Paxen said:
Men att skjuta undan brottslingar, som du själv har sagt att det inte finns något bra sätt att rehabilitera, blir en kostnad för den nya staden. Varför ska en stad kunna "kasta bort skit" på en annan stad?
Till att börja med tycker jag inte att den typen av beslut bör ske på en stadsbasis. Sedan tycker jag inte att människor är skit, heller.
Paxen said:
Seriöst, jag förstår absolut inte hur du menar. Menar du att det är dålig statistik att döma en peson, eller menar du.. Ja, vad menar du egentligen?
Att hålla på och upprepa "Vi kan döma personen om vi anser att det kommer att leda till en postiv förändring av statistiken" kommer inte hjälp. Det är bara dålig retorik. Kan du ge ett rakt svar istället?
Jag ger ett rakt svar, men du verkar inte kunna förstå vad jag menar.
Att döma folk har inget egenvärde.
OM vi bedömer att det i ett specifikt fall KOMMER att leda till att färre t.ex våldsbrott begås om vi dömer en person, DÅ finns det anledning att döma vederbörande.
Eller, om jag förenklar ännu mer:
Om vi bedömer att domar leder till färre våldsbrott, så bör vi döma.
Paxen said:
Hur kan ansvar vara irelevant? Jag förstår att du, enligt determismen kan tycka att det är irrelevant, men det har fortfarande betydelse i det dagliga livet.
Kan du förklara för mig hur man ska kunna leva ett liv utan ansvar?
Det är jättelätt: Man tänker inte i termer om "ansvar/inte ansvar" utan tänker enbart på konsekvensbedömningar och målbilder.
Alltså, varken "ansvar" eller "inte ansvar". Ansvar eller inte ansvar är irrelevant.
Paxen said:
Att du kanske inte tror på ansvar betyder ju inte att determismen måste ha rätt. Om du känner för att göra ett system där ansvaret inte ska finnas, som det ser ut nu, så är det ju någonting som du får försöka förändra.
Ja? vad får dig att tro att jag inte gör detta?
Paxen said:
Kort sagt: Vi agerar helt ologiska pga våra biologiska och psykologiska förutsättningar.
Nej?
Logik måste alltid sättas i ett sammanhang.
Paxen said:
Jag tycker tvärtom. Det som är bra i sverige är att alla misstänkta mördare eller andra kriminella inte automatiskt måste vara kalla, hemska människor, vi har inte ett rättsystem där en person kan bli dömd till 100 tals år av fängelse, och det tror jag har, iallafall en liten del med empati att göra.
Samtidigt har vi ett system där offret inte får välja straff, och där vi åtminstone låtsas att straffet inte ska ha att göra med hur arga vi blir utan vad som står i de fastställda reglerna.
Paxen said:
Ett system utan moraliska, eller empati känslor skulle säkert resultera i ett system där personens ålder på den mördade skulle vara resultatet på den tid som mördaren skulle vara fängslad.
Tvärtom. Innan vi införde i varje fall LITE logik och vettighet i rättsystemet hade vi mycket mer känslostyrd "rättsskipning". Sånt leder till "öga för öga" och eviga familjevendettor. Det är den typ av "rättvisa" känslor leder till.
Paxen said:
Okej, vad ska man göra konkret då?
Jag har en ganska ordentlig plan för hela samhället, som jag inte riktigt har tid eller plats att utveckla i den här tråden. Men, en bra början kan vara medborgarlön, kombinerat med en massa andra åtgärder för att minska klasskillnaderna.
Paxen said:
Jag tycker att det är så roligt att du tycker att man ska göra om en hel struktur pga en person.
Jag tycker att det är mindre roligt att du hittar på att jag tycker så. För det gör jag inte. Individer är som sagt irrelevanta.
Paxen said:
Det finns inte ett system (inte än iallafall) som inte kommer ha folk som faller igenom, och då ska det alltid finnas hjälp att få. Men individen har ett eget ansvar att få den hjälpen, och att själv ta sig upp igen.
Återigen är "ansvar" irrelevant. Antingen gör personen det, för att den fått exakt de förutsöättningar som leder till att den gör det - eller så gör den det inte. Vad vi måste fråga oss är vilken utgång vi föredrar - att vederbörande tar sig upp eller inte.
Någon ramlar på en isfläck, eftersom personen hade för dåliga skor och inte såg sig för. är det mitt eller personens ansvar att personer hamnar på fötter igen? Irrelevant. Om jag tycker att det är en bra grej att personen står upp, så hjälper jag till. Tycker jag det inte, så gör jag det inte.
Paxen said:
Om vi säger att man ska göra på ditt sätt, hur ska man då göra?
I grunden krävs en samhällsförändring; men först en massa forskning om vad olika saker egentligen leder till. Min misstanke är att, som statistiken säger, klass är sammankopplat med våldshandlingar. Våldshandlingar tycker jag är dåligt. Bland annat därför tycker jag att klassamhället är något att sträva bort från. Medborgarlön kan vara en del av lösningen här, liksom övergång till ett mer hållbart samhälle med mindre befolkning, bättre miljöboende, mer (gratis) utbildning, och så vidare.
Det jag talar om är att applicera rationalitet. Jag är ingen samhällsvetare, så jag sitter inte inne med kunskapen eller kapaciteten att komma med svar; men just nu regerar emotionaliteten och individualismen, och båda är irrationella.