Nekromanti Buffy Season Six [SPOILER, season 1-6]

Saxifrage

Hero
Cheesy?

Att master-vampen verkar cheesy beror väl på att det gått lite inflation i Buffy-skurkar. Jag tycker att han var helcool i första säsongen, när vampyrer fortfarande var "the main act" och man inte börjat blanda in så mycket demoner, halvgudar och cyborgs. De tidiga säsongerna spelade ju mer på vampyrkulturen (i samma anda som kultfilmen "The lost boys"), medan senare säsonger infört andra typer av skurkar, inklusive Marvel-liknande figurer (jag missade säsong 4, men robotpojken Adam ser ju ut som ett missfoster från Metropolis).

Apropå vampyrer, den skönaste replikväxlingen i första säsongen måste vara när Xander och Angel ska återuppliva Buffy genom konstgjord andning:

Xander: "We have to do mouth to mouth"
Angel: "You do it! I have no breath!"

När man tänker på sådana replikväxlingar undrar man också hur de som spelar Vampire-rollspelet kan klara en hel spelsession utan gapflabb...

Troberg

Sinister eater
Buffy och moral (möjlig spoiler)

Varning för spoiler här, det är ett tag sedan jag såg serien och jag är tveksam när följande inträffade.

En sak som slog mig var att när Spike fick tillbaka sin själ så skedde det inte som med Angel genom yttre tvång. Spike ville själv ha tillbaka den och slogs för att få tillbaka den.

OK, vad får det för konsekvenser?

Jo, från att ha varit onda monster så får plötsligt vampyrer möjlighet att själv ändra sig och bli goda, på egen hand. Var placerar det då Buffy som glatt slaktar vampyrer åt höger och vänster utan annat skäl än just att de är vampyrer, ofta dessutom direkt de kliver upp ur graven första gången, innan de ens hunnit bevisa att de är onda. Är inte det aningen moraliskt tveksamt och för tankarna till folkmord och sånt?

Något att fundera på...

Duddmannen

Hero
Inte helt sant.

Spike ville själv ha tillbaka den och slogs för att få tillbaka den.
Fast egentligen visste han inte att det var det han slogs för. Spike sa: "Jag vill bli som jag var förut." alltså innan han fick Chipet och blev Buffys bitch. Demonen han snackar med gillar inte Spike alls, utan säger istället lite elakt "Om du vinner gör jag dig till den man du var." vilket Spike tolkar som att han ska bli av med Chipet, medan demonen hela tiden avser att ge Spike hans själ istället - något som kommer att orsaka än mer lidande för honom. Det är alltså en rejäl surprise för Spike när han får sin själ. En sidoeffekt verkar dock vara den att han börjar acceptera den - han får sin moraliska kompass tillbaka. Spike tvingas att gilla läget och börjar väl också gradvis se att det här med själen är en bra sak eftersom det kan ge honom Buffy tillbaka.

Troberg

Sinister eater
Re: Inte helt sant.

Fast egentligen visste han inte att det var det han slogs för. Spike sa: "Jag vill bli som jag var förut." alltså innan han fick Chipet och blev Buffys bitch. Demonen han snackar med gillar inte Spike alls, utan säger istället lite elakt "Om du vinner gör jag dig till den man du var." vilket Spike tolkar som att han ska bli av med Chipet, medan demonen hela tiden avser att ge Spike hans själ istället - något som kommer att orsaka än mer lidande för honom. Det är alltså en rejäl surprise för Spike när han får sin själ. En sidoeffekt verkar dock vara den att han börjar acceptera den - han får sin moraliska kompass tillbaka. Spike tvingas att gilla läget och börjar väl också gradvis se att det här med själen är en bra sak eftersom det kan ge honom Buffy tillbaka.
Å fan! Jag måste varit trött när jag såg det avsnittet...

Å andra sidan så säger han vid något/några tillfällen i Angel saker i stil med "Du fick ju din själ påtvingad dig, jag valde min och jag fick bloody well slåss för den.". Å tredje sidan ska man väl inte ta så hårt på vad Spike säger...

Duddmannen

Hero
Re: Inte helt sant.

Å andra sidan så säger han vid något/några tillfällen i Angel saker i stil med "Du fick ju din själ påtvingad dig, jag valde min och jag fick bloody well slåss för den."
Jag tolkar det som att Spike till sist inser att det var en bra grej det där med själ och eftersom han är den han är, väljer han att uttrycka det hela som att han menade det från början - även om det kanske inte alls var så.

Å tredje sidan ska man väl inte ta så hårt på vad Spike säger...
Well that's for DAMN sure! :gremlaugh:

Spike: "-Whatever you like, my little... Créme Brulë."
Harmony: "-Oh, italian!"

