Paal
Imaginär fantast
- Joined
- 10 Nov 2011
- Messages
- 1,433
Jag håller på och försöker sätta ihop en samling husregler och smarta lösningar från diverse spel, framförallt BRP- och D100%-spel till något som skulle kunna kallas ett moderniserat strömlinjeformat BRP. Tanken är att få ihop detta till ett spelbart system för hemmabruk, framförallt till fantasygenren, men kanske även mer generellt.
Så vad jag är ute efter är tips på bra spel att titta på och lära ifrån. Vilka spel tycker ni är bra BRP-spel, vilka har moderna smarta lösningar och mekanik? Vilka andra spel har bra lösningar och regler som hade fungerat bra i ett BRP-liknande spel? Sitter någon på en hemmasnickrad lösning eller husregel som fungerar väldigt bra för vissa saker? Jag är mer ute efter stora drag och generella ändringar än findetaljer. Alltså mer ute efter hur man tex. knyter GE-värden starkare till FVn eller hur man byter ut erfarenhetssystemet totalt och mindre ute efter att tex. en alv ska ha 3T6+4 i STO.
Spel jag inspirerats mest ifrån nyligen är Eclipse Phase som lägger till en massa nymodigheter och intressanta detaljer men som kanske blir lite för plottrigt och otympligt. BareBones Fantasy som inte är ett strikt BRP-system men som tar D100%-mekaniken till en extremt snabb och smidig spets med strömlinjeformning och enkelhet, men som samtidigt tappar massor av detaljer och blir lite FÖR light. Mutant UA gör en hel del saker rätt men saknar samtidigt en del element och är lite väl gammaldags och komplicerat på sina punkter. A Song of Ice and Fire har massor av intressanta regler men jag har lite svårt att föra över vissa till D100%-tänkandet.
Så har ni några tips eller förslag så är jag tacksam.
Så vad jag är ute efter är tips på bra spel att titta på och lära ifrån. Vilka spel tycker ni är bra BRP-spel, vilka har moderna smarta lösningar och mekanik? Vilka andra spel har bra lösningar och regler som hade fungerat bra i ett BRP-liknande spel? Sitter någon på en hemmasnickrad lösning eller husregel som fungerar väldigt bra för vissa saker? Jag är mer ute efter stora drag och generella ändringar än findetaljer. Alltså mer ute efter hur man tex. knyter GE-värden starkare till FVn eller hur man byter ut erfarenhetssystemet totalt och mindre ute efter att tex. en alv ska ha 3T6+4 i STO.
Spel jag inspirerats mest ifrån nyligen är Eclipse Phase som lägger till en massa nymodigheter och intressanta detaljer men som kanske blir lite för plottrigt och otympligt. BareBones Fantasy som inte är ett strikt BRP-system men som tar D100%-mekaniken till en extremt snabb och smidig spets med strömlinjeformning och enkelhet, men som samtidigt tappar massor av detaljer och blir lite FÖR light. Mutant UA gör en hel del saker rätt men saknar samtidigt en del element och är lite väl gammaldags och komplicerat på sina punkter. A Song of Ice and Fire har massor av intressanta regler men jag har lite svårt att föra över vissa till D100%-tänkandet.
Så har ni några tips eller förslag så är jag tacksam.