Khan
Kondottiär
För att inte ta över en annan tråd kommer här en diskussion om att bryta upp ett vanligt färdighetsslag i BRP lite mer än i perfa, lyckat, missat och fummel.
Jag har inte på något sätt gjort det här så medvetet, jag har inte någon lista på lämpliga bonuseffekter per färdighet till exempel. Men det ger mer diversifiering, utan att det blir svårt att hålla matten i huvudet (eller att det tar plats på pappret). Jag behöver bara titta på tärningen för att veta - och till skillnad från i Gabbis CoC-exempel ovan behöver jag inte räkna om utifrån procentsatser ens vid start. Är det något en RP är bra på är det dessutom större chans att Lyckas+.
Så tänker jag. Låter det som en vettig husregel?
Jag tycker personligen det här låter krångligt. Jag har i min HT-grupp kört med 50+ som regel. I HT gäller Pendragon-slag och att man därmed ska slå så högt som möjligt under sitt värde. Jag har alltid kört med att spelarna får någon bonus om de lyckas och slår 50+ på tärningen. Någon kanske lyckas smyga runt hörnet, men hör också fotstegen från vakten runt nästa hörn. Någon lyckas förhandla ned priset på havregryn till sin frukost, och får dessutom en näve kaffebönor för att handlaren inte vill förlora en trogen kund. Skurken inte bara öppnar sig under förhöret, utan talar också om var han gömt skatten i rummet. Slår någon 50+ blir det "Lyckat+".gabrielledebourg said:Alltså, i de exemplen du nämner gillar jag inte heller hur de använder siffror, men också för att det blir så mycket "tankar" kring vad de betyder. Mitt exempel är (såklart) väldigt baserat på Call of Cthulhu, som i 7th Edition har ett enkelt system där jag gillar hur de avgör lyckade slag: Regular, Hard, Extreme (plus Critical Success/Fail), där Hard är under hälften av din färdighet och Extreme under en femtedel. Rollformulären har redan plats så att spelarna skriver i det själva (och i och med att det är procent är det lätt räknat). Det som jag gillar med sättet de har löst det är att det i grund och botten är bra på att fokusera på utkomsten. För mig som SL är det (oftast) onödigt att höra siffror rakt ut, men för spelarna är de såklart enormt viktiga verktyg, men då gillar jag också verktyg som gör att effekten av vad som sker för dem ska stå klart och tydligt på deras papper. Typ ett "under hälften-värde", om det har en betydelse. För matte överlag vill jag gärna inte ha med för mycket (jag menar, jag gick ju för sjutton sam-estet!)
Jag har inte på något sätt gjort det här så medvetet, jag har inte någon lista på lämpliga bonuseffekter per färdighet till exempel. Men det ger mer diversifiering, utan att det blir svårt att hålla matten i huvudet (eller att det tar plats på pappret). Jag behöver bara titta på tärningen för att veta - och till skillnad från i Gabbis CoC-exempel ovan behöver jag inte räkna om utifrån procentsatser ens vid start. Är det något en RP är bra på är det dessutom större chans att Lyckas+.
Så tänker jag. Låter det som en vettig husregel?