Nekromanti Brister i RiotMinds Drakar och Demoner?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,868
Jag spelade RiotMinds version av Drakar och Demoner några gånger omkring 2001-2005. Jag minns spelet som väl fungerande och Trudvang som en trevlig värld. Det verkar dock råda en tämligen utbredd uppfattning om att spelet har ordentliga brister, framförallt vad gäller reglerna. Vad jag skulle vilja veta är därför: Vilka brister finns i RiotMinds Drakar och Demoner?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Framför allt språket. Alldeles för "stämningsfull". Sånt ska man akta sig för att ge sig på, även om det är kul att skriva.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,653
Location
Fallen Umber
Även onödigt krångliga regler, förkortningsraseri och sexism i äventyren. Men bilderna och stämningen var det inget fel på.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
Trudvang ÄR en trevlig värld. Eller, trevlig är den verkligen inte, men skön. Dessvärre är den ospelbart stor och den enda kampanjen jag spelat (Snösaga) var verkligen inte bra. Vår vanligtvis duktiga SL kunde inte rädda den alls. Den var så dålig att en i spelgruppen slutade spela rollspel (true story).

Reglerna minns jag inte längre.

Men jag håller med om att världen är jäkligt skön. Taffligt beskriven men riktigt skön. Och fantastiska illustrationer. Det ska man inte skoja bort. Jorges bestiarium är en fantastisk modul!

En stor del av Riotminds dåliga rykte kommer också av en del märkliga incidenter på diverse rollspelsforum. Jag minns inte alls alla turer nu men de har ett oöverträffat track record när det gäller att bete sig dassigt på nätet. Till viss del förståeligt, för långt ifrån all kritik har varit befogad, och även befogad kritik gick många gånger över gränsen.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,166
Missnöjet beror nog mest på att alla alltid varit missnöjda med DoD, eftersom det är poppis. Och sen att det är rollspel.nu.

Spel som ingen spelar är ingen missnöjd med (de ignoreras), spel som är integrerade i forumet är folk mycket trevligare mot för att det är lättare att snacka skit bakom ryggen

Sen är alla också bittra över att det inte är de som gör drakar o demoner. Men det är idag mest en stelnade pose, för vem som helst kan göra en DoD-klon om de vill och alla gjorde det när forumet var ungt men mycket få gör det längre.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,366
Location
Stockholm
Få se nu. Kontinenten är stor som Euroasien och har haft religionskrig mellan de olika ändarna för att den som ritade kartan tyckte att tusen mil var ett coolt avstånd. På denna yta bor det till synes ingen (väldigt låg befolkningsmängd) och finns ungefär lika många kulturområden som det gör i östersjöområdet i vår värld. Sexismen ligger inte bara i världen utan i hur spelaren är förväntad att uppfatta och interagera med världen också. Interaktiviteten i kampanjerna är mycket låg med rälsar som inte ens leder till feta händelser utan där större delen av RPs handlingar inte spelar någon roll. Systemen innehåller massvis med detaljer som gör väldigt lite i faktiskt spel såsom furton olika tillbyggnader på smide (Nu kan jag smida sköldar också, det var ju kul) och innehåller sådana genialiska saker som att (senast jag kollade) präster skapar magidöda kratrar var 300:e (det var länge sedan jag läste systemet, jag kan minnas fel) gång de fumlar med sina förmågor och liknande. Sedan kanske jag var den enda i hela Sverige som när första utgåvan kom ut tänkte "Vikingafantasy släpt för en svensk publik? Gud vad orginellt."
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Det är en kraftigt steg ifrån den här "saturday morning cartoon" känslan som de tidigare spelen hade. Det kan vara något som gjorde folk lite missnöjda, de förvänta sig storslagna dåd osv. Men Trudvang passar mycket bättre som en överlevnads historia, jag brukar beskriva allt som dödligt och livsfarligt. Trudvang ska vara en mörkskog, i skymningsljus när man plötsligt hör en kvist brytas av längre bort bakom de spinkiga barrträden. Olikt t.ex chronopia som mer går ut på att man ska med sin vänner slåss emot den ondskefulla fursten i de fördömdas stad och försöka hitta svärdet Avalon som sägs ge sin ägare omätbar kraft.

