Re: nollor & nördar
Ja. I likhet med andra ord som börjar på "n", är det ämnat som nedsättande. Betyder inte att nördar kan ha andra, positiva egenskaper, men just _nördighet_ är inte positivt i sig.
Många hävdar med bestämdhet att det på något sätt står i motsättning till desperata försök att vara "cool" och att nördar på det sättet skulle vara mer ödmjuka och förnuftiga än "innefolket", men undertecknad, och de flesta nördar jag känner, skulle gett valfri njure för att vara "inne". Vi kunde bara inte, och var klyftiga nog satsa på andra grejer istället. Grejer som vi var _bra_ på.
I samband med det kan påpekas att det ofta påstås att nördar skulle vara mer mentalt begåvade än det sk. innefolket. Icke nödvändigtvis fallet. Vi råkar bara tycka andra saker är kul än att spela ishockey etc., ofta kopplat till mindre kroppskrafter. Det man sysslar med blir man bra på.
För det mesta är nördighet något man mognar ifrån, i likhet med den desperata jakten på erkännande från sina likar (jo, vuxna människor jagar också efter status, men inte på det speciella desperata sätt som ungar i lägre tonåren). Mitt senare liv har ofta pågått i kretsar som bestått av 75+% tjejer, och mina vänner har därvid fått mig att ana att det är _värre_ för en tjej i samma situation. På något sätt finns det acceptabla tillflykter för en kille som är impopulär. Rollspel var en sådan för undertecknad; scouterna var en innan jag började spela rollspel. I de miljöerna jagade man status på annat sätt, om det nu skedde.
Det kan vara svårare för tjejer.
En fruktansvärt cynisk redogörelser för fenomenet "brudar" och rollspel finns här:
http://www.rpg.net/news+reviews/columns/acksep97.html
(_mer_ cynisk än min ursprungliga åsikt, men kom ihåg att han inte är 100% seriös; bli inte arg på en gång, han har en poäng).
Nightowl
Grand Poobah of the Church of the Polyhedral Bastard