Nekromanti BRP monsterbok nutid?

nyvinter

Illustrationist
Harry S;n135000 said:
Helt otroligt att det inte finns en monsterbok till BRP med snygga illustrationer. Hur är det med Zonernas Zoologi då? Det är väl BRP och den innehåller väl även monster i den som inte är specifika för Mutant?
Den kan fungera. Jag skulle säga att den är väldigt mycket mutantig med monster som är förvuxna versioner av dagens djur och liknande men det är en riktigt bra bok. (Illustrationerna är IMO typiska för Undergångens Arvtagare: ibland riktigt bra, ibland kontrastlös grå massa.)

nyvinter

Illustrationist
Vilket återigen belyser att det är svårt att hitta något för BRP i nutid som inte är Chtulhu.

För ska vi vara ärliga så sitter nog de flesta svenska BRP-spelare på antingen monsterböckerna eller boxen. Så generisk fantasy är inget problem.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag brukar låta mig inspireras av framför allt Kult, Hellblazer (serietidningen alltså) och gamla goa Doom Patrol och The Invisibles av Grant Morrison. Det vill säga, rätt mycket kaosmagiskt fokus, modern magi med symbolism blandat med popkultur på ett sätt som väcker obehagskänslor. Mytologi knuten till vardagsföremål och vardagsföreteelser. Mörk surrealism. Saker som inte är vad de verkar. Fokusera på att visa världen som inte bara märkligare än vi tänker oss utan märkligare än vi kan tänka oss. Monster som visar världen som större än vi tror, monster och märkligheter som känns som toppen av ett isberg.

Harry S

Swordsman
Bolongo;n135003 said:
Det du måste fatta är att BRP, utanför Sverige, aldrig handlat om att banka monster. Det är alldeles för farligt i ett sådant system.

Vilket är anledningen att DoD efter första upplagan började stoppa in mer och mer superförmågor till rollpersonerna. De ville göra sitt spel till det svenska svaret på D&D, och då måste det gå att överleva mycket mer strid än vad som är möjligt i RQ.
Monster är mer än bara bank för mig. Ett monster kan vara lätt att banka ner men svårt att banka ihjäl. Men visst monsterböcker är nog synonymt med spelvärden på varelser som ska bankas ihjäl av rollpersonerna.

nyvinter

Illustrationist
Harry S;n135236 said:
Monster är mer än bara bank för mig. Ett monster kan vara lätt att banka ner men svårt att banka ihjäl. Men visst monsterböcker är nog synonymt med spelvärden på varelser som ska bankas ihjäl av rollpersonerna.
Vilket är en av de sakerna som IM O gör Book of Unremitting Horrors till en av de bästa monsterböckerna oavsett system: http://www.stargazersworld.com/2011/01/25/review-the-book-of-unremitting-horrors/

Tyvärr är förlagets sample-pdf inte hjälpsamt eftersom exempel-monstret har en till sida som inte visas. Men ändå, den ger liten uppfattnin g om vad för info som finns: http://www.pelgranepress.com/gumshoe/files/BOUH_sample.pdf

Harry S

Swordsman
nyvinter;n135246 said:
Vilket är en av de sakerna som IM O gör Book of Unremitting Horrors till en av de bästa monsterböckerna oavsett system: http://www.stargazersworld.com/2011/01/25/review-the-book-of-unremitting-horrors/

Tyvärr är förlagets sample-pdf inte hjälpsamt eftersom exempel-monstret har en till sida som inte visas. Men ändå, den ger liten uppfattnin g om vad för info som finns: http://www.pelgranepress.com/gumshoe/files/BOUH_sample.pdf
Den är bra. Jag har tittat i den. Men jag har ännu högre kvar på illustrationerna.

nyvinter

Illustrationist
Harry S;n135265 said:
Men jag har ännu högre kvar på illustrationerna.
Vilket är en sak vi tassat förbi eftersom det är så subjektivt: men vad är det för illustrationer du tycker uppfyller kraven? (Jag vågar påstå att den boken du vill ha inte existerar eftersom ytterst få rollspelsförlag har råd att ha mycket och bra av både text och bilder.)

Harry S

Swordsman
nyvinter;n135269 said:
Vilket är en sak vi tassat förbi eftersom det är så subjektivt: men vad är det för illustrationer du tycker uppfyller kraven? (Jag vågar påstå att den boken du vill ha inte existerar eftersom ytterst få rollspelsförlag har råd att ha mycket och bra av både text och bilder.)
De finns ju i hobbyn men jag vet inte om de finns i monsterböcker för lir i nutid. Här är två exempel. Men jag vill ha mer skräckfantasy i nutid.

Harry S

Swordsman
anth;n134829 said:
Nyfiken fråga: vad skiljer moderna monster från fantasymonster?
Vad finns det för fantasymonster som man inte kan ha i en modern kampanj? Vad finns det för moderna monster som man inte kan ha i en fantasy-kampanj?
Illustrationerna. Jag har tittat på D&D Monster Manual och många av monstren passar inte in i ett spel i nutid. Men det är ändå en bok som har väldigt många användbara monster och snygga bilder. Jag vill ha en Monster Manual Modern med stats för d20, BRP, Savage Worlds.

Harry S

Swordsman
anth;n134934 said:
Letar man efter den "perfekta" rollspelsboken får man nog göra den själv. Och skulle du göra en egen rollspelsbok kommer du upptäcka att alla klagar på att du inte gör som de vill. :)
Jag tror du har rätt. Men D&D och Pathfinder får ett stort plus i kanten av mig för fina illustrationer.

Max Raven

T12-kultist
krank;n135116 said:
Jag brukar låta mig inspireras av framför allt Kult, Hellblazer (serietidningen alltså) och gamla goa Doom Patrol och The Invisibles av Grant Morrison. Det vill säga, rätt mycket kaosmagiskt fokus, modern magi med symbolism blandat med popkultur på ett sätt som väcker obehagskänslor. Mytologi knuten till vardagsföremål och vardagsföreteelser. Mörk surrealism. Saker som inte är vad de verkar. Fokusera på att visa världen som inte bara märkligare än vi tänker oss utan märkligare än vi kan tänka oss. Monster som visar världen som större än vi tror, monster och märkligheter som känns som toppen av ett isberg.
För min del så funkar moderna monster bäst i antingen varianten konspiration (monster döljer sig aktivt, ex WoD), dold verklighet (människor ser inte/förnekar verkligheten, ex Kult eller Skin Horse) eller varianten ur animistisk syn på världen/religion, där andar, tomtar och smågudar finns lite varstans.

Så jag är inte så förtjust i att slänga in drakar eller orcher i en modern setting, och gillar inte "öppet övernaturliga" moderna settings. Men Kult? Boogiepop Phantom? Shintoistiska varelser i modern värld? Kör på. :)

anth

Vetefan
Harry S;n134806 said:
Finns det någon bra monsterbok till BRP i nutid med snygga illustrationer
Du kan kolla här:
https://www.rollspel.nu/threads/632... stats som du antagligen kan använda rakt av.

anth;n134934 said:
Letar man efter den "perfekta" rollspelsboken får man nog göra den själv. Och skulle du göra en egen rollspelsbok kommer du upptäcka att alla klagar på att du inte gör som de vill. :)
Det tror jag på: att på hobbynivå göra ett bibliotek av sina favoritmonster (från olika rollspelskällor), ta dom illustrationer man tycker passar och sätta sina egna stats...mycket jobb, men man gör det för sig själv och för sitt spel.

Harry S

Swordsman
Bolongo;n135003 said:
Det du måste fatta är att BRP, utanför Sverige, aldrig handlat om att banka monster. Det är alldeles för farligt i ett sådant system.

Vilket är anledningen att DoD efter första upplagan började stoppa in mer och mer superförmågor till rollpersonerna. De ville göra sitt spel till det svenska svaret på D&D, och då måste det gå att överleva mycket mer strid än vad som är möjligt i RQ.
Jag tror inte att jag har överskattat BRP popularitet men jag har nog underskattat dödligheten i BRP. Du kanske har rätt i att det är fel spelsystem för traditionella monsterböcker av den anledningen.

Harry S

Swordsman
Voldstagg13;n135308 said:
Det tror jag på: att på hobbynivå göra ett bibliotek av sina favoritmonster (från olika rollspelskällor), ta dom illustrationer man tycker passar och sätta sina egna stats...mycket jobb, men man gör det för sig själv och för sitt spel.
Jag har övervägt att göra det. Men det är ett jävla jobb och jag hade hoppats att någon annan redan hade gjort jobbet. Det kanske de har på BRPCentral. Men då kommer vi till nästa problem. Hur ska jag använda statsen till BRP när BRP är så dödligt?

nyvinter

Illustrationist
D&D och Pathfinder har däremot så stor del av marknaden att de har råd med illustratörerna.

Själv tycker jag deras stil — för det är deras, de använder flera illustratörer men det går inte särskilja teckningarna åt — är färgglad, välgjord och rätt tråkig. D&D 5e är åt rätt håll ändå och där tyckte jag MM var den klart svagaste med bildmaterialet. Planescape för AD&D2 är fortfarande IMO linjen med best art direction.

Dungeons and Dragons ABC som Caleb Cleaveland gjorde under årets inktober hade jag köpt direkt om den hade varit en monsterbok: http://imgur.com/gallery/OhJm7 Eller fan, bilderbok hade räckt.

Harry S

Swordsman
anth;n135291 said:
Du kan kolla här:
http://www.rollspel.nu/forum/allm%C3...extraordinaire
Pdf:en som han säljer, RPG Creatures - Bestiary 1, har faktiskt BRP-liknande stats som du antagligen kan använda rakt av.
Illustrationerna håller en godkänd nivå. Ja jag har väldigt höga krav på snygga monsterillustrationer.

Unlike many other manuals of monsters, the artwork in this book has been given a major role.
Bra bra.