Nekromanti BRP - sparka ut grundegenskaperna

solvebring

Superhero
I diskussionerna om BRP har det talats om att grundegenskaperna dels är rätt så onödiga och dels ställer till problem. Problemet med den är att de ska basa för olika färdigheter och att bara ett par enstaka grundegenskaper tenderar att spela in på det. Oftast är det mest SMI och INT som används, vilket gör att osmidiga eller mindre bildade rollpersoner förlorar på detta.

Det senare kan man iof ordna genom att försöka ge en ordentlig spridning på färdigheternas bas, men både jag själv och krank har varit inne på att skippa grundegenskaperna. Men då blir det inte BRP...?

Kanske inte, men skulle man inte kunna behålla grundegenskaperna fast strunta i värden och bas?
Det tror jag kan vara en idé. Istället kan man göra dem till beskrivande egenskaper som ger olika bonusar. Alltså, vi behåller grundegenskaper, färdigheter, slå lika med eller udner och hela kitet. Men vi formar om grundegenskaperna så att de inte bli i vägen.

Exempel:
Säg att vi har:
Styrka (Råstyrka)
Fysik (Uthållighet och resistens)
Smidighet (Rörlighet)
Intelligens (Slutledningförmåga och bildning)
Viljestyrka (Psyke-isch...)
Närvaro (charm/karisma)

Det är sex stycken grudnegenskaper. När man skapar en rollperson får man välja tre av dessa som man har bättre kapacitet inom. Dessa kryssar man helt enkelt för.

Färdigheterna bör för enkelhetens skull, så att man kan styra dem, vara poängbaserade. Poängen får man då dela ut som man vill utan att bry sig om grundegenskaperna. Istället kan man förslagsvid basera sin förmåga på ett koncept. Exempelvis: "Medelålders kvinna med ett starkt intresse för datorer och litteratur". Okej, alltså bör jag se till att till en början sätta fina värden i färdigheter som rör datateknik och litteratur.

När man sedan ska handla kan man, om man vill, använda sina valda grundegenskaper för att skapa bonusar. Säg att man ska Köpslå och har Styrka som en vald grundegenskap. Då kan man motivera på följande vis: "Jag utnyttjar min Styrka och bröstar upp mig riktigt inför köpmannen för att verka respektingivande och hotfull". Yes sir, du får +3 på slaget. ... Eller något i den stilen. Hur mycket bonus man får är jag inte klar över än. Ett annat exempel kan vara att attackera - "Jag attackerar med mitt svärd. Genom min Viljestyrka rusar jag rakt på utan att tänka, jag blockerar allt annat och tänker bara på att döda." Okej, check, +3... Osv.

Vad tror folk?

Kort sagt, diskutera gärna vidare på hur man förslagsvis kan dumpa eller förändra grundegenskaperna i BRP så att de gör nytta och inte kvaddar färdigheterna genom att bara koncentrera sig på vissa av dem. ... Men det är främst att dumpa som den här tråden handlar om. Punkt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag avskyr beskrivande låtsas-ickegrundegenskaper. De var vedervärdiga i DOD:T också. Effekten blir helt enkelt dubbel konvertering; det blir mer i vägen, inte mindre. "Trollstark" indeed.

Nå; hur stor vikt lägger vi vid att det nödvändigtvis måste fortsätta vara BRP? Jag är rejält oförtjust i grundegenskapskonceptet och kastar det gärna överbord helt och hållet.

GE som bonusar... Jag ogillar det eftersom det kräver att spelarna begagnar regelmekanik underspelbordet, och när jag kör tradsim vill jag gärna att spelarna ska kunna koncentrera sig på annat, och helst inte tänka i termer av bonusar, siffror etc.

Krille

Super Moderator
d20 har attribut på skalan 3-18 (plus lite om man har hög level), men man slår d20 + färdighetsvärde + modifikationer, varav en av modifikationerna är en attributmodifikation. Resultatet är alltså att man tar fram ett värde på skalan 3-18, gör om det till ett värde på skalan -3 till +3, och sedan lägger till det senare värdet till ens färdighetsslag.

True20 hoppar över det första ledet. Deras attribut är på skalan -3 till +3, vilket läggs till färdighetsvärdet.

T10-systemet har nästan samma sak, fast med T10. T10 plus färdighet plus attribut, där attributen mäts på skalan -4 till +4.

