De gamla klassiska bonusarna till Skill Categories i RuneQuest (som även finns i nya upplagan) gör ett bra jobb, tycker jag. Det funkar så här:
Till varje kategori färdigheter (händighet, kommunikation, magi, och så vidare) räknar man utifrån grundegenskaperna ut en bonus som appliceras på färdigheter i den kategorin (vilka grundegenskaper det är och hur viktig varje är skiftar med kategori - mycket Dex i händighet, Cha i kommunikation, och Cha och Pow för magi). Så om du har +10% i kategoribonus i Kommunikation, så lägger du till +10% på kommunikationsfärdigheterna i chargen, och om bonusen förändras uppdaterar du alla färdigheter i den kategorin.
Sedan det riktigt snygga - för att höja sin färdighet i RuneQuest ska man slå över den när man kontrollerar vad man lyckats höja för att man fått en check i den (96-100 lyckas alltid). Men, man lägger också till sin bonus på det slaget.
Samlat ger det här två effekter - ett, man är litet (men inte avgörande) bättre på färdigheter man har bra kategoribonus i i chargen, och två, man har betydligt bättre chanser att höja redan höga färdigheter (särskilt när man ska över 100%).
Det här är nog mitt favoritsystem för grundegenskapernas effekt på färdigheterna i något BRP-system, eftersom det gör att färdigheten fortfarande är mycket viktigare än grundegenskapen för om man lyckas men att man samtidigt blir en rimlig mängd bättre, och att man har lättare att höja färdigheten.
Färdigheten i sig visar hur bra du är; grundegenskaperna visar hur mycket talang du har.