och har skoj med dom?

Tre solar

Hero
Då var jag otydlig. Jag talar om två saker
1. Principen, som är binär. Är det eller är det inte skillnad mellan riotminds spel och andra. Jag hävdar nej och tycker mobb-mentaliteten mot dem är fucked up.

2. Hanteringen som sådan. Den är icke-binär. Frågan jag ställer är på vilket sätt deras spel är mer annorlunda. Det får du gärna svara på.

kloptok

Pensionerad astrolog
Zoth-Ya;n118463 said:
Stämmer verkligen det, jag har inbillat mig att det finns en massa som gillar deras spel och har skoj med dom?
Omöjligt att säga. Däremot är deras forum stendött sedan ganska många år tillbaka och det verkar inte vara något jättestort intresse när de lägger ut uppdateringar på deras FB. Som gammal Trudvangspelare och inbiten RM-forumit kan jag ju säga att intresset bland fansen dalade rejält när de la verksamheten på is (när de gick ner på "sparlåga") och inte alls drog igång igen när onlinetjänsten kom igång. Mitt intryck är att det var väldigt få personer som faktiskt använde onlinetjänsten aktivt, men det är ju väldigt svårt att veta utan att få konkreta siffror på antalet prenumeranter över tid vilket vi aldrig lär få se.

Mitt största problem med DoD:Trudvang är att RM satsade mer på att släppa regelböcker än spelmaterial. Jag upplevde aldrig att någon av regeliterationerna fungerade så speciellt bra, men har svårt att sätta fingret på exakt vad det är som jag inte gillar. Favoritupplagan är nog Expertboken som kom efter första regelboken. När Trudvangboxen kom och de införde systemet med fördjupningar blev systemet väldigt svåröverskådligt framförallt som SL och känslan för mig var att systemet var komplext utan att ge något tillbaka för det. Spelbart är det ju men idag skulle jag utan tvekan använda något annat regelsystem.

Kan hålla med Tre Solar om att Fria Ligan också gjort ganska stora ändringar jämfört med Mutantoriginalen men jag har en känsla av att Fria Ligan är mer lyhörda gentemot fansen än RM varit och gjort en ansträngning för att återknyta till Mutant åtminstone settingmässigt. Sedan upplever jag M:0-systemet som mycket mer välfungerande än RM:s alla olika DoD-inkarnationer och jag har en känsla av att jag inte är ensam om det. Det funkar bra i spel.

Mogger

Hipsteranka
När det gäller Mutant (och då menar jag M1-2, MUA & MÅ0) så är släktskapet väldigt tydligt. Det handlar absolut inte om helt nya versioner utan om evolution, där man tydligt hyllar föregångarna. Det finns mängder med trådar som löper tillbaka till rötterna.

Svavelvinter är en liknande evolution av Drakar och Demoner.

Trudvang är ett helt nytt spel. Det har bara namnet gemensamt.

Nu ser jag inget större fel med det. Jag gillade både Ereb Altor-versionen, Chronopia och Trudvang men det finns inget synligt släktskap mellan dem.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ja alltså, till och med jag som inte gillar MÅ0 alls tycker ändå definitivt att det är Mutant.

Dilandau

Myrmidon
kloptok;n118473 said:
Mitt intryck är att det var väldigt få personer som faktiskt använde onlinetjänsten aktivt, men det är ju väldigt svårt att veta utan att få konkreta siffror på antalet prenumeranter över tid vilket vi aldrig lär få se.
I en kommentar på min blogg 2014 skriver Theo:

Somliga säger att tjänsten var en flopp, men de är bara dåligt pålästa. Jag törs våga påstå att vi fortfarande tjänar mer pengar på den än någon annan rollspelsprodukt i Sverige idag. Sen att tjänsten inte blev som vi ville och att man säkert redan då hade kunnat göra en annan tjänst – bättre – är en annan sak. Den används och den har tjänat igen hela sin investering OCH gjort att vi kunde släppa Jubileumsutgåvan.
Vad det betyder exakt i hur många som faktiskt spelade online-DoD är svårt att veta.

Mogger

Hipsteranka
Rymdhamster;n118484 said:
Ja alltså, till och med jag som inte gillar MÅ0 alls tycker ändå definitivt att det är Mutant.
Som skribent till både MUA och MÅ0 VET jag att släktskapet mellan dem och M1-2 är uttalat.

Så alla som tycker det tycker helt rätt :)

Magnamund

Warrior
Fjodor Pollett;n118461 said:
Det är ingen skillnad.
Problemet är inte att RM gör om allting, utan hur. De har upprepade gånger visat att de är oförmögna att skriva spel som är roliga att spela. De saknar förtroendekapital hos sin tilltänkta kundkrets och verkar inte ha någon fingertoppskänsla. Se bara deras "reveal" med referens till fluortanter m m.
Referens till fluortanter? ????

kloptok

Pensionerad astrolog
gorillotaur;n118494 said:

[citat]

Vad det betyder exakt i hur många som faktiskt spelade online-DoD är svårt att veta.
Jo, jag såg den kommentaren och tycker ju i och för sig att det är ett intressant uttalande men vad det säger om hur många som faktiskt spelar online-DoD är ju som du säger högst oklart. Sedan är det väl också så att det inte krävs så värst mycket för att tjäna mest på rollspel i Sverige idag. Gissningsvis hade de höga vinstmarginaler på tjänsten (tror inte de hade några höga produktionskostnader eller driftkostnader) så jämfört med alla andra rollspelsmakare som trycker vackra fyrfärgsböcker på fint papper krävdes det inte så stora intäkter. Till den nya tjänsten har de vad jag förstår hyrt in någon programmerare så då ligger väl kostnaderna lite högre. Och så har de också ändrat modell från abonnemang till engångsköp. Är nog inte en orimlig gissning att Fria Ligan är i topp vad gäller rollspelsförsäljning idag.

PAX

Jordisk Äventyrare
Magnamund;n118509 said:
Referens till fluortanter? ????

Saxat från Riotminds Facebooksida.
NYHET
Riotminds släpper en redigerad utgåva av det klassiska Drakar och Demoner (-87).

Vi tror visserligen att reglerna behöver ”fixas till” och att göra nya illustrationer. Kanske ska vi blanda in lite element från Expert eller -91:an men i stort behålla så mycket som möjligt intakt.
Vi tänker oss en box, en bok, ett äventyr, tärningar, rollformulär och siluettfigurer. Vi tror på devisen: Enkelt, kul, spännande – Drakar och Demoner.
Allt kommer att finansieras via en Kickstarter som börjar inom kort. Då kommer vi även att släppa mer information om hur, när och vad mer man kan förvänta sig (tex, kommer ankor att finnas med, kommer de gamla omslagen pryda boxen, hur blir det med Ereb Altor osv).
Vi minns blandband med Kaj Kindvall, Date-deodoranten, stenciler och flortanter. Vi minns pojkrummen, mörka källare och heltäckningsmattor.
Vi minns Drakar och Demoner.

Minimoni

Homelander
Även om jag börjar bli smått allergisk mot kickstarters så är det i riotminds del i alla fall bättre än att inte trycka något alls.

Och klart som fan att Theo kan slå sig på bröstet och hävda att de drar in mest pengar på sin tjänst kontra andras böcker. Detta då deras tjänst är fulare än anuset på en katt och man köper verkligen grisen i säcken när man handlar via deras katt-anus och jag borde egentligen inte blivit chockad när allt jag fick ut var bajs. Nej, att handla vi deras tjänst gör jag inte om.

Än en gång, jag älskar det riotminds skapade med trudvang och det de gjorde när de fortfarande gjorde böcker så jag är i verkligen inte en riotminds hatare.

Vimes

Sillkung
PAX;n118514 said:
Saxat från Riotminds Facebooksida.
NYHET
Riotminds släpper en redigerad utgåva av det klassiska Drakar och Demoner (-87).

Vi tror visserligen att reglerna behöver ”fixas till” och att göra nya illustrationer. Kanske ska vi blanda in lite element från Expert eller -91:an men i stort behålla så mycket som möjligt intakt.
Vi tänker oss en box, en bok, ett äventyr, tärningar, rollformulär och siluettfigurer. Vi tror på devisen: Enkelt, kul, spännande – Drakar och Demoner.
Allt kommer att finansieras via en Kickstarter som börjar inom kort. Då kommer vi även att släppa mer information om hur, när och vad mer man kan förvänta sig (tex, kommer ankor att finnas med, kommer de gamla omslagen pryda boxen, hur blir det med Ereb Altor osv).
Vi minns blandband med Kaj Kindvall, Date-deodoranten, stenciler och flortanter. Vi minns pojkrummen, mörka källare och heltäckningsmattor.
Vi minns Drakar och Demoner.

Så jävla lökig text.

PAX

Jordisk Äventyrare
Vimes;n118546 said:
Så jävla lökig text.

Håller med till viss del. Texten speglar mer en moodboard för ett koncept. Det är inte löpsedelstekniken direkt, vilken borde använts tillsammans med en färdig produkt.

nyvinter

Illustrationist
Alla de där kanske och tror om innehållet så nära inpå crowdfundingen. Text runt 99% färdig innan kickstarter-start är good praxis om man inte har tidigare rykte att luta sig tillbaka mot.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
nyvinter;n118555 said:
Alla de där kanske och tror om innehållet så nära inpå crowdfundingen. Text runt 99% färdig innan kickstarter-start är good praxis om man inte har tidigare rykte att luta sig tillbaka mot.
Jag tror i och för sig att de tror att de har det.

PAX

Jordisk Äventyrare
Stretchgoal nr. 7 - Blandband
Med kända låtar och kommentarer från Tracks, Rakt över disk och Metropol.

Ezping Orm

Hero
gorillotaur;n118494 said:

Somliga säger att tjänsten var en flopp, men de är bara dåligt pålästa. Jag törs våga påstå att vi fortfarande tjänar mer pengar på den än någon annan rollspelsprodukt i Sverige idag. Sen att tjänsten inte blev som vi ville och att man säkert redan då hade kunnat göra en annan tjänst – bättre – är en annan sak. Den används och den har tjänat igen hela sin investering OCH gjort att vi kunde släppa Jubileumsutgåvan.

Fast Theos siffror synkar dåligt med siffrorna man kan hitta på allabolag.se. Där kan man se att Riotminds år 2014 omsättningsmässigt ligger långt efter Fria Ligan och lika med Helmgast. Resultatmässigt gjorde Riotminds dessutom en procentuellt stor förlust medan både Fria Ligan och Helmgast gick med bra vinst.

Arfert

Facit
Det blir dessutom mer likt MUA för varje tillbehör FL släpper. Först djur, nu robotar. Snart är det MysMutant igen. ;)