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Angel spoilers

Fred dog. Illyria tog över kroppen - jag vet inte riktigt vad som kändes hängande där.

Med slutscenen antar jag att du menade där de stod inför den stora hord av demoner? Jag tyckte inte det kände hastigt klippt alls - snarare briljant. Fast jag natar väl att smaken är som baken?

Robert Jonsson

Nja...

Fast egentligen visste han inte att det var det han slogs för. Spike sa: "Jag vill bli som jag var förut."
Whedon själv har sagt att tanken var att man skulle tro att Spike ville bli av med chippet, men i själva verket var Spike där för att få tillbaka sin själ. Det sägs inte explicit i serien, men Whedon har som sagt var bekräftat det i intervjuer (tror det var i början av säsong sju).

Troberg

Sinister eater
Re: Angel spoilers

Fred dog. Illyria tog över kroppen - jag vet inte riktigt vad som kändes hängande där.
Man hade väntat sig att de skulle köra lite mer kring Illyria, antingen som en kommande säsongsskurk eller som en till början ovillig allierad. Nu poppade hon in och gick ut i en blaze of glory.

Med slutscenen antar jag att du menade där de stod inför den stora hord av demoner? Jag tyckte inte det kände hastigt klippt alls - snarare briljant. Fast jag natar väl att smaken är som baken?
Nejdå, det klippet gillade jag, väldigt likt "Desperado". Det jag hade svårt för var hur serien klipptes.

Nåja, man får väl hoppas på en spinoffserie till. Spike är perfekt för en egen serie!

Robert Jonsson

Re: Intervjulänkar, snälla!

Argh!

Två år tillbaka? Nåja... Jag skall se om jag kan finna dem.

*dags att putsa upp Färdigheten Informationssökning*

Återkommer förhoppningsvis med mer info inom kort.

Hellzon

Långsamma Vargen
Ostvampyrer

Att master-vampen verkar cheesy beror väl på att det gått lite inflation i Buffy-skurkar.
Poäng. Reagerade bara på den tajta läderrocken. :gremwink: I övrigt äger ju episod 1.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Cheesy?

Att master-vampen verkar cheesy beror väl på att det gått lite inflation i Buffy-skurkar.
Jag tyckte att det fungerade bra att börja med en riktig klassisk superskurk som är sådär genomond, älskar att höra sin egen röst och skrattar diaboliskt. Han är inte heller så mesig som andra superskurkar: han lyckas ju faktiskt döda hjältinnan istället för att spänna fast henne under en långsam laserstråle eller något annat lamt.
Att han är en sådan kliché gör dessutom kontrasten större i säsong två när Spike och Drusilla dyker upp.

/tobias

Robert Jonsson

Kollat och...

...inte funnit dem. Jag satt upp två timmar igår och försökte leta reda på dem, men eftersom jag är kass på att googla fann jag inte dem där (hittade massa intressanta saker dock :gremtongue: ). Tror jag hade artikeln sparade tillsammans med resterna av Kryptan, men de förlorades i hårddiskkraschen nyligen.

Så du får antingen välja att tro på mig eller ignorera mig helt. Kvittar mig vilket du gör :gremwink:

Robert Jonsson

Jo, om vi hade fått en fortsättning hade vi nog fått mer information och förvecklingar kring Illyria.Och det hade jag också gärnat sett :gremsmile:

Men det blir troligen ingen ny spinoff-serie på ett bra tag - eftersom Joss Whedon nu lämnat teveserier bakom sig (för tillfället) och dragit ned sitt påroduktionsbolag Mutant Enemy på sparlåga.

Feuflux

omjonasson.se
Jag blir inte klok på Buffy

Jag blir inte klok på Buffy. När det skrivs om serien på forumet så blir jag jättesugen att kolla och sen när jag för en gångs skull kommer ihåg att kolla (vilket händer extremt sällan) så blir jag inte särskilt underhållen. Så min åsikt om serien beror helt enkelt på vad som hände senast.
Forumsläsning - Serien är bra.
Tv-tittande - Serien är sådär lagom halvtrist.

Att Willow blev superskurk och att Xander räddar världen genom att... vad han nu gjorde, nån i tråden skrev om det... låter som nåt jag skulle gilla att titta på. Det kanske är så att jag lyckas titta på alla dåliga episoder och missar de bra? :gremtongue:

Eller så kanske det är så att jag gillar manuset (eller delar av det) men ogillar utförandet eftersom det lyckas bli så fånigt allting på något vis. Argh.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Jag blir inte klok på Buffy

Att Willow blev superskurk och att Xander räddar världen genom att... vad han nu gjorde, nån i tråden skrev om det...

