Nekromanti BRP monsterbok nutid?

CapnZapp

Myrmidon
Jag tycker du bör vidga dina vyer en smula.

BRP är inte stort på monster, men BRP är väldigt enkelt att konvertera till.

Slutsats: skaffa dig monsterböckerna för deras illustrationer och allmänna fantasirikedom, låt siffrorna kommer på en avlägsen andra plats.

Om du verkligen är i en knipa, ett hemligt spelledarknep:

Låt monstret ha 65% i allting som illustrationen/beskrivningen antyder att monstret ska kunna. Efter första rundan har monstret hälften av sina kroppspoäng kvar. Färdigt! :)

CapnZapp

Myrmidon
anth;n134829 said:
Här kan du få en ungefärlig uppfattning om hur den internationella rollspelsscenen ser ut idag.
Jag säger inte att siffrorna är fel, men vill komma med två "komplikationer" du bör ha i åtanke när du värderar resultatet:

1) ENWorld är en utpräglad D&D-fokuserad sida. Jag förstår det som att datamaterialet väger in info från andra källor, men ändå. Det är svårt att inte tänka sig ett D&D bias, eller kanske mer allmänt ett bias på traditionella rollspel. Fångas verkligen alla skolor upp? (samberättande, lajvare, etc)
2) Även i bästa fall anger siffrorna vad som diskuteras och köpes. Inte spelas. Men viktigt: man får ingen koppling till betalningsvilja.

Vad jag menar är (utan några som helst fakta) vill jag påstå att CoC-kundkretsen är mer kräsen och betydligt mer köpstark än rollspelaren i allmänhet. 10 backers av något åtråvärt CoC-projekt kan nog pröjsa mer än 100 backers av D&D projekt (som det går tretton på dussinet).

Men visst ligger det ett värde i påståendet "3 av 4 rollspelare spelar D&D i någon form", särskilt om man är svensk och tror rollspelsvärlden består av BRP (DoD), BRP (Mut), BRP (Kult) och lite krafs vid sidan om (WoD, Eon, etc).

Här på WRNU exempelvis är ju D&D-forumet långt ifrån det mest aktiva; vilket ju oavsett vilken mätning du gör är upponervända världen jämfört med internationellt.

Harry S

Swordsman
CapnZapp;n135318 said:
Jag tycker du bör vidga dina vyer en smula.

BRP är inte stort på monster, men BRP är väldigt enkelt att konvertera till.

Slutsats: skaffa dig monsterböckerna för deras illustrationer och allmänna fantasirikedom, låt siffrorna kommer på en avlägsen andra plats.

Om du verkligen är i en knipa, ett hemligt spelledarknep:

Låt monstret ha 65% i allting som illustrationen/beskrivningen antyder att monstret ska kunna. Efter första rundan har monstret hälften av sina kroppspoäng kvar. Färdigt! :)
Jag tror inte att BRP är stort utomlands. Jag vet att jag är BRP-färgad av DoD/Mutant. Men samtidigt så är BRP tillräckligt stort även utomlands för att jag tycker att det sedan BRP kom ut ska ha kommit ut en riktigt bra monsterbok för BRP stats. En sådan bok har Anth tipsat om så visst finns de alltid. Den är inte nutid men flera av monstren duger fint till ett spel i nutid.

clarence redd

FrostByte Books
Angående dödligheten i BRP: I moderna äventyr saknar ju ofta karaktärerna rustning, möjligen finns det magiska skydd, så att försämra monstrens träffsäkerhet är kanske bästa vägen. Att minska på skadan kan i en del fall bli ologiskt, om det till exempel är en hullingförsedd jätteklo - bättre då att göra den lite klumpig. Annars brukar jag ibland använda CON+SIZ som hit points för karaktärer; fungerar bra i heroiska kampanjer. Tillsammans med bra avståndsvapen för karaktärerna, plus möjlighet att dyka ner bakom diverse skydd, ökar deras överlevnadschanser betydligt.

Bra tips. Det hade jag inte hört förut.

Harry S

Swordsman
CapnZapp;n135318 said:
Så jag ska halvera kroppspoängen oavsett vad som händer under den första stridsrundan? Detta för att göra monstret klenare utan att risker att det stryker med direkt?

anth

Vetefan
CapnZapp;n135321 said:
Jag säger inte att siffrorna är fel, men vill komma med två "komplikationer" du bör ha i åtanke när du värderar resultatet
Jupp, det var därför jag skrev "ungefärlig uppfattning". :)
En World-listan bevakar tusentals engelska rollspels-sidor och kollar vilka rollspel som nämnts de tre senaste månaderna. De säger själva att det inte är ett exakt verktyg och man ska ta siffrorna med en smula salt, men det ger en fingervisning om vilka spel det talas om internationellt (vilket INTE är detsamma som vilka spel som köps eller spelas, det finns andra listor för det).