solvebring
Superhero
I diskussionerna om BRP har det talats om att grundegenskaperna dels är rätt så onödiga och dels ställer till problem. Problemet med den är att de ska basa för olika färdigheter och att bara ett par enstaka grundegenskaper tenderar att spela in på det. Oftast är det mest SMI och INT som används, vilket gör att osmidiga eller mindre bildade rollpersoner förlorar på detta.
Det senare kan man iof ordna genom att försöka ge en ordentlig spridning på färdigheternas bas, men både jag själv och krank har varit inne på att skippa grundegenskaperna. Men då blir det inte BRP...?
Kanske inte, men skulle man inte kunna behålla grundegenskaperna fast strunta i värden och bas?
Det tror jag kan vara en idé. Istället kan man göra dem till beskrivande egenskaper som ger olika bonusar. Alltså, vi behåller grundegenskaper, färdigheter, slå lika med eller udner och hela kitet. Men vi formar om grundegenskaperna så att de inte bli i vägen.
Exempel:
Vad tror folk?
Kort sagt, diskutera gärna vidare på hur man förslagsvis kan dumpa eller förändra grundegenskaperna i BRP så att de gör nytta och inte kvaddar färdigheterna genom att bara koncentrera sig på vissa av dem. ... Men det är främst att dumpa som den här tråden handlar om. Punkt.
Det senare kan man iof ordna genom att försöka ge en ordentlig spridning på färdigheternas bas, men både jag själv och krank har varit inne på att skippa grundegenskaperna. Men då blir det inte BRP...?
Kanske inte, men skulle man inte kunna behålla grundegenskaperna fast strunta i värden och bas?
Det tror jag kan vara en idé. Istället kan man göra dem till beskrivande egenskaper som ger olika bonusar. Alltså, vi behåller grundegenskaper, färdigheter, slå lika med eller udner och hela kitet. Men vi formar om grundegenskaperna så att de inte bli i vägen.
Exempel:
Säg att vi har:
Styrka (Råstyrka)
Fysik (Uthållighet och resistens)
Smidighet (Rörlighet)
Intelligens (Slutledningförmåga och bildning)
Viljestyrka (Psyke-isch...)
Närvaro (charm/karisma)
Det är sex stycken grudnegenskaper. När man skapar en rollperson får man välja tre av dessa som man har bättre kapacitet inom. Dessa kryssar man helt enkelt för.
Färdigheterna bör för enkelhetens skull, så att man kan styra dem, vara poängbaserade. Poängen får man då dela ut som man vill utan att bry sig om grundegenskaperna. Istället kan man förslagsvid basera sin förmåga på ett koncept. Exempelvis: "Medelålders kvinna med ett starkt intresse för datorer och litteratur". Okej, alltså bör jag se till att till en början sätta fina värden i färdigheter som rör datateknik och litteratur.
När man sedan ska handla kan man, om man vill, använda sina valda grundegenskaper för att skapa bonusar. Säg att man ska Köpslå och har Styrka som en vald grundegenskap. Då kan man motivera på följande vis: "Jag utnyttjar min Styrka och bröstar upp mig riktigt inför köpmannen för att verka respektingivande och hotfull". Yes sir, du får +3 på slaget. ... Eller något i den stilen. Hur mycket bonus man får är jag inte klar över än. Ett annat exempel kan vara att attackera - "Jag attackerar med mitt svärd. Genom min Viljestyrka rusar jag rakt på utan att tänka, jag blockerar allt annat och tänker bara på att döda." Okej, check, +3... Osv.
Styrka (Råstyrka)
Fysik (Uthållighet och resistens)
Smidighet (Rörlighet)
Intelligens (Slutledningförmåga och bildning)
Viljestyrka (Psyke-isch...)
Närvaro (charm/karisma)
Det är sex stycken grudnegenskaper. När man skapar en rollperson får man välja tre av dessa som man har bättre kapacitet inom. Dessa kryssar man helt enkelt för.
Färdigheterna bör för enkelhetens skull, så att man kan styra dem, vara poängbaserade. Poängen får man då dela ut som man vill utan att bry sig om grundegenskaperna. Istället kan man förslagsvid basera sin förmåga på ett koncept. Exempelvis: "Medelålders kvinna med ett starkt intresse för datorer och litteratur". Okej, alltså bör jag se till att till en början sätta fina värden i färdigheter som rör datateknik och litteratur.
När man sedan ska handla kan man, om man vill, använda sina valda grundegenskaper för att skapa bonusar. Säg att man ska Köpslå och har Styrka som en vald grundegenskap. Då kan man motivera på följande vis: "Jag utnyttjar min Styrka och bröstar upp mig riktigt inför köpmannen för att verka respektingivande och hotfull". Yes sir, du får +3 på slaget. ... Eller något i den stilen. Hur mycket bonus man får är jag inte klar över än. Ett annat exempel kan vara att attackera - "Jag attackerar med mitt svärd. Genom min Viljestyrka rusar jag rakt på utan att tänka, jag blockerar allt annat och tänker bara på att döda." Okej, check, +3... Osv.
Vad tror folk?
Kort sagt, diskutera gärna vidare på hur man förslagsvis kan dumpa eller förändra grundegenskaperna i BRP så att de gör nytta och inte kvaddar färdigheterna genom att bara koncentrera sig på vissa av dem. ... Men det är främst att dumpa som den här tråden handlar om. Punkt.