Reglerna däremot, jag minns att jag läste dem, kunde inte memorera dem för det så mycket detaljer i detaljerna. Det blev en association till en association och de fortsatte koka ner spelet i mindre och mindre beståndsdelar. Sen var det all förbannad matematik under karaktärskapandet, Spiritus*Psyke=X delat med 2 osv... ger mig rysningar än idag.

Nej, jag minns att jag tog till sågen och amputera reglerna rätt rejält. Magi reglerna för expert modulen får det speciellt att snurra i huvudet. Detta kommer ändå ifrån någon som annars tycker att karaktärerna ska kunna ha många olika fasetter för att porträttera den roll spelarna vill ha.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,050
Location
Carapalea
Tre solar;n117681 said:
Missnöjet beror nog mest på att alla alltid varit missnöjda med DoD, eftersom det är poppis. Och sen att det är rollspel.nu.

Spel som ingen spelar är ingen missnöjd med (de ignoreras), spel som är integrerade i forumet är folk mycket trevligare mot för att det är lättare att snacka skit bakom ryggen

Sen är alla också bittra över att det inte är de som gör drakar o demoner. Men det är idag mest en stelnade pose, för vem som helst kan göra en DoD-klon om de vill och alla gjorde det när forumet var ungt men mycket få gör det längre.

This
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Mitt problem med reglerna (i jubileumsutgåvan) är ungefär följande:

Färdighetssystemet, som har sju färdigheter och miljoner fördjupningar på dem. En del fördjupningar ger plus i FV, andra ger extra stridspoäng, några gör specialgrejer, och allihop kan stacka under rätt förutsättningar. Och eftersom vilka som stackar beror på situationen så kan man inte beräkna någonting i förväg, utan måste få varje fördjupning eller fördjupningskedja godkänd per situation, och först därefter kan man summera sitt FV som man ska slå under.

Karaktärsdrag, som dels funkar tvärtemot färdigheter, det vill säga att man ska slå över en svårighet med en tärning plus karaktärsdrag, och dels är grupperade i en klase grupper som i stort sett funkar som grundegenskaper, men istället för Styrka -4 så har man Orkeslös -4, och istället för Fysik +2 så har man Tålig +2. Så när spelledaren frågar efter ett situationsslag för Fysik så sitter man som ett fån och undrar vilket värde man ska hitta.

Stridspoäng, som man samlar ihop från en massa olika källor (se Färdighetssystemet ovan) och summerar beroende på vilka vapen man har expertis i. Sedan tar man av den pölen för att försvara sig tills turordningen pekar på en själv. Då fördelar man det som är kvar på sina anfall, utom en del som man kan tänkas använda för försvar om fler folk slår på en. Och det brukar leda till att om man har en sköld så har man inget försvar alls utan låter sköldens passiva försvar ta hand om saken, och om man inte har sköld kan man göra hälften så mycket som alla andra för man är tvungen att spendera massa stridspoäng på försvar. Det blir med andra ord en väldigt standardmässig fördelning av stridspoängen och inte ett dugg taktiskt.

Vapens kroppspoäng, som dels leder till en massa byråkratisk bokföring varje gång man parerar, och dels gör att ens häftiga vapen blir mindre och mindre häftiga tills de går av.

Tidigare Riot-utgåvor har jag inte spelat så mycket, men jag minns i synnerhet en grej om hur man forskade fram besvärjelser, som gick ut på att man slog tärning och lade till en summa, tills summan ackumulerats över ett värde. Då var besvärjelsen färdigforskad. Och det var verkligen så trist: slå tills du är klar. Klar.

Jag hade också problem med att Raud inte är förnybar och därför inte används (vilket är tråkigt – en mekanism som inte används har förfelat sitt syfte) och dessutom balanserades mellan könen mot KP. Män hade fler KP som förnyas, medan kvinnor hade mer Raud som inte förnyas.

Sen var det en del intressanta effekter med deras äventyr. Om man genderswappar alla rollpersoner i Snösaga så har man en enda man: fjompen Martin, vars roll i äventyret är att bli kidnappad. Det var inte det enda äventyret som hade den effekten.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,259
Location
Rissne
Jag ville gilla Trudvang; jag tyckte alltid att Erebs lapptäcke verkade lite töntigt (själv spelade jag coola, mogna spel som Mutant Chronicles). Jag köpte en gång D&D 6, alltså Riots första spel - men jag var då såpass pretentiös att jag sålde boken igen, oläst, efter att ha läst i förordet att författarna tyckte att det var roligt att rulla tärning.