Förklara sin kärlek till henne. (Då avses alltså den slags kärlek som råder mellan nära vänner, syskon och dylikt)

Det kanske är så att jag lyckas titta på alla dåliga episoder och missar de bra?

Ibland framför jag argumentet att en person som avfärdar Buffy efter bara något avsnitt helt enkelt inte sett tillräckligt mycket, eftersom att mycket av Buffys storhet framträder först i den historia som äger rum över flera avsnitt. Å andra sidan tror jag att detta argument bara gäller i ett mycket begränsat antal fall, så...

jag gillar manuset (eller delar av det) men ogillar utförandet eftersom det lyckas bli så fånigt allting på något vis.

...är nog mer sannolikt, trots allt.

Troberg

Sinister eater
Re: Jag blir inte klok på Buffy

Jag blir inte klok på Buffy. När det skrivs om serien på forumet så blir jag jättesugen att kolla och sen när jag för en gångs skull kommer ihåg att kolla (vilket händer extremt sällan) så blir jag inte särskilt underhållen.
Precis som de flesta bra serier så funkar den bäst om man ser avsnitten i rätt ordning, utan att missa några. Personligen föredrar jag dessutom en betydligt högre takt än ett i veckan, jag gillar att se dem 3-8 åt gången och klämma en hel serie på några veckor.

Troberg

Sinister eater

Men det blir troligen ingen ny spinoff-serie på ett bra tag - eftersom Joss Whedon nu lämnat teveserier bakom sig (för tillfället) och dragit ned sitt påroduktionsbolag Mutant Enemy på sparlåga.
Kanske för att få tid att skriva en jättebra Spike-serie!

Robert Jonsson

Från Variety (eftersom jag faktiskt har källan till detta påstående :gremtongue:):

Whedon wants out of TV
Scribe wends his way out of deal at 20th TV

By MICHAEL SCHNEIDER
"Buffy the Vampire Slayer" creator Joss Whedon is done with TV -- for now.

Twentieth Century Fox TV has approved Whedon's request to halt his overall deal at the studio, effectively shuttering his Mutant Enemy production shingle.

Besides wanting to focus on his feature career, Whedon said he decided to take a break from TV because, quite simply, he had run out of series ideas.

"I spent a lot of time trying to think what my next series would be," Whedon said. "I couldn't think of anything. When that happens, it generally means something is just not working. I didn't feel like I could come up with anything that the networks would want."

Whedon had a little over a year left on his overall pact with 20th Century Fox TV. Under terms of his departure, the scribe can't work on TV projects anywhere else. And if Whedon decides to return to TV, 20th gets first dibs.

"It would be a lie to say that I'm not disappointed, because I will miss working with Joss," said 20th Century Fox TV prexy Dana Walden.

"Hopefully, sooner rather than later, he'll have an inspired TV idea that he can't help himself from doing. ... We're just glad that when he decides to do TV again, it will be with us."

The departure doesn't affect Whedon's film career; the scribe is not set up anywhere on the feature side.

Whedon currently is writing and directing the feature "Serenity," based on his short-lived Fox skein "Firefly." He also has an animated TV version of "Buffy" in the works; that project will continue to be developed.

Mutant Enemy is expected to close shop as soon as this week; departing are the label's handful of staffers, including company president Chris Buchanan, who's been with Mutant Enemy since 2002 and is exec producing "Serenity."

"My career has always gone through phases of swelling and shrinking," Whedon said. "It's just a different phase, but this is hopefully not the end of my TV career. There are a lot of people I won't be working with that I will miss."

Mutant Enemy will continue with Whedon as the sole proprietor.

Whedon's decision caught some insiders off-guard. Given 20th's tremendous success with "Buffy" and its spinoff, "Angel," Whedon has more than earned his keep at the studio. So it's conceivable he could have finished out his deal at 20th without developing anything new -- and without anyone at the studio minding.

But Whedon dismissed that idea.

"It's possible, but I'm not interested in taking money that I don't earn," he said. "And I found out from 'Firefly' that I'm not the kind of producer who can throw something up on the wall every year and see if it sticks."

Whedon said his decision also was helped by personal matters: His second child is due to be born shortly. And, Whedon admits, he's discouraged by TV's reality boom.

"I have a bitter taste in my mouth with where TV has gone in the past five years," said Whedon, who called TV's reality trend "loathsome."

Whedon got his start on laffers like "Roseanne" and "Parenthood" before turning his attention to features. Scribe's credits include "Speed" and "Toy Story," as well as the original film version of "Buffy."

"When we did the pilot of 'Buffy,' Joss' agent told us he'd be with the show for the first 13 episodes and then go back to his feature career," Walden said. "Given that we're hundreds of episodes of TV shows later, he's finally turning back to features. It would be unfair of me not to understand."