I ursprungs-T10-versionen Västmark var attributen aldrig en fast uppsättning på ett halvdussin värden, utan det fanns drygt hundratalet att plocka ifrån. Det var rent fysiska värden som Stark och Svag, det var sociala värden som Adel, Förälskad eller Fredlös, det var mer talanger som God bågskytt, och man kunde lägga till vilken som helst till sitt slag (enligt den luddiga riktlinjen "den som passar bäst").

Vi kan utveckla den lite till, som i Castle Falkenstein, som har egenskaper, rätt och slätt. De kan vara motsvarande färdigheter som Fencing, sociala saker som Exchequer (hur rik man är), eller rent fysiska grundegenskapsliknande saker som Physique (hur stor och bufflig man är). Sen tar man den som passar bäst.

Hur kan man nu applicera dessa olika varianter av att hantera attribut på BRP? Samtliga dessa är ju inte BRP, utan tärning+värde => svårighet. Tja, det är faktiskt inte så svårt, eftersom utfallsmässigt är tärning+värde => svårighet ekvivalent med tärning-svårighet <= värde.

Så man kan ta d20 eller True20 eller T10 och ha en fast attributmodd som man lägger på värdet (tärning-svårighet <= värde+attributmod).

Man kan ta Västmark och lägga på vilken egenskap som helst på värdet (tärning-svårighet <= värde+egenskap).

Eller så kan man ta Castle Falkenstein och göra om grundegenskapen Styrka, bakgrundstjofräsen Socialt stånd och färdigheten Fäktning till egenskaperna Styrka, Socialt stånd och Fäktning, och helt enkelt bara slå för den egenskap som passar bäst. Man får då ta fram vissa härledda värden (hit points, framförallt) på nåt annat sätt, eller kasta ut dem också.

Genesis

Ni dés ni maître
Varför måste man göra det så komplicerat? Vill man ta bort grundegenskaperna från BRP, ta bort grundegenskaperna. Klart! Spelet klarar sig bra utan dem. För poäng får man sedan köpa färdigheter, stryktålighet och så vidare.

Paxen

Veteran
Egentligen så är Grundegenskaper i BRP till för att skapa sekundära värden så som Stryktålighet, Bärförmåga, Initiativvärden osv. Ge alla spelbara rollpersoner en fast grund, exempelvis så har alla 10 KP, Initiativ 10 osv. Sen kan man buffa detta med förmågor eller bakgrundspoäng eller whatever. Done!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Vad är vad? Du kan plocka bort alla grundegenskaper och ha egenskaper istället: Stor, Stark, Rädd, Social, Rik what ever. Grundegenskaper behövs inte alls. Om du gör en grej av att skilja på egenskaper och färdigheter så låter du färdigheter vara skolade egenskaper: Klätterteknik, Köra bil, Skjuta med automatvapen. Egenskaperna är medfödda och möjligen upptränade. Färdigheterna är inlärda.

Men jag fattar inte riktigt vart du vill komma? Gör som jag eller Genesis säger så är problemet löst. Eller vill du ha något kvar från BRP som stoppar den här lösningen?

solvebring

Superhero
solvebring said:
Vid närmare eftertanke tror jag att jag droppar tråden. Den skar sig lite.

Shit happens...
Edit: Alltså, jag vet inte vad jag tänkte på. Det här är nog den mest onödigaste tråden på länge, ja. Med andra ord så har ni rätt. Det är en fullkomligt onödig diskussion och i övrigt ett lika onödigt systemknypplande, eftersom problemet kan avvärjas i en handvändning.

rjonas

Hero
Åtusan. Jag tyckte det var intressant. Lätt att åtgärda ja, men dels finns det en viss nedärvd magi med grundegenskaperna. Man kan stryka dem men vill man det? Jag vill ta bort dem för elegansens skull men behålla dem för att det är kul att spegla sig i dem (i alla fall som ung man, sen tröttnar man lite på det).

Vi har också sett flera varianter på grundegenskapsproblematiken.

1. Omväxling som i d20
2. Namngivna siffror som i DoD
3. Tvärtom ta bort färdigheterna som i C&C
4. I stort sett strunta i dem som i äldre D&D
5. Bara ha dem man är bra i som i ... vetefan.

Många har tydligen funderat på det. Så den intressanta frågan är kanske vad betyder GE (3-18) för dig?