Idag hade jag nog läst lite längre, men något som blev tydligt när jag några år senare övertygades om att spela Trudvang är att jag och Riot har extremt skilda åsikter om vad som är ett bra regelsystem. Det intrycket blev bara starkare när jag, lockad av illustrationerna och konceptet, sent omsider köpte Götterdämmerung.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
553
Location
Mörkmården (småland)
Tre solar;n117681 said:
Sen är alla också bittra över att det inte är de som gör drakar o demoner. Men det är idag mest en stelnade pose, för vem som helst kan göra en DoD-klon om de vill och alla gjorde det när forumet var ungt men mycket få gör det längre.
Nja. Det RM gjort med DoD skulle jag mer likna med vad som hände med svenska Comic-Con förra året: de licensierade varumärket för att göra ett konvent med skådespelare och star wars-cosplayare och tv-spelstillverkare. Alls med serietidningskoppling ignorerades helt och hållet från arrangörerna trots att det heter Comic-Con; en tredjepart tog tag i det och hyrde bord för serietecknare i sista sekunden. Det man var intresserade av var varumärket och inte ett skit av innehållet.

Jämför med hur Järnringen och Fria Ligan hanterat Mutant. Man kan titta på Mutant, Undergångesn Arvtagare och År Noll och säga att "de här är Mutant". Med Drakar och Demoner och Trudvang sida vid sida kan jag säga "de här är rollspel".
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,554
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Trudvang som värld är awesome. För mig är det en grisodlarvärld med episka inslag, en fantasyvärld som är mer "dark ages" än medeltid står ut bland alla andra tycker jag.

Reglerna är dock bajs i alla utgåvor och sen riotminds har kåtat upp sig på att allt ska vara online så har jag slutat att läsa det som inte finns som bok eller PDF. Bara online suger.

Har nog aldrig sett Trudvang som drakar och demoner utan något helt annat men på många sätt mycket bättre, tills online delen förstörde förstås.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,254
Minns att jorges bestarium ville vara en bok skriven av en medeltida munk, men var en bok skriven av någon som aldrig läst en bok skriven av en medeltida munk.
Reglerna till första utgåvan var ett konstigt hopkok av dungeons and dragons och brp och ganska ospelbart, minns ett kul kåseri jag läste om en lönnmördare med ett tvåhandssvärd.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,653
Location
Fallen Umber
Lönnmördare med tvåhandssvärd? Bah, i D&D3 minns jag att det fanns en optningsbuild där en ogre sneak attackade med en ballista. :)
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Jag tycker inte att det finns särskilt många brister men det vore väl isåfall att dem hade kunnat ha lite fler stridsregler ????
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,131
Location
Sthlm
Jag har alltid uppfattat de olika versionerna av spelet har regler folk tycker är lite konstiga och ligger fel i tiden (tex hade deras första version levles, vilket var helt otänkbart i det då gällande rollspelsklimatet och hånades i flera månader här på rollspel.nu) och en värld folk gillar men alltid ska påpeka inte "är draker och demoner".

Mitt största aber med reglerna var på nått gothcon när trudvang-boxen kommit och vår sl slängde konstiga och oinspirerande regler som "hemlängtan" på oss. Och att Stridskapacitiet aldrig har förhöjt just mitt spelande.

Kan inte minnas att jag har mött varken drakar eller demoner när jag har spelat det dock, vilken kan vara min sls fel lika mycket som riotminds.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Största problemet var väl att det inte var det Drakar folk var vana vid?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
CapnZapp;n117847 said:
Största problemet var väl att det inte var det Drakar folk var vana vid?
Chronopia var versionen innan. Att det blev en stor skog och fornnördiskt var ju ett steg tillbaka mot Drakar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
CapnZapp;n117847 said:
Största problemet var väl att det inte var det Drakar folk var vana vid?

Jag tyckte premissen var grym. Utförandet däremot... Möjligen kommer kritiken från besvikelse att förväntningar inte uppfylldes
